Neberte to zle – Canon 5D Mark IV bude opět bestsellerem a dělníkem spousty profíků. Ve světě bezzrcadlovek a agresivní konkurence ze strany nejen Nikonu, ale ‚nově‘ i Sony a Panasonicu, však kdysi nedostižné „pětdéčko“ nezáří jako kdysi. A v některých ohledech mu dokonce ujíždí vlak. Záleží na tom, jak moc všestranní při focení a natáčení jste. Canon 5D Mark IV totiž podle všeho bude umět všechno slušně, jenomže skoro nic nejlíp.
1. Nový senzor
Novinka má oproti třetí generaci zbrusu nový senzor s podstatně vyšším počtem megapixelů. Oproti 22 megapixelům tu teď máme mírně přes 30 megapixelů. Je to víc než u vlajkové lodi 1DX Mark II, která se ovšem soustředí hlavně na rychlost a sportovní a akční fotky, kde menší rozlišení nemrzí, ale méně než u některých konkurentů (Nikon má 36, Sony dokonce 42). Canon ovšem pořád v téhle oblasti drží vítězné žezlo, protože specialista na portréty a krajinky – Canon 5DS – má senzor s rozlišením 50 megapixelů. Třicítka u univerzálnějšího 5D Mark IV by tedy měla stačit.
ALE...
Průšvih je v tom, že Mark IV má vyhlazování (anti-aliasing), což mu sice pomáhá k lepším fotkám v celku, avšak nikoliv už v detailu, kde přijdete o značnou část kresby a ostrosti. Přímá konkurence od anti-aliasingu právě pro tento důvod upustila a nemá ho ani 5DS, ze kterého lezou fotky ostré jako břitva. Pokud vám jde o detaily především (portréty, krajinky), pak se raději porozhlédněte jinde.
2. 4K video
Na tohle jsme u Canonu čekali dlouho, vždyť ho předběhnul dokonce i Nikon, který jinak v posledních letech ve videu dost zaostával. Letos si však značka napravuje reputaci, 1DX Mark II umí 4K dokonce i v šedesáti snímcích za vteřinu, 5D Mark IV musí zůstat trochu níž, takže nabízí jen 24 nebo 30 snímků za vteřinu. Inu, hierarchie. Přesto je u fullframu 4K super, zvlášť v roce 2016, kdy už se s natáčením do tohoto rozlišení tak nějak počítá automaticky, i kdyby měl být výsledek exportován pouze ve Full HD. Natáčení ve vyšším rozlišení totiž přináší více možností v postprodukci a vyšší ostrost záznamu.
ALE...
Když pomineme brutální ořez 1,74x (z vašeho 50mm objektivu je rázem ekvivalent 88 mm a musíte s tím neustále počítat), Canon pro 4K video používá svůj vlastní a poněkud zastaralý kodek. To znamená, že jedna hodina záznamu vygeneruje 226 GB dat. Ne, to není překlep. Stačí pokrývat dvouhodinový event a hravě zaplníte půl terabytu. Disky jsou sice dneska levné, ale jestli budete stříhat na SSD, určitě vás tohle rozhodnutí nepotěší. U konkurence stejné rozlišení ve stejné stopáži zabere zhruba pětinu místa.
3. HDR video
Canon 5D Mark IV umí HDR i ve videu, což může vést k mnohem lépe exponovanému a kontrastnějšímu videu, tak jak ho předvádějí nové HDR televize. Rozhodně revoluční funkce, která by mohla vdechnout vašim záznamům víc života a umožnit vám pohodlněji točit v plném slunci nebo naopak horších světelných podmínkách.
ALE...
HDR video je k dispozici jen v rozlišení Full HD. A pokud byste náhodou chtěli natáčet 4K přes HDMI do externího zdroje (takových řešení je celá spousta a mezi profíky jsou velmi oblíbená), tak na to rovnou zapomeňte. Canon umí HDMI-through jenom do Full HD. To je zaostalost, na kterou se nadávalo i u Sony A7. Jenže v předchozí generaci, ta aktuální už to dávno umí.
4. Dual Pixel AF
Přelomový zaostřovací systém je jednou z tajných zbraní Canonu. Konkurence se mu sice už blíží, ale zatím nikdo nedokázal vymyslet tak rychlý a plynulý systém zaostřování videa, který by foťák přiblížil klasické videokameře. Mít ho na třicetimegapixelovém čipu je radost.
ALE...
Canon 5D Mark IV má dotekový displej s jemným rozlišením, dostatečnou úhlopříčkou a světelností. Má jen jednu chybu. Není vyklápěcí. Zapomeňte tedy na točení sebe sama ve stylu YouTuberů nebo točení/focení čehokoliv v nepřístojných polohách (třeba s foťákem vysoko nad hlavou). Canon jistě bude podobně jako u 7D Mark II oponovat, že s výklopným displejem by byl foťák zranitelnější, jenže pointa je jasná – videofunkce novinky kvůli téhle absenci dost trpí.
5. Dual Pixel RAW
Díky čipu pokrytému technologií Dual Pixel (viz výše) si Canon mohl dovolit ještě jednu fintu. Speciální RAW fotky, které dovedou zkombinovat data z obou pixelů a umožnit dodatečné doostření. Doslova můžete posunout ostřící vzdálenost o pár milimetrů, což umožní napravit malé chybičky (zaostření na řasu místo na oko apod.). Pro praktické využití nedocenitelná věc, která má ovšem opět pár háčků.
ALE...
Ano, tentokrát jsou rovnou dva. Ten první vyplývá z technického omezení. Canon 5D Mark IV stále používá CF a SD karty, takže je omezen co se týče rychlosti ukládání (na rozdíl od jiných fotoaparátů, které už mají novější formát CF). To znamená, že v Dual Pixel RAW umí uložit jen sedm fotek (to je jednovteřinová palba), než začne zdlouhavě chroustat a ukládat. To je nepřípustné i pro fotografy svateb, kterým jedna taková dávka zablokuje foťák na nekonečnou dobu.
A navíc... Dual Pixel RAW půjde exkluzivně zpracovat jen v softwaru od Canonu. Věřte, že Canon umí spoustu věcí, ale software k nim nepatří. Pokud nevyjde patch pro Adobe Lightroom, tahle funkce se nikdy do praxe neprobojuje. Uvidíme, jak moc bude Canon tvrdohlavý.