Mirek a Mirek
„Mirek je dojemný a nešťastný. Trochu si o sobě myslí, že je kuřátko, co se ztratilo, ale nikdy by to nikomu nepřiznal. Zemře dnes v noci nad ránem, přesně ve čtyři hodiny, dvě minuty letního času.“ Těmito slovy uvádí hlas Richarda Krajča postavu Miroslava Norbachera v komedii Jana Budaře a Vladimíra Morávka Nuda v Brně. Norbacher je herec ve středních letech, který je v depresi a opravdu tak trochu neví, kudy kam. Ačkoliv je zasloužilým divadelníkem, mimo Brno ho nikdo moc nezná. A přitom - nabídky byly! Ale on je prostě Brňák. Svým sousedům se nejvíce vryl do paměti v roli seriálového taxikáře Míly Hebdy, který vozí různé existence a vypráví jim nejrůznější historky a zajímavosti. „Dneska v noci v Brně proběhne 150 tisíc souloží.“ To byl jen příklad.
Třebaže režijní debut Vladimíra Morávka dává Norbacherovi/Hebdovi pouze střední porci prostoru, i na něm Donutil předvádí svůj životní výkon. Možná na tom má svůj podíl také fakt, že se do Mirkovy role dokázal osobně vcítit - ač rodák z Třebíče, vyrůstal v Brně v rodině ochotníků a divadlu se věnoval už jako středoškolák. Po maturitě šel na JAMU a po škole našel zázemí na známé brněnské scéně Husa na provázku. První - a hned hlavní - filmovou roli získal roku 1978, kdy natočil Baladu pro banditu. I přesto ale pokračoval dál spíš na jevišti. V Brně se stal zavedenou hereckou hvězdou. Ale mimo Brno?
Zlom přišel v roce 1990, kdy mu nabídli angažmá v Národním divadle. A na rozdíl od Norbachera Donutil neváhal a po nabídce skočil. Brno - neBrno. V Praze se mu pak hrnuly herecké nabídky na televizní i filmovou tvorbu; byl talentovaný, zároveň ale neokoukaný. Navzdory desítkám charakterů, které ztvárnil, má do dnešního dne na kontě jen dvě oficiální ocenění. Českého lva vyhrál za výkon ve filmu Pasti, pasti, pastičky, nominaci na tutéž trofej si odnesl v roce 2003 právě za Nudu v Brně.
Nuda v Brně
Nuda v Brně je komedie ze začátku tisíciletí a posledním výrazným kouskem, vezoucím se na vlně popularity existenciálních absurdit ve stylu Samotářů. Scénář k filmu napsal Jan Budař, jenž v něm rovněž ztvárnil titulní roli mírně zaostalého Standy, který má před sebou ztrátu panictví se svou láskou, podobně „naladěnou“ Olinkou (Kateřina Holánová). Standovi radí jeho zkušenější bratr, Olince zase kamarádky z baráku, které jí dávají zaručené rady, na co se má stran ztráty věnečku připravit. Hlavní příběhovou linku protíná několik vedlejších, z nichž nejvýraznější je právě Norbacherovo zoufalé hledání cesty ven z deprese a životního neštěstí, jež skončí nečekaně tragicky.
Kouzlo Nudy v Brně je mimo jiné i v kombinace známých tváří; třeba právě Donutila s (tehdy) méně profláklými, především brněnskými divadelními hvězdami. Ve vedlejších rolích je skvělý hlavně Martin Pechlát coby Standův starší bratr Jarda a také Pavla Tomicová v roli psycholožky Vlasty. V epizodních roličkách ale září také spolužáci z JAMU Marek Daniel a Pavel Liška. Mimochodem, na konci filmu jsou záběry ze svatby Lišky s Kristýnou Bokovou, kvůli které bylo na dva dny přerušeno natáčení. Kameraman filmu se tak opil, že na zbývající filmový materiál určený pro Nudu v Brně zachytil právě Liškovic svatbu a Budař s Morávkem pak museli škemrat o nový.