Reklamní textař David Ogilvy je považován za otce reklamy 20. století. Kam se na něj hrabe Marek Prchal – G.cz
Vyhledávání

Reklamní textař David Ogilvy je považován za otce reklamy 20. století. Kam se na něj hrabe Marek Prchal

Zdroj: Medium.com

Mezi jeho klienty patřily limonády Schweppes, luxusní vozidla Rolls-Royce, oděvní značka Adidas nebo mýdlo Dove, díky jehož kampani se stalo nejprodávanějším prostředkem osobní hygieny v USA. Reklamní magnát David Ogilvy je dodnes považován za otce reklamy, který proslul především tím, že psal lepší reklamní texty než ostatní.

Martin Miko
Martin Miko 23.6.2020, 09:19

Legenda mezi reklamními textaři

„Spotřebitel není blbec, ale vaše manželka,“ tvrdil v jednom ze svém nejslavnějším výroku pravděpodobně nejpopulárnější reklamní textař David Ogilvy, jehož knihy se dodnes dávají jako inspirace začínajícím marketérům a copywriterům. Jeho začátky však k reklamní textařině nesměřovaly. Ogilvy se narodil před 109 lety ve vesnici West Horlsey nedaleko Londýna. Pocházel z velmi chudých poměrů, ale jeho dětství bylo poměrně veselé, jak sám popisuje ve své knize. Jeho otec byl neúspěšný finanční makléř, který následně přišel o práci, což znamenalo, že rodina Ogilviových žila na pokraji chudoby.

Když David Ogilvy dostudoval základní a střední školu, měl obrovské štěstí, protože se dostal na univerzitu v Oxfordu. Té však po pouhých dvou letech zanechal a v roce 1931 se rozhodl, že začne pracovat. Přestěhoval se proto do Paříže, kde si našel zaměstnání jako pomocný kuchař v hotelu Majestic. I když to později dotáhl až na šéfkuchaře, tak pozici opustil, protože ho tato práce nenaplňovala. Proto se rozhodl vrátit zpět do rodné Anglie, kde získal práci podomního prodejce přenosných elektrických sporáků od firmy AGA. Nebylo překvapením, že se stal velmi brzy nejlepším prodejcem z celého týmu, takže mu vedení firmy časem nařídilo, aby sepsal jednoduchý manuál, který by mohl pomoct ostatním zaměstnancům k lepším výsledkům. O 30 let později se časopis Fortune rozhodl Ogilvyho návod prohlásit za nejlepší příručku v historii reklamy. Na druhou stranu se psala 60. léta, takže bylo naprosto běžné, že se lidem v reklamních sloganech lhalo. Dlouhá desetiletí se lidem například tvrdilo, že jsou cigarety zdraví prospěšné apod.

Jen krok navíc

Věřili byste tomu, že vám k posunu ve vaší kariéře stačí udělat někdy jen jeden krok navíc? Ogilvy byl toho jasným příkladem. Právě ono vydání prodejního manuálu mu otevřelo dveře reklamy, která byla zrovna na vzestupu. Jeho starší bratr pracoval pro jistou reklamní agenturu s názvem Mather & Crowther, a tak na základě doporučení dostal mladý David šanci ukázat se kampaní, která měla propagovat hotel. Na kampaň získal pouhých 500 liber. Napadlo ho za částku nakoupit pohlednice a na základě telefonního seznamu je rozeslat lidem z telefonního seznamu. Když probíhalo oficiální otevření hotelu, byl hotel obsazen právě díky Ogilvyho pohledům.

Ve firmě Mather & Crowther následně Ogilvy zůstal. V roce 1938 byl zaměstnavatelem poslán do USA na roční studijní pobyt. Konkrétně byl poslán do New Jersey, kde pracoval pro George Gallupa ve firmě Audience Research Institute. Kvůli válce se rozhodl ve Spojených státech amerických zůstat, a to až do roku 1949. Hlavním důvodem bylo jeho uplatnění na pozici analytika tajné služby na britském velvyslanectví, které bylo ve Washingtonu.

Po skončení války se Ogilvy rozhodl, že začne farmařit, a proto koupil farmu v Pensylvánii. Jeho farma se nacházela v oblasti, kde hojně farmařili Amišové. Bohužel se mu ale farmařit příliš nedařilo, a tak v roce 1949 opustil farmu a přestěhoval se na Manhattan. V kapse měl tehdy 6 tisíc dolarů, které vložil do založení své reklamní agentury pod názvem Ogilvy, Benson & Mather. My tuto agenturu známe jako Ogilvy & Mathers. Tehdejších 6 tisíc dolarů bychom na dnešní peníze mohli přepočítat na nějakých zhruba 60 tisíc dolarů, takže se nejednalo o žádné drobné. Nicméně začátky jeho reklamní agentury byly poměrně těžké. Snažil se získat první zákazníky, což se mu postupně začalo dařit.

K jeho prvním reklamním kampaním patřila například reklama na margaríny Good Luck, ve které vystupovala i bývalá první dáma Eleanor Roosveltová. Později však této reklamy litoval. Nebylo to kvůli tomu, že by se jednalo o něco nedůstojného, ale nelíbilo se mu využívat celebrity v reklamách. Mezi jeho další zakázky patřil například limonádový koncert Schweppes nebo jeho legendární reklamní texty pro luxusní automobily Rolls-Royce. Díky svým geniálním reklamním textům se postupem času stal mistrem v oboru a inspirací všech reklamních textařů. V roce 1962 ho například časopis Time popsal jako nejvyhledávanějšího čaroděje v reklamním průmyslu.

V roce 1989 byla jeho firma odkoupena koncernem WPP za cenu neuvěřitelných 864 milionu dolarů. David Ogilvy nakonec zemřel 21: července 1999 ve věku 88 let.

Podobné články

Doporučujeme

Další články