S koloběžkou je přeprava ve městě nejen mnohem snadnější než na kole, ale také je to zábava a příležitost se pořádně (fyzicky) hýbat. Ovšem záleží na tom, co máte. A pokud jste stejně jako já vyrostli na mikrokoloběžkách, pak už určitě sami dobře víte, že jsou v mnoha ohledech skvělé. Ale bohužel nejsou schopné všechno zvládnout.
Terén ve městě se často mění a kvalita silnic i chodníků není vždy velká sláva. Kvalitní kovové mikrokoloběžky jsou schopné vydržet spoustu let, ale naopak vy na nich vydržet věčně nemůžete. Kostky. Kočičí hlavy. Příhodné spáry a občas kouzelné díry v silnici nebo vhodně umístěné mříže kanálů. To jsou takové drobnosti, kvůli kterým si můžete během pár jízd koloběžky brutálně znechutit. A přitom jste celou dobu jezdili jen na mikru. Což je strašná škoda.
Protože koloběžek, které dokáží zvládnout i terén nepřející mikru, je dnes čím dál tím víc. Nejeden člověk totiž pochopil, že v nich je budoucnost všech „přibližovadel“ po městském prostředí (jako i mimo něj). Kolobrndy s většími koly a pevnější konstrukcí, ovšem stále skladného charakteru, se začínají množit jako houby po děšti. A vypadají doopravdy super.
Když jsem tedy v minulosti vlastnila skladnou mikrokoloběžku, bylo mi jasné, že chci znovu nějakou skládací. A k mému štěstí se opravdu dá něco takového sehnat. MIBO je od českého výrobce z Rožnova pod Radhoštěm a v půjčovně Velorama na pražském Letenském náměstí jsem si půjčila typ Mastr.
Tahle koloběžka je bezpochyby důvodem, proč už nikdy nebudu chtít stoupnout na žádnou zmršenou mikrozrůdu (ve vzpomínkách je mám ráda, ale bohužel, doba se mění a s ní se změnil i můj vzrůst). Praha je velká a MIBO Mastr si zasloužila pořádnou jízdu. Tak si tedy probereme, jak dobře se osvědčila.
1. Žádný shaker
Zvolila jsem zpočátku ne úplně tak příšernou trasu – z Holešovic Stromovkou až na Letnou. Mastr má výhodu dvou stejně velkých kol, takže když na něm zatáčíte, je to příjemná, pozvolná jízda i ve větší rychlosti, a navíc má brzdy vepředu i vzadu. Obě kola mají lehký vzorek, takže se nemusíte bát vjet mimo beton. Nadto mají i stejnou velikost a kevlarovou vložku, díky které můžete kola hustit pod větším tlakem, takže jsou také pěkně rychlá. Nic vám nenahradí tu škodolibou radost, když ve Stromovce předjíždíte tupce na Segway nebo kolečkáře. Po hladkém asfaltu jede koloběžka téměř sama, stačí jen lehce popohnat. Je tedy doopravdy rychlá.
2. Proplete se kdekoliv
Velorama (adresa Šmeralova 6, 17000 Praha 7, stačí vystoupit na zastávce Letenské náměstí) má otevřeno od úterý do pátku: Út 12:00-18:00, St 12:00-19:00, Čt 12:00-19:00, Pá 12:00-19:00
Na Náplavce bývá narváno celé dny – snad jen v tom nejhorším počasí se turisté rozhodnou, že jim to nestojí za to. Z Letné jsme to namířila přes most Legií právě tam. Koloběžky mají tu skvělou výhodu, že pokud se dostanete do tlačenice, proklouznete hladce – nemusíte sesedat nebo vztekle najíždět do lidí, jak to s oblibou činí cyklobuzny. A i když jsou koloběžky stále populárnější, pořád poutají mnoho pozornosti. Lidé uhýbají, zírají, a taky mají na co. MIBO Mastr je fakt krásný kousek – pevný, ne příliš velký. Sehnat ho samozřejmě můžete i v jiných barvách, ale ten tyrkys je snad úplně nejlepší.
3. Skladnost
Z Náplavky přes centrum beru trasu směrem na Florenc a pak skrz Karlín na Invalidovnu. Kdo by v téhle fázi přemýšlel o ústupu před vedrem a chtěl by se domů přepravit metrem, potěšilo by ho, jak dobře je MIBO Mastr skladná. Během okamžiku jsem si ji mohla kompaktně složit. Takto byste s ní mohli kamkoliv cestovat – do autobusu by se vám bezpochyby hodil i vak, ale po městě, do tramvaje či metra by takto složená kolobka stačila. Musíte jen povolit páku u řidítek a pak tu menší mršku, která mi dala trochu zabrat.
Jednoduše vezmete řidítka a povedete ji po jednom kolečku. Vejdete se i do přeplněného metra. Pokud se budete chtít složit do auta a potřebujete ještě trochu místa, samotná řidítka můžete úplně vysunout a zasadit do díry ve stupátku, která je k tomu určená. Takhle složenou koloběžku dáte i do menšího kufru v autě. Nebo i do zmíněné bagáže, když chcete vyrazit mimo město.
4. Adrenalin i oddech
Z kopce je na MIBU jízda fakt skvělá, což nikoho nepřekvapuje. Naopak do něj se zas příliš nenadřete. Koloběžka má celkem nízký nášlap a to je z jediného důvodu. Nebudete na ní dřepovat jako blázni. Je tu ovšem jedna nevýhoda – musíte se naučit číst v terénu, kudy můžeme v klidu bez nějakého zasekávání podvozku projet.
Mastr má navíc na sobě jednu věc, kterou ocení doslova každý - a to šikovný nakopávací stojánek, který se točí do obou stran. Nemusíte tedy s tím krásným kouskem pokaždé někde sekat do trávy nebo opírat mezi lavičky.
5. Poměr cena vs. kvalita
V půjčovně Velorama si můžeme MIBO Mastr půjčit, nebo také koupit. Pořizovací cena kompletní koloběžky i s blatníky je 9990,- Kč. To je celkem vyšší obnos než ten, za který se dá pořídit klasická hliníková mikrokolobka. Ovšem s ní si ve městě neužijete tolik srandy jako s Mastrem.
S ním je jízda skvělá i na kočičích hlavách či v parku, koloběžka je rychlá, pohodlná, nezničí vás jako jiné podobné s vyšším nášlapem. Nejvíc v její prospěch mluví to, že je skládací. I když sama není těžká, má nosnost až 150 kilo. Což se sami můžete přesvědčit v tomhle skvělém videu od samotného výrobce.
MIBO Mastr má vážně skvělé vlastnosti. Pokud jste doteď byli kolisté, tohle vás musí doopravdy svádět. A když byste se sami chtěli přesvědčit o tom, jaký Mastr doopravdy je, půjčovna je pro to dobrý začátek. Pak ale pozor, protože mu doopravdy propadnete.
Zde si můžete přečíst12 důvodů, proč už navždy zahodit kolo a jezdit jen na kolobce a pokud vám to pořád nedá, tady zase máte 5 bodů, které vás naučí, jak nebýt cyklofašistou a cyklozmrdem.