Mediální kachna jako hlavní zpráva největší české komerční televize: Když si Nova ušila z ostudy kabát kvůli kampani neznámého bulváru – G.cz
Vyhledávání

Mediální kachna jako hlavní zpráva největší české komerční televize: Když si Nova ušila z ostudy kabát kvůli kampani neznámého bulváru

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Před 20 lety TV Nova odvysílala neověřenou zprávu o tom, že neznámý pachatel zavraždil jednoho z ministrů naší vlády. To samozřejmě nebyla pravda, protože se jednalo o „kachnu“ nově vznikajícího bulvárního týdeníku Pres, který si tímto výstřelkem chtěl udělat jen dobrou reklamu. Televize Nova tak měla z ostudy kabát a zároveň tímto činem poukázala na to, jak snadno lze zmanipulovat česká média.

Martin Miko
Martin Miko 14.11.2019, 11:30

Napálená TV Nova

Doslova husarský kousek se před 20 lety povedl novináři a spisovateli Přemyslu Svorovi, když z mediální kachny dokázal vytvořit účinnou reklamu pro svůj nový bulvární týdeník Pres. Vzhledem k tomu, že Svora nějakou dobu působil v řídících funkcích ve zpravodajství TV Nova, měl dobré kontakty pro to přesvědčit tuto komerční televizi o tom, že neznámí pachatelé spáchali atentát na jednoho z českých ministrů. Televize Nova vše bez jakéhokoliv ověřování upozornila hned v úvodu hlavního večerního vysílání, a pak se následně omlouvala.

Televizní noviny na Nově tehdy uváděl moderátor Pavel Zuna. Jednalo o zprávu večera, na kterou bylo upozorňováno hned na začátku pořadu, a ke které se měl tehdy telefonicky vyjádřit i premiér Miloš Zeman. To se během vysílání nestalo, avšak Zuna hovořil o vážném střelném zranění ministra, který se v těchto chvílích nachází ve Fakultní nemocnici v Motole. O dalších podrobnostech měla informovat mimořádná zpravodajská relace. Ta samozřejmě také nepřišla. Zato se kolem desáté hodiny večer během večerního programu objevily na obrazovce titulky, ve kterých stálo: „Zpráva o postřelení jednoho z ministrů se ukázala jako nepravdivá.“

Zpravodajové z redakce TV Nova vše s velkou pravděpodobností zjistili díky článku z iDnes.cz, který už dvě hodiny po odvysílání Televizních novin napsal článek o tom, že šlo o žert nového projektu Přemysla Svory, který chtěl otestovat jednoduchou zmanipulovatelnost českých médií, které dychtivě touží po nejnovějších informací a vůbec neřeší, jestli jde o ověřenou a zaručenou zprávu. Nakonec se ukázalo, že šlo doopravdy o reklamní kampaň bulvárního týdeníku Pres.

V půl jedenácté se na Nově v rámci zpravodajského vstupu Právě dnes objevila moderátorka, která divákům sdělila, že se TV Nova stala obětí provokace jednoho z jejich bývalých zaměstnanců. Někdo z redakce týdeníku Pres se zkrátka vydával za premiérova tajemníka Karla Heřmana, což zpravodaje z Novy zmátlo. A při ověřování informace se „novácká“ redakce dozvěděla, že někdo z blízkých některého z politiků skutečně leží v nemocnici se střelným poraněním. Svým způsobem se tak jednalo o poměrně slušnou náhodu.

A co z toho vyplývá? No především to, že ke zmanipulování médií nestačí mít jen kontakty a znalosti mediálního prostředí, ale někdy je důležité mít i trochu toho štěstíčka na pomoc.

A zde můžete pro změnu zavzpomínat na legendárního Ivana Jonáka z Discolandu Sylvie.

Podobné články

Doporučujeme

Další články