fb pixel RECENZE: Mrtví neumírají a jsou příliš vláční i na mistra pomalých indie filmů. Nový film Jima Jarmusche osloví jen věrné fanoušky – G.cz

RECENZE: Mrtví neumírají a jsou příliš vláční i na mistra pomalých indie filmů. Nový film Jima Jarmusche osloví jen věrné fanoušky

+ DALŠÍCH 5 FOTEK + DALŠÍCH 6 FOTEK

Bělovlasá stálice amerických nezávislých filmů Jim Jarmusch přinesl filmovému světu v posledních letech pár velmi pomalých, ale velmi skvělých počinů. Nyní režisér svolal všechny, ale opravdu všechny své oblíbené herecké hvězdy a zavřel je do ospalého městečka Centerville, aby společně zjistily, že Mrtví neumírají.

Kateřina Horáková 28.6.2019, 11:12

Mrtví se plouží pomalu. Hodně pomalu

Plavovlasý ďábel Jim Jarmusch patří k nejkultovnějším americkým režisérům. Ať už sebudeme bavit o Mrtvém muži, Kafi a cigárech, Noci na zemi nebo Zlomených květinách, už roky je tenhle tvůrce nejen stálicí, ale prakticky i lidským synonymem výrazu "americký nezávislý film". Svérázný komediální tón, obsazování slavných neherců především z řad hudebníků, myšlenky, které nejeden hipster přijal za osobní filozofii, to všechno patří k pilířům jeho tvůrčího stylu. Možná tím nejzásadnějším je ale velmi pomalé tempo, což dokazuje i jeho novinka Mrtví neumírají, zombie "superhoror". Tentokrát už to je ale trochu moc.

Kdyby byl tenhle film o něco lepší, dal by se nazvat Jarmuschovou výkladní skříní. Obsahuje vše, co má režisér rád a co na něm mají rádi jeho fanoušci, a to jak po stránce formální, tak především té herecké. Bill Murray, Adam Driver, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Tom Waits a Iggy Pop, Steve Buscemi... To je jen základ až mosntrózně zářivé sestavy. Všichni se sejdou v ospalé obci Centerville tzv. někde v Americe, kde jejich každodenní rutinu naruší konec světa ve formě zombie apokalypsy.

K Mrtví neumírají musíte přistupovat jako fanoušek v pravém slvoa smyslu. Akceptujete, že se budete 105 místy opravdu smrtelně dlouhých minut dívat na směsici Jarmuschových oblíbených lidí, věcí a odkazů na jeho další filmy s tím, že jsou to i vaši oblíbení lidé a věci. Jen tak Jarmuschovi odpustíte, že většina vtipů v tohmle snímku není vtipná, atmosféra nemaká a jen tak budete schopni a ochotni předstírat, že nevidíte, že mu tentokrát chybí příběh a zároveň i sdělení, takže tahle věc neobsahuje vlastně vůbec nic.

Je to film, ke kterému se, na rozdíl od dvou poslední režisérových počinů - upírské romance Přežijí jen milenci a poetického Patersona - už nikdy znovu nevrátíte, protože pro to neexistuje důvod. Nabízí se myšlenka, že je nepravděpodobné, aby ve výtvoru tak zkušeného a zručeného filmaře nefungovalo opravdu vůbec nic. Jediné vysvětlení, které nabídnu, je to, že i mistr tesař se někdy utne. Ačkoliv tady se hodí říct spíš píš "bohužel neutne".

A tady čtěte o neskutečném životě dr. Timothy Learyho, kterého si v novém seriálu zahraje Woody Harrelson.