Alfonso de Portago
Alfonso de Portago byl pouhých 50 kilometrů od cíle závodu na 1 000 římských mil (1500 kilometrů) na otevřené silnici, když praskla jedna z pneumatik jeho 3,8litrového ohnivě červeného Ferrari. Havaroval na rovince mezi městy Goito a Guidizzolo, když jel rychlostí asi 240 kilometrů za hodinu.
V době havárie byl na čtvrtém místě, přestože nebezpečnou a klikatou trať Mille Miglia, která vedla oklikou mezi Brescií a Římem, jel poprvé. Podle časopisu Sports Illustrated se jednalo o "nejhorší katastrofu" v závodění od tragédie v Le Mans v roce 1955, která se stala jen o dva roky dříve.
Adrenalin smyslem života
Don Alfonso Cabeza de Vaca y Leighton, 17. markýz de Portago, byl známou osobností, synem španělského šlechtice a kmotřencem španělského krále Alfonse VIII. Portago se stal zarputilým závodníkem v mnoha sportech, včetně póla, překážkových dostihů, koňských závodů či plavání.
V roce 1956 byl dokonce členem jediného španělského olympijského týmu v bobech. Byl známý tím, že vášnivě vyhledával adrenalin, v 17 letech získal pilotní průkaz, ale rychle o něj přišel poté, co údajně proletěl vypůjčeným letadlem pod londýnským mostem, aby vyhrál sázku o 500 dolarů.
Polibek smrti
Při Portagově smrtelné nehodě zahynul rovněž závodníkův kopilot a také devět diváků, když vůz přeletěl přes bariéru a vletěl do hustého davu přihlížejících. Tato tragédie znamenala zároveň konec Mille Miglia, proslulého silničního závodu, který byl již dříve poznamenán hrůznými nehodami. Zvláštním obrazem celé tragédie je proslulá fotografie s názvem „Polibek smrti“, která zobrazuje herečku Lindu Christian, jak líbá Portaga na zastávce těsně před jeho smrtelnou nehodou.
Novinář Ken W. Purdy, který Portaga znal, napsal v časopise Car & Driver, že legendární sportovec "byl ozdobou světa... ohnivý sloup v noci, který možná nevydával žádné užitečné teplo ani světlo, ale přesto byl ozdobou k vidění".
Zdroj: History, Wikipedia