fb pixel Jakub Rejlek: Autoškola nestačí, lidi se musí chtít za volantem učit celý život – G.cz
Vyhledávání

Jakub Rejlek: Autoškola nestačí, lidi se musí chtít za volantem učit celý život

Náš kamarád, motoristický novinář Jakub Rejlek se vrhá do závodů. Přečtěte si náš exkluzivní rozhovor před startem jeho ostré závodnické sezóny. Poradí vám, co děláte v autě blbě, a taky vám dá pár tipů na koupi nového vozu. Fandit mu můžete už o tomto víkendu v Žiželicích.

Václav Rybář
Václav Rybář 25.3.2016, 15:45

Kdo a kdy tě vlastně naučil řídit?

Naučil jsem se to sám. Respektive jsem nějaké geny získal od svého otce, který zhruba 15 let závodil za komunistů se škodovkama a žigulama. Pak už to byla léta dřiny za volantem. Zhruba v patnácti jsem začal řídit. Vždycky, když táta odjel ze servisu pro díly, tak jsem skočil do nějakého auta a objížděl blok kolem našeho baráku. Pak jsem střídal různá auta od Škody 120 přes Favorita až po Renault 11 a vždycky jsem se z nich snažil vymáčknout jízdní maximum. Od začátku mě zajímala jízda na limitu, poznávání hranic auta, a takhle jsem začínal. To pokračovalo i při mé novinářské práci a samozřejmě mi pomohlo několik kurzů od automobilek, kde jsem měl štěstí na instruktory jako například u Lamborghini, kde mě pětašedesátiletý ostřílený matador učil progresivní brzdění se supersportem s motorem uprostřed a lehkým předkem.

Závodní kariéru jsem začal v sedmnácti letech, kdy jsem natajno vystřídal bráchu v jednom závodě hobbyrallycrossu, takovém autošťouchu. Nasadil jsem si kulicha, na to helmu a vyrazil jsem. Nakonec z toho bylo hned druhé místo v první rozjížďce.

Jaké nejčastější chyby v technice jízdy lidé dělají?

Těch chyb je docela dost. Ono jde o to, že se tady učí spousta věcí, ale přitom je zásadní nelekat se, pokud přijde nějaký krizový okamžik. Pokud se přes tohle člověk nepřenese alespoň částečně, nedokáže s tím stejně nic udělat. Ale abych byl konkrétnější, tak samozřejmě základ je věnování se pozornosti, odhad, předvídavost, protože většina lidí najede do zatáčky příliš pozdě a pak řeší neřešitelný problém místo toho, aby už před zatáčkou měli auto připravené. A pak jsou to samozřejmě brzdy a jejich minimální využívání (pracovat se musí hlavně s plynem), stejně jako se nesmíte spolehnout na magické pomocníky a elektronické asistenty. Ti zasahují až ve chvíli, kdy už jste chybu udělali.

Co osobně ti po autoškole dalo nejvíc do tvého jezdění?

Autoškola mi nedala vůbec nic i proto, že už jsem před autoškolou uměl jezdit. Rozhodně jsem se hodně posunul až při novinařině, kde jsem prošel hned několika sportovními kurzy jízdy (Opel performance driving, Lamborghini driving experience nebo kurzem u Porsche na ledu a sněhu). Potkáš se tam s opravdovými profi závodníky a ty ti předají hodně zkušeností. Tím se zkrátí doba, kterou potřebuješ k nasbírání těchto zkušeností. Na druhou stranu k tomu prostě musíš mít nějaké vlohy, především cit pro auto. Bez toho nikdy nebudeš jezdit rychle, dobře ani bezpečně. Kdo nemá talent, musí to dohnat biflováním, tak jako u sportu.

Na stará kolena jdeš závodit, co tě k tomu vede?

Vede mne k tomu obrovská láska k motorsportu, k řízení závodního vozu a adrenalinu. A na stará kolena proto, že se mi až teď podařilo najít partnery, kamarády a mecenáše, kteří jsou ochotni mě v tom podpořit. Jsem za to ale rád, protože si tím plním opravdu velký sen.

Kde všude tě v následujících měsících uvidíme?

Nakonec se toho letos uděje docela hodně. Náš časopis Faster a web ifaster.cz je mediálním partnerem Autoklub rallytalentu, takže se svezu v sobotu 26. března na testovací RZ Žiželice v Peugeotu 208 R2, zároveň jsme partnery nového Škoda Octavia Cupu, takže 20. dubna budu mít test na okruhu v Mostě a pojedu asi závod na Hungaroringu. Okruhy i rally, což jsem vždycky chtěl zkusit, nemůžu být šťastnější.

Ale hlavní bude moje letošní sezóna v rallysprintovém šampionátu, kde pojedu s Citroenem DS3 R3 v týmu Cers Performance Ondřeje Bisahy. Nedávno jsem navíc dostal ještě jednu úžasnou nabídku - jeden závod Audi TT Cupu, který je součástí víkendu DTM. V úterý odjíždím na testy přímo do závodního oddělení Audi. Je to slušná nadílka, takže už teď trénuju tělo, aby to vydrželo.

Jaké auto bys vybral začínajícím řidičům, co hledají něco z druhé ruky, na čem se hodně naučí?

Je to vcelku jednoduché, na úplném začátku bych pro lidi preferoval nějakou malou rychlou předokolku s manuálem. Například Citroen Saxo VTS, Peugeot 106 S16 nebo třeba Ford Fiesta ST. S tím se budeš pohybovat do 100 000 Kč, nejsou na to drahé díly a ani se nemusíš prát s výkonem. Je to ideální na to se naučit pracovat s hmotností, brzděním a volantem. Pokud by někdo chtěl vyloženě zadokolku, tak určitě Mazdu MX-5. Stejný charakter jako u jmenovaných předokolek. Výkonu je minimum, takže se naučíš krásné čisté průjezdy a na mokru si vyzkoušíš drifty. Všechno se děje v nízkých rychlostech, které lze ukočírovat, a v krizových chvilkách se auto rychle zastaví.

Kubovo závodění můžete sledovat jak na jeho webu ifaster.cz, tak na našich stránkách. Připravujeme s ním do budoucna ještě několik materiálů.

A TADY se podívejte na 8 názvů aut, které určitě vyslovujete špatně.

Podobné články

Doporučujeme

Další články