fb pixel
Vyhledávání

7 nejúspěšnějších značek historie Le Mans

Slavná čtyřiadvacetihodinovka se letos řítí do finále a po krku si jdou koncernoví sourozenci - Porsche a Audi.

Václav Rybář
Václav Rybář 14.6.2015, 12:15

Porsche poměrně dlouho s návratem do Le Mans váhalo. Historicky nejúspěšnější značka nechtěla "lézt do zelí" právě Audi, kterému se na začátku třetího tisíciletí dařilo přímo neuvěřitelně. Nebýt jednoho "štístka" v podání Peugeotu v roce 2009, mělo by Audi na kontě deset vítězství v řadě! Jeho experimentování s hybridními a dieselovými pohony slavilo úspěch, ale především se v Ingolstadtu povedlo vyladit spolehlivost. Jenže teď se chýlí ke konci letošní čtyřiadvacetihodinovka, možná už je po všem, když čtete tyto řádky, a Porsche si zatím před svými sourozenci drží náskok. Díky technice, zkušenostem a velmi povedenému speciálu, který vsadil na jiné hodnoty než Audi nebo třeba konkurence od Toyoty či Nissanu.

Kdyby Audi letos vyhrálo, bude to pošesté v řadě, čímž se posune na druhé místo celkových tabulek před Ferrari. V obou žebříčcích - vítězstvích celkových a v řadě - však bude pořád za Porsche. A pokud zvítězí tým Stuttgart? Bude to poprvé od roku 1998. A Volkswagen pak bude před velkým rozhodnutím, koho vlastně ve vytrvalostních závodech nechat. Spekuluje se dokonce o tom, že by Audi přesedlalo do Formule 1. Tak uvidíme.

1. Porsche (16x)

Všechno to začalo v roce 1970, kdy se do sebe pustili Porsche a Ferrari. Tomuto závodu se přezdívalo Bitva Titánů a řev dvanáctiválců byl dokonale zvěčněn ve filmu Stevea McQueena jménem Le Mans. Právě v něm najdete obě ikonické značky, jak si jdou po krku. Porsche definitivně ukončilo vítěznou šňůru Ferrari ze šedesátých let, a i když v první půlce sedmdesátek muselo uhnout Francouzům z Matra-Simca, vyhrávalo hodně i v osmdesátkách a dokázalo se zmátořit i v průběhu devadesátek. Počet nasbíraných vítězství je neuvěřitelný. Později se Porsche stáhlo z královské kategorie prototypů a sbíralo vavříny spíš v kategorii GT. Teď je ale zpátky s hybridem Porsche 919 a budoucnost vypadá růžově.

2. Audi (13x)

2003 a 2009. To jsou jediné dva roky, kdy Audi od začátku třetího tisíciletí prohrálo. Poprvé s Bentley, podruhé s Peugeotem (to byl jeden z nejnapínavějších závodů vůbec). Ano, vypadá to jako politováníhodné nedopatření, ke kterému dochází maximálně jednou za deset let. Spolehlivost hybridů R10, R18 a jejich evolucí je neuvěřitelná. Soupeři jsou občas rychlejší, ale v dalších fázích závodů se lámou jako sirky. Audi vyprodukovalo celou řadu úspěšných vítězů a dokonce si o své technické nadřazenosti natočilo dva dokumenty (jmenují se Truth in 24 a najdete je třeba na YouTube). S loňským návratem Porsche se ale samozřejmě začaly čtyři kroužky trochu potit. A vypadá to, že oprávněně!

3. Ferrari (9x)

Jedna výhra na sklonku čtyřicátých, dvě v půlce padesátých, ale především neuvěřitelná šestinásobná dominance od začátku šedesátek. Astronomickou cenu silničních Ferrari 250 má dnes na svědomí především úspěšná historie Le Mans. Závodní speciály postavené na dvěstěpadesátkách neměly konkurenci a dokonale decimovaly zbytek závodního pole. Byla to nejslavnější éra vzpínajícího se koníka, kterou ovšem v druhé půlce šedesátek rázně utnul Ford GT40. O tom ale až trochu níže. Ferrari se z Le Mans během několika let vytratilo a závodí jen v nižších kategoriích. O návratu k tehdejší slávě se však poslední dobou spekuluje, tím spíš, že o něčem podobném přemýšlí i Ford. Pomsta se totiž nejlépe servíruje za studena.

4. Jaguar (7x)

Poprvé Jaguar vstoupil do závodu s tehdy nejrychlejším silničním vozem vůbec - modelem XK120, ale ten byl rychle vystřídán modely C-Type a především D-Type. Starší bratříček slavnějšího E-Typu má mezi fanoušky závodění velkou úctu právě díky výkonům ve vytrvalostních závodech. Čtyřiadvacítku nádherně tvarovaná déčka ovládala zcela suverénně. Jaguar se ovšem senzačně vrátil v roce 1988 v rukou soukromé stáje Silk Cut Jaguar. Tento fialový speciál se sedmilitrovým dvanáctiválcem se dodnes objevuje třeba na Goodwoodu. O dva roky později stáj své úsilí zdvojnásobila a její vozy dojely na prvním a druhém místě.

5. Bentley (6x)

Slavná automobilka většinu svých trofejí nabrala v samotném začátku Le Mans - ve dvacátých a třicátých letech. V roce 2003 se ovšem překvapivě vrátila, když Audi na jeden rok sebrala jejího superpilota Toma Kristensena. V onom roce tedy sice byla přerušena vítězná šňůra Audi, ale na bedně se objevil stejný pilot. Kristensen drží rekord v počtu vyhraných trofejí (9) a počtu vyhraných trofejí v řadě (6). A jaké vlastně bylo zákulisí téhle změny? Audi v roce 2003 vůbec tovární speciál nenasadila, ale rozhodla se Bentley (součást koncernu Volkswagen) pomoct s obsazením vozu a know-how. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Bentley Speed 8 obsadil první a druhé místo, přičemž třetí a čtvrté byly audiny ze soukromých stájí.

6. Alfa Romeo (4x)

Tady se opět musíme vrátit hodně hluboko, konkrétně do třicátých let ke speciálu Alfa Romeo 8C. Možná si pamatujete moderní verzi tohoto modelu, kterou Alfa před několika lety vyrobila jako poctu této závodní klasice (tu jste mohli vidět třeba na pražském festivalu Legendy). Alfa vyhrála čtyři ročníky v řadě, v roce 1933 dokonce obsadila první, druhé a třetí místo.

7. Ford (4x)

Americká odpověď nabubřelému Ferrari měla podobu sexy křivek Fordu GT40. Když se konečně povedlo automobilce postavit spolehlivý vůz a vyhrát s ním domácí čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, neváhala na Le Mans poslat osm vozů ve třech závodních stájích. Obě tovární Ferrari v tom ročníku skončila ve svodidlech a Ford vyhrál první, druhé a třetí místo. Další ročníky nebyly tak snadné, Ford čelil tvrdému tlaku ze strany Ferrari a Porsche, ale dokázal vyhrát ještě třikrát. Na tuto éru se dodnes vzpomíná, a teďse zdá, že úplně nový Ford GT by na ni mohl v budoucnu navázat. Závodní verze už byla představena, ale zatím to vypadá, že GT nepůjde proti speciálům v královské kategorii, ale bude soupeřit s Ferrari v nižší skupině GTE Pro.

A TADY máte 8 Fordů Mustang, které budeme i napřesrok Američanům závidět.

Podobné články

Doporučujeme

Další články