Původní návrh přitom ležel na stole už od roku 1939, kdy USA reagovala na evropské megaprojekty dálnic (autostrady v Itálii, autobahny v Německu). Žádná země nepotřebovala velké dálnice víc než Amerika, ale kde na to vzít biliony dolarů. Po oklepání se z finanční krize třicátých let přišla pozdní účast ve druhé světové a válka v Koreji. Až v půlce padesátých let bylo rozhodnuto o stavbě kontinentálních dálnic. Počítalo se s tím, že 90 % nákladů zaplatí Američané prostřednictvím fondu pro výstavbu dálnic, kam se odváděly daně z pohonných hmot, mazadel a dalších výrobků částečně souvisejících s automobilovým průmyslem. Zbývajících deset procent pak platily státy, přes které dálnice vedly.
Eisenhower tlačil projekt kupředu, protože se jako osmadvacetiletý zúčastnil dnes už slavného vojenského konvoje v roce 1919, kdy se armáda pokusila přejet tehdejší USA (z New Yorku do San Franciska) s pomocí džípů a tanků. Trvalo jim to dva měsíce a cestou museli překonávat celou řadu překážek, neustále opravovat vozy a zjišťovat, že na některých místech se prostě projet nedá. Bahno zanášelo poloosy, písek věznil těžké vozy na dlouhé hodiny a cestou se dokonce vozy propadly skrz několik mostů. Amerika tehdy spoléhala především na železnici a tzv. Lincoln Highway byla místy spíš pro koně než pro automobily. Není náhodou, že první Fordovy vozy byly vlastně i schopnými offroady.
V padesátých letech se začalo rovnou modernizací a překlenováním slavné Route 66, která existovala už od roku 1926. Tím odstartovalo období zániku malebných městeček podél Route 66, kterým vzaly turisty velké a moderní pumpy, fastfoody a obchodní domy vystavěné podél dálnic. Za překotnou výstavbou tehdy stál ještě jeden důvod. Během studené války USA potřebovala v případě jaderného útoku dostat obyvatele rychle z velkých měst do bezpečí. Evakuaci tehdejší silniční síť zoufale nevyhovovala. I proto se dálnice podařilo rychle prosadit, ačkoliv onen vojenský argument nakonec vůbec nepřišel na přetřes - zástupci všech států věděli, že dálnice jsou potřeba jako sůl.
V roce 1992, po 36 letech stavění a o nějakých 500 miliard dolarů dál, byla konečně Amerika křížem krážem pospojována. Kvetla tak nejen kultura fastfoodů a dálničních motelů, ale Američané se přestěhovali na předměstí, která vyrostla poblíž dálničních sjezdů. Města se začala rozšiřovat podél asfaltových tepen a už nebylo metropolí, ve kterých byste se bez auta obešli (s čestnou výjimkou New Yorku, Washingtonu D.C. a částečně i San Franciska).
Většina států si na stavby dálnic vydělávala vybíráním mýta, přičemž v některých oblastech jsou dálnice stále ještě placené, ale většinou se jedná o zpoplatněné obchvaty velkých měst, jinak jsou dálnice v USA zdarma... a podle toho také často vypadají. Staví se nicméně dál a dál, jen ty opravy v některých místech trochu váznou. Není divu, když je potřeba se starat o 77 tisíc kilometrů dlouhou dálniční síť.
Jenom v několika státech, většinou daleko od měst, jsou rychlostní limity srovnatelné s evropskými (80 mil v hodině, resp. 130 km/h). Jinak platí, že jižní státy s větším podílem dálnic vedoucích skrz řídce obydlená území, mají vyšší limity (většinou 120 km/h), zatímco např. severovýchodní státy na pobřeží (Nová Anglie) mají limity nižší, blížící se 100 km/h. Nejrychlejší (placenou) silnicí v USA je texaský obchvat nedaleko Austinu, kde se smí jezdit až 140 km/h. Americké dálnice jsou členitější a díky nižším rychlostním limitům i podstatě klikatější, není výjimkou, že zdoláte převýšení mnoha stovek metrů.
Nejvyšším bodem amerických dálnic je 3410 m. n. m. na báječné vyhlídkové dálnici I-70, kde často musíte před zatáčkami zpomalit až na nějakých 40 mil v hodině (65 km/h). Je to taková kombinace dálnice a horského průsmyku. Jinde zase dálnice vede městem a jezdí se krokem, viz nejvytíženější komunikace v zemi, osmiproudá I-495 skrz Los Angeles.
Pro srovnání s ČR. K lednu 2016 máme cca 1213 kilometrů dálnic (ve skutečnosti jen 775 km, zbytek jsou rychlostní silnice, které jsou nově dálnicemi pouze na papíře), přičemž ty první se začaly v rámci projektu Hitlerovy dálnice stavět ještě za druhé světové války. S jejich dostavbou se počítalo koncem čtyřicátých let, ale s nástupem komunistů k moci byly zvoleny jiné priority. Návrat k výstavbě dálniční sítě nastal až s rostoucí intenzitou provozu začátkem šedesátých let. V roce 1967 se začala stavět dálnice D1 z Prahy do Brna, přičemž její poslední úsek byl dokončen v roce 1980.
A TADY se podívejte na 9 věcí, které má Amerika jen díky Čechům.