Moc lidí, moc
Historie tramvajové trati sahá do roku 1884, kdy se po kolejích v samém srdci matičky Prahy začaly vozy hromadné dopravy rozjíždět poprvé. Už předtím jezdila po Příkopech a Vodičkovou a Jindřišskou ulicí koňka, až od 20. května toho roku ale vedla linka po celém náměstí. V roce 1900 pak přišla doba elektrifikovaná a koně a povozy nahradily moderní vozy. Koleje byly přestavěny tak, aby se přiblížily středu náměstí, kde dříve stála okrasná stromová alej. Další revoluční změna pak přišla v roce 1927, kdy bylo na „Václavák“ potřeba umístit ještě jízdní pruhy pro automobily. Celé náměstí bylo zrekonstruováno a tramvaje měly své místo přímo ve středu na vyvýšeném pruhu.
Václavské náměstí tvořilo centrální uzel celé hromadné dopravy v Praze. Jak ale město rostlo a jak v něm žilo více a více obyvatel, začínal to být slušný nápor a v jednu chvíli bylo hlavní náměstí tramvajemi doslova zahlceno. Město to zkoušelo řešit různými přestavbami, ale na křižovatce na Můstku často docházelo k tzv. infarktovým stavům. Když pak přišel projekt podzemní dráhy alias metra, které mělo všechno urychlit a usnadnit, bylo jasné, že dny tramvají „pod koněm“ jsou sečteny. Definitivně skončily v roce 1986, kdy byly z těch míst odstraněny poslední koleje.
Staré časy dlouho připomínaly jen dva historické tramvajové vozy ve spodní části náměstí, které slouží jako kavárna. Už v 90. letech se ale začalo o obnovení tramvají na Václaváku znovu diskutovat. V roce 2018 proběhla velká oprava prostoru nad Národním muzeem (neoficiálně se tomu říká Muzejní oáza), jejíž součástí bylo i položení 80 metrů kolejí.
Co si o tom myslíte vy? Chcete tramvaje zpátky na Václavském náměstí? Nebo je to podle vás zbytečné?