fb pixel
Vyhledávání

Rok po požáru Notre-Dame vyvstává otázka: modernizovat či nemodernizovat?

+ DALŠÍCH 8 FOTEK + DALŠÍCH 9 FOTEK

Je to právě na den rok, co svět v hrůze sledoval, jak hoří katedrála Notre-Dame. Od té doby se Francie snaží starou královnu Paříže dát do kupy, ale jednak je to běh na dlouhou trať a jednak si nikdo není úplně jistý, kudy by vlastně ten běh měl vést. Přes minulost nebo budoucnost?

Jan Studnička
Jan Studnička 15.4.2020, 13:29

Plameny a včely

Už je to rok, co sociální sítě zaplavily memy s Emmou Smetanou truchlící nad světovými tragédiemi. Je to rok, co se vynořili lidé, kteří se uspokojovali tím, že vás mohou upozornit, jak patetická je vaše starost o jednu z nejvýraznějších architektonických světových památek, když se přece o kontinent vedle kácí pralesy. Rok, co vzplála pařížská katedrála Notre-Dame.

Požár vypuknul kolem půl sedmé večer, když byla budova ještě plná turistů a v jejích útrobách se konala mše. Všichni byli během několika minut evakuováni, pařížské záchranné složky uzavřely ostrov a pustily se do hašení, zatímco veřejnost se vyděšeně dívala z břehů Seiny. Požár trval celou noc a finálně byl uhašen v sobotu 16. dubna ráno, po nějakých dvanácti hodinách.

Bylo na čase pustit se do nepříjemné práce - rekapitulace škod. Zjistilo se, že díky včasnému zásahu byla před ohněm zachráněna většina cenných artefaktů a dokonce i všechny včely, které měly své úly na střeše katedrály. Zato ale byla zničena většina střechy, část vitrážových oken a část nosných klenb v samotné chrámové lodi. Velká část interiéru byla navíc poničena při hašení. Ale hlavně katedrála přišla o svůj charakteristický novogotický sanktusník. Pokud nevíte, co je sanktusník, je to taková ta věžička, kterou můžete najít na každém kostele. Zavěšuje se do ní zvon, na který se bimbá nebo bimbalo při zpěvu Sanctus. V případě Notre-Dame tedy bimbalo.

Resuscitace královny

Notre-Dame pochopitelně prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Ale jak už bylo zmíněno, není úplně jisté, jakým směrem se budou přesně opravy budovy ubírat. Katedrála totiž není něco, co vyroste během týdne a dalších X staletí si drží stejný design. Konkrétně Notre-Dame je sice gotickou katedrálou, ale je slavná právě svým přechodem z románského do gotického slohu.

Onen sanktusník, o který stará dáma přišla při požáru, taky nebyl původní. První věžička tam stála od třináctého do osmnáctého století a další se postavila až v polovině století devatenáctého. Dalším příkladem toho, jak je taková historická stavba (ne)pohyblivá, jsou dvě skoro sedmdesát metrů vysoké čelní věže. Kvůli nim působí celá stavba velmi nedokončeně a to především proto, že nedokončená je, věže měly původně ještě růst, ale nikdy se na to už nedostalo.

Takže otázka za milion eur zní: modernizovat či nemodernizovat? Architekt Denis Laming upozorňuje, že ani jeden přístup není špatně, zkrátka se buď bude respektovat “předpožárové” rozvržení budovy nebo se katastrofa vezme jako příležitost k dalšímu životu staré pařížské dámy. Podle Laminga je taková debata i přestavby na dlouhou diskuzi. “Co se týče rekonstrukce střechy a věže, to jsme schopni udělt do pěti let,” říká. Na dalším osudu katedrály se ale nikdo moc nedokáže shodnout.

Velice slavně panují ostré neshody i v týmu, který na rekonstrukci pracují. Na veřejnost se kupříkladu dostal vyostřený spor vrchního architekta projektu Philippa Villeneuva s šéfem rekonstrukce. Tím je vládou dosazený někdejší vrchní velitel francouzských ozbrojených sil generál Jean-Louis Georgelin. A právě ten se nebál médiím k otázce sporu v rekonstrukčním týmu říct, že by měl Villeneuve radši držet hubu.

Phililippe Villeneuve je totiž jeden z těch, kteří prosazují opravit katedrálu přesně do původního stavu, kdežto generál Georgelin spíš velice armádně prosazuje názor, že by se měl úkol dokončit jakkoli, ale hlavně dokončit. Ostatně něco podobného říká už zmíněný Denis Laming: “Pokud chceme naší katedrálu zachránit, musíme ji přestat brát jako královnu a začít ji brát jako budovu ze dřeva a kamení.”

Jediné, s čím při opravě katedrály není problém, jsou peníze. Každý sponzor chce být spojován s obnovou Notre-Dame, takže na rekonstrukci bylo celosvětově vybráno kolem jedné miliardy dolarů. A takovou malou zajímavostí je to, že francouzský herní publisher Ubisoft přispěl nejenom finančně, ale i detailními plány a 3D modely samotné katedrály, které teď pomáhají při opravách. Ubisoft totiž ofotil a naskenoval každý detail Notre-Dame pro svou hru Assassin’s Creed Unity.

Podobné články

Doporučujeme

Další články