fb pixel
Vyhledávání

12 automobilových pecek z autosalonu v Ženevě

Rok se zas s rokem sešel a Švýcaři nám otvírají okno do motoristické budoucnosti. Tak kolik pak hybridů, autonomních aut a divných konceptů zase připravili? Nenechte se mýlit, než přijde tramvajizace automobilové dopravy, ještě si chvilku užijeme.

Václav Rybář
Václav Rybář 3.3.2016, 08:50

1. Bugatti Chiron

Pokračování Veyronu možná už neohromí statistikami jako minule, ale design se výrazně proměnil, i když odkazuje na svého předchůdce. Chiron je delší, má agresivnější předek i zadek. A pořád jen spalovací motor, tentokrát naladěný na 1500 koní. Mělo by to stačit k vystřelení na stovku za 2,5 sekundy a 418 km/h. Není divu, že za tuhle hračku dáte 2,6 milionu dolarů.

2. Koenigsegg Regera

Švédská odpověď na Chirona. Hybridní Regera s přelomovou technologií má stejně koní a je rychlejší. Její výkon je postavený jinak - při sprintu na stovku Chiron Regeru trumfne o tři desetinky, ale pak už je to jiná story. Na dvě, tři a čtyři stovky je Regera rychlejší. A těch 400 km/h dá Regera z místa už za dvacet sekund. Teď ještě najít dostatečně dlouhý kus asfaltu, abychom tohle kosmické zrychlení mohli zažít.

3. Škoda VisionS

O novém velkém SUV od Škody se toho vědělo hodně a taky daleko dopředu, takže co dodat? Konečně je tady a nabízí řadu krásných prvků včetně úchvatného bílého interiéru. Ano, je to koncept, čemuž odpovídá i hybridní pohon z přeplňované čtrnáctistovky a elektromotorů. Stačí si ale odmyslet pár detailů a stojí před námi nová elegantní škodovka, která se bude prodávat už velmi brzy.

4. Seat Ateca

Když jsme řekli A, je třeba dodat i B. Zatímco Škoda prezentuje skoro hotové SUV, Seat už předvádí finální verzi toho svého. Jsou to bratranci, takže společných prvků je mnoho, ale Ateca se rozměry podobá spíš Yetimu. Pro obě automobilky je to výprava do zajímavějšího segmentu, pro Seat navíc SUV premiéra - Škoda měla právě Yeti, Seat pro změnu zas velké rodinné dostavníky. Ateca se u českých dealerů objeví na začátku prázdnin.

5. Abarth Spider 124

Tohle je ovšem nádhera! Novou Mazdu MX-5 máme moc rádi, ale spolupráce s Fiatem zrodila její dvojče, které má italský šmrnc a přeplňovaný motor. Víc možností, víc radosti, no ne? Jenže zatímco Japonci zůstali u jednoho modelu, Fiat představuje navrch vytuněnou verzi Abarth, která má silnější motor o výkonu 170 koní, laděný výfuk a samosvor. To všechno při nízké hmotnosti kolem tuny. Velmi zábavné a velmi pěkné auto. Jen ta cena... v Evropě bude Fiat startovat nad milionem korun. A za tyhle peníze se dají sehnat možná ne tak hezké, ale podstatně výkonnější a zajímavější hračky.

6. Lamborghini Centenario

Sto let výročí narození zakladatele značky se musí patřičně oslavit. A proto Lamborghini do Ženevy přivezlo další ze svých oblíbených limitek. Zvenku vypadá jako Aventador, kterého tuneři předělali do designu Huracána, přidali spoustu křídel a nádechů, a taky trochu barvy. Podobné kreace běžně vidíme u prémiových úpravců, ale proč se rozčilovat? Lamborghini přece má být trochu divoké a trochu kontroverzní. A tohle Centenario bezesporu splňuje. Možná není tak šílené jako Veneno, ale má 770 koní, špičkové brzdy a nádherný interiér. Je to krása, ale dva miliony eur bychom za to asi nedali. Tohle dilema nám naštěstí nepřísluší, Lamborghini už všechny vozy vyprodalo.

7. Porsche 911R

Pětisetkoňový splněný sen všech fanoušků nejřidičtějšího auta posledních let. Chcete špičkový motor z GT3RS v trochu civilnějším balení bez obřího křídla, ale zato s manuální převodovkou? Erko je odpovědí všem staromilcům, kteří berou invazi automatů do sportovních aut jako osobní urážku. A tak jim Porsche postavilo auto na míru. Vypadá naprosto úžasně, stojí o pořádný fous víc, než GT3RS, která bude s automatem rychlejší a bude mít i lepší přítlak. Ale tady šlo evidentně o pocit a fakt, že automobilka vychází zákazníkům vstříc. Podobně jako u Lamborghini bylo vyprodáno předem.

8. Jaguar F-Type SVR

Základní F-Type je úžasné auto. Osmiválcová verze R s 550 koňmi byla naprosté maso. Úžasný zvuk, úžasná schopnost jezdit bokem a cenově dostupná a vizuálně uhrančivá kára. Že nebyla nikdy úplným konkurentem Porsche 911? Vyzvat na souboj etalon a prohrát není v tomhle případě ostuda. A mnohým se prostě tvary Jaguáru začaly zamlouvat víc. F-Type SVR je třešinkou na dortu. Je ještě rychlejší, silnější (o pětadvacet koní) a hlasitější než F-Type R, což znamená, že budete za volantem mít zas o něco širší úsměv. Navíc jsou nově nejrychlejší F-Type modely čtyřkolky, takže řádit můžete i v zimě.

9. Ferrari GTC4 Lusso

Jen jsme si u Ferrari zvykli na název FF, určený pro čtyřkolku, která uveze čtyři osoby, automobilka ho v nové generaci přejmenuje na GTC4 Lusso. Uff. To je však jediný povzdech, který si Ferrari odnese. Lusso je totiž zlepšením na všech frontách. Starý dobrý atmosférický dvanáctiválec má o třicet koní víc, lepší je aerodynamika i pohon všech kol. Z nuly na sto se vůz dostane za 3,4 sekundy a maximálka činí 335 km/h. Ferrari tenhle model potřebuje omladit, protože se po vstupu na burzu žene za vyššími prodeji. A tohle je auto pro starší a pokročilé (= bohaté a ještě bohatší).

10. Morgan EV3

Tříkolka od Morgana je oblíbenou hračkou, se kterou můžete skvěle driftovat a užívat si ten retropocit ze zlatých dob automobilismu, kdy vám řvoucí motor na čumáku poskytoval spoustu zábavy i zvukových vjemů. Jak tohle auto předělat do elektriky, aby nepřišlo o většinu svého kouzla? EV3 má rozhodně velmi specifický design a Morgan slibuje, že jízdní vlastnosti jsou podobně zábavné. Elektrická verze má dojezd 240 km/h a měla by stát stejně jako ta tradiční. Což je dobrá zpráva pro všechny, kdo mohou nakupovat auta v zemích, které mají tzv. elektrické dotace.

11. Aston Martin DB11

James Bond loni osedlal koncept od Astonu a symbolicky se tak vykašlal na sériovou produkci značky, ale v příštím filmu už by to mohlo být jinak. Přichází totiž DB11 s novým twin-turbo dvanáctiválcem o objemu 5,2 litru s výkonem 600 koní. Zvenku vypadá tradičně, ale je přeci jen jiný - maska chladiče je protáhlejší a má modernější tvary, omlazením prošel také interiér plný nových technologií. Aston tak decentně omladil svou nejslavnější řadu, aniž by se od ní odklonil. Tak snad to bude i skvěle jezdit!

12. Arash AF10

Malá britská firmička (s indickým majitelem) se snaží už léta postavit svoje auto snů. A teď ho konečně přivezla do Ženevy. Je to hybrid kombinující velký benzínový motor s několika elektromotory. A má přes dva tisíce koní. Devět stovek zajišťuje šestilitrový osmiválec, zbytek pak elektrika, která ovšem při plné zátahu vybije své baterky za pár minut. Akcelerace z nuly na stovku při tomhle bambiliónu koní je ale "jen" 2,8 sekundy a maximálka sotva přeleze hranici 320 km/h. To je dost slabota, v porovnání třeba s McLaren P1, který zvládne víc s polovinou koní. Naznačuje to, že Arash si sice postavil auto snů, ale know-how velkých značek malému výrobci chybí, a proto se nedostavují ani odpovídající výkony. Ale za tu odvahu a snahu rozhodně palec nahoru.

A TADY se podívejte na 8 nejbrutálnějších offroadových závodů světa.

Podobné články

Doporučujeme

Další články