fb pixel
Vyhledávání

Rozhovor s majitelem nejrychlejšího Subaru na světě

Subaru BRZ je jedno z nejdostupnějších sportovních kupé na trhu. Některé zlé jazyky však tvrdí, že by mohlo být trochu svižnější. Filmový producent a závodník Ali Afshar je vzal za slovo a postavil nejrychlejší BRZ na světě.

Václav Rybář
Václav Rybář 16.8.2016, 12:20

Osobně nemáme pocit, že by BRZ bylo nějakou brzdou provozu – právě naopak, jeho lineární nástup výkonu z něj dělá ideální auto pro řidiče, který se chce za volantem bavit a zároveň se naučit pokročilejší techniky jízdy s pohonem zadních kol. A když dvoulitrový plochý motor vytočíte do červeného pole a chvilku ho tam podržíte, sami uvidíte, že BRZ v sobě má elánu na rozdávání.

Nářky odborné i laické veřejnosti jsou způsobeny především tím, že nám Subaru nechce nabídnout ostřejší verzi STi jako v případě WRX. Musíme se tedy spokojit s 200 koňskými silami, což dnes v konkurenci rychlých hatchbacků není nikterak oslňující hodnota. Vyřešit to lze různými turbokity, kdy si z Japonska objednáte turbo, které jde na původní motor našroubovat, skoro jako když sestavujete nábytek z IKEY. Jiní tuneři v zámoří se rozhodli pro šílenější přestavby a dávají do BRZ motor z jiných Subaru nebo ostatních japonských strojů. Ti nejšílenější dokonce zkoušejí postavit i BRZ s osmiválcovým motorem z Ferrari. Ali Afshar na to šel ale jinak, chtěl totiž postavit nejrychlejší Subaru všech dob.

Proč zrovna BRZ?

Spolupracuji se Subaru už dlouhá léta, ale od roku 2013 jsem přesedlal na BRZ, protože pohon zadních kol je pro závody na čtvrt míle (tzv. drag racing) ideální koncepcí. Hlavně se mi ale BRZ hrozně líbí a sériovou verzi mám na každodenní dojíždění do práce. Za podobné peníze nic zábavnějšího neseženete.

Kolik má vaše závodní BRZ a co všechno na něm bylo potřeba udělat.

Momentálně má přes 1600 koní. Vycházeli jsme z dvoulitrového boxeru, který je v sérii, ale nakonec jsme potřebovali víc síly. Motor jsme proto nahradili starším šestiválcem ze Subaru SVX o objemu 3,3 litru, rozebrali jsme ho a od základu znovu sestavili, tentokrát se dvěma obřími turby s masivním plnícím tlakem. Možná bychom z něj dostali i 1800 koní, jenže nám jde o stabilní výkon, potřebujeme, aby nám to během té čtvrt míle nevybuchlo pod rukama.

Jak jste se vlastně k autům dostal?

Miloval jsem auta od malička a závodění taky. Pak jsem vystudoval filmařinu a rozhodnul jsem se to spojit, když jsem v roce 2011 natočil dokument Born 2 Race, který popisuje moji celoživotní fascinaci závody na čtvrt míle. Kromě dokumentů ale produkuji i celovečerní filmy. Vydělává mi to na závodění, takže jsem velmi spokojený.

Čeho chcete se svým upraveným BRZ dosáhnout?

Překonat všechny rekordy. Můj rekord na čtvrt míle se Subaru s pohonem všech čtyř kol byl 7,91 vteřiny, ale můj dobrý kamarád mě trumfnul o čtyři desetiny. Neoficiální rekord je někde kolem 7,4 vteřiny. Jen pro srovnání, nejrychlejší sériové vozy jako Bugatti Veyron nebo McLaren P1 jezdí čtvrt míle za deset až jedenáct vteřin. Naším cílem je dostat se s BRZ někam k 7,30 vteřinám. To by znamenalo další rekord. Auto je samozřejmě extrémně upravené a má dragsterové gumy, ale karoserie zůstala zachována, takže níž už se asi s aktuálním vozem nedostaneme.

Zajímá vás, jak to dopadlo? Ali nakonec před pár dny zajel čtvrt míle za fantastické 7,22 vteřiny a protnul cílovou pásku po pouhých 400 metrech rychlostí 311 km/h. Vzpomeňte si na něj, až zas někdo bude říkat, že Subaru BRZ je pomalé auto. Stačí přidat dvě obří turba a stropem je jen vaše vlastní fantazie.

A nakonec se ještě podívejte na 5 aut od Subaru, které Japoncům fakt závidíme.

Podobné články

Doporučujeme

Další články