Pražská plynárenská, to je Mongolsko! – G.cz
Vyhledávání

Pražská plynárenská, to je Mongolsko!

Odebíráte od nich plyn? Rychle přejděte ke konkurenci, nebo vás snad ještě otráví!

Ivan Brezina
Ivan Brezina 4.4.2015, 16:34

Poslyšte tragický příběh o tom, jak funguje „váš spolehlivý dodavatel energií“. Pražská plynárenská, a. s., se chlubí „tradicí a jistotou silné společnosti“ a „kvalitou produktů a poskytovaných služeb“. Jenže jaká je realita?

Během let jsem si v Praze postupně pořídil tři byty na pronájem a ve všech uzavřel na dodávky plynu smlouvu s Pražskou plynárenskou (PP). Aby v některém bytě nájemník za plyn náhodou nezůstal dlužen, platím ho raději sám. Jenže jsem na nějakou dobu odjel do zahraničí. PP mi za jeden byt poslala fakturu, kterou jsem nezaplatil. Ani jsem nemohl, nedostala se mi do ruky.

Mongolové číslo jedna

PP mi proto poslala upomínku, na kterou jsem ze stejného důvodu nereagoval. PP tedy vyslala vymahače, kteří mi měli pohrozit, že pokud nezaplatím, odpojí mi plyn. Fajn, tak se to má dělat.

Jenže vymahači jménem Ryčl a Lukeš byli soudě podle svého IQ a znalostí českých reálií nejspíš z Ulánbátaru. Usuzuju tak z toho, že se nevydali na adresu mého bydliště. PP ji zná, zasílá mi tam přece faktury. Zastihli by tam mou mámu, ta by mi obratem zavolala, že mám dluh a já bych ho obratem zaplatil. Mongolové ale jeli na adresu bytu s nájemníkem. Ten nebyl doma, a tak prostě jako Čingischánovi nájezdníci sebrali plynoměr.

Teprve od nájemníka jsem se dozvěděl, že mu nejde plyn a že tedy asi PP něco dlužím. Až sem je to celé částečně moje vina. Dlužil jsem, nereagoval jsem, dobře mi tak. Jenže teprve tady to začíná být zajímavé a poučné. Venku byl mráz a nájemník nemohl topit ani vařit...

Mongolka číslo dvě

Průšvih jsem začal okamžitě řešit. Dojel jsem do Jungmannovy ulice, kde má PP pobočku, a vystál více než hodinovou frontu. Zaplatil jsem dlužnou částku a u paní Jůnové (přepážka č. 15) zjistil, co je ještě třeba zařídit pro znovupřipojení. Chtěla zprávu o technickém stavu. Proč, když všechny plynové spotřebiče používám už pět let a funguje to? PP má prostě svoje předpisy, které jsou sice podivné, ale hádat se o ně nemůžete.

Sehnal jsem tedy revizního technika, odjel s ním do bytu udělat revizi a zaplatil mu za ni. S revizní zprávou jsem na pobočce vystál další hodinovou frontu, abych objednal nový plynoměr. Nejbližší termín měl technik až za dva dny, což bych snad ještě chápal. Ke svému překvapení jsem se ale dozvěděl, že mám ještě zaplatit 815 Kč za osazení plynoměru. Protože od PP odebírám plyn na třech místech, dávám jí vydělat poměrně vysoké částky. Očekával bych tedy, že plynoměr budu mít jako zákazník zdarma stejně, jako mám zdarma modem od poskytovatele internertu. Ne, je to prostě mongolská firma.

Referentka mně navíc až teď upozornila, že mám doplatit i částku od fakturace k dnešnímu dni. To je pochopitelné, ale měla mi to říct už paní Jůnová hned při mé první návštěvě. Kdybych to věděl, byl bych to obratem zařídil.

Dlužnou částku mi referentka sdělit nemohla – prý ji nezná a na fakturačním oddělení ji budou vědět až další den. I tak ji ale prý nejde uhradit bankovním převodem, jak je v civilizovaných zemích v 21. století běžné. Na účet PP by se totiž nepřipsala do návštěvy montéra a PP by nevěděla, jestli náhodou nejsem podvodník, který zůstane dlužen. Jediným řešením je prý v pořadí už třetí cesta na pobočku, třetí hodinová fronta a úhrada v hotovosti. Prostě začarovaný kruh, ve kterém mám "Černého Petra" já jako zákazník.

Mongol číslo tři

A to už jsem se naštval a napsal stížnost. Musím uznat, že ji PP vyřídila obratem a milostivě svolila, abych jim v 21. století nenesl usmolené bankovky a směl zaplatit bezhotovostně.

Celý natěšený na návrat plynoměru jsem tedy čekal na technika. Podle písemné dohody s PP mi měl půl hodiny předem zavolat, abych stihl ze svého bytu dojet do bytu nájemníka. Jenže technik se neozval. Když jsem ho urgoval, dozvěděl jsem se, že prý u mně sice byl, ale nedozvonil se. No aby jo, když v tom bytě nebydlím a podle dohody jsem čekal doma na telefonu…

Když technik s tříhodinovým zpožděním nakonec dorazil, tvrdil, že prý se mi nemohl dovolat. Proč? No protože je Mongol, který nedokáže ze smlouvy ani správně přečíst moje telefonní číslo. Že to číslo popletl, se ukázalo, až když jsem ho požádal, aby mně prozvonil. Takže půl dne v háji jen proto, že technik nerozezná číslice.

Praha, nebo Ulánbátar?

Celá ta sranda s PP mně stála přes pět tisíc korun a celkem asi deset hodin času (nervy nepočítám). „Spolehlivý dodavatel energií“ vršil chybu za chybou, průšvih za průšvihem. A všechno jsem si to samozřejmě vyžral já. Kdyby se stala jen jedna bota, mávnul bych rukou – nejsme andělé. Ale hned tři průšvihy najednou? Takové firmě mám věřit, utrácet u ní peníze a dávat jí vydělat?

Od PP teď obratem odejdu ke konkurenci, a vám to dobře radím taky. Neriskujte! Co kdyby vám do plynového potrubí místo zemního plynu napustili kyanovodík, fosgen, lewisit nebo nějaký jiný otravný bojový plyn? U kočovníků ze stepí jeden nikdy neví, někdo prostě omylem otočí kohoutem na druhou stranu... Ano, technicky je to naprostá pitomost. Kde by se v PP vzaly bojové plyny? Jenže u společnosti, která zaměstnává tolik nechopných Mongolů, už bych se ale nedivil ničemu…

Abyste z toho smutného příběhu neplakali, tady máte písničku:

A TADY máte 7 povolání, kvůli kterým byste se přestěhovali do Číny.

Podobné články

Doporučujeme

Další články