fb pixel
Vyhledávání

Zemřel tvůrce úvodní znělky Pulp Fiction: Kmotr surf rocku Dick Dale odpálil Fenderovi desítky zesilovačů

+ DALŠÍ 3 FOTKY + DALŠÍ 4 FOTKY

Otec surf rocku Dick Dale zemřel v sobotu ve věku 81 let na srdeční selhání. Kytarista, jenž skutečnou slávu zažil jen na několik málo měsíců, ovlivnil rockovou hudbu jako málokdo. A ke všemu složil skladbu, která posloužila jako znělka nejkultovnějšího filmu všech dob, geniálnímu Pulp Fiction.

Arian Ebrahimi
Arian Ebrahimi 18.3.2019, 16:50

Fenderovi odpálil desítky zesilovačů

Dick Dale se narodil 4. května 1937 jako Richard Monsour do rodiny libanonských přistěhovalců ve Spojených státech. Již od mládí se chtěl stát muzikantem – jeho první láskou bylo country (a velkým vzorem Hank Williams), ale nejvíce ho ovlivňovalo domácí prostředí. Jeho strýc doma hrával písně ze své dávné domoviny, které v malém Dickovi zakořenily nezvyklé harmonické postupy a blízkovýchodní rytmy. Na přelomu padesátých a šedesátých let se Dale pustil do budování své hudební kariéry, ve které kombinoval prvky tehdy populárního rock'n'rollu, country a právě arabské hudby ze svého domova.

Zatímco většina muzikantů hrála buď melodické slaďáky jako Buddy Holly nebo taneční rocknrollovky ve stylu Elvise Presleyho, Dale se rozhodl jít trochu jinou, značně hlučnou cestou. Byl prvním muzikantem, který se rozhodl do svého zvuku zařadit i do té doby nežádoucí zpětnou vazbu, stavební prvek toho, čemu se pak začalo říkat hard rock a o něco později metal. Dale hrál tak agresivně, rychle a nahlas, že po každém koncertu si musel zajít za vedoucím legendární společnosti Fender, Leo Fenderem, a žádat ho o další nový zesilovač, jelikož ten předchozí během svého běsnění stihl odpálit.

Po jednom takovém jednání mu Fender zklamaně oznámil, že neví, co ještě víc po něm Dale chce, neboť považoval jeho požadavky na zesilovače za technicky nemožné. A tak se Dale vydal za Jamesem B. Lansingem, zakladatel JBL a vysvětlil mu svou představu o tom nejhlasitějším zesilovači své doby. Lansingovi se nakonec podařilo vášnivému kytaristovi vyhovět a Dalovi se pro jeho schopnost ničit drahou audiotechniku jen svou hrou později začalo říkat "praotec heavy metalu".

Dale na moment ovládl americká rádia

V roce 1962 se Dale rozhodl zcoverovat populární blízkovýchodní skladbu Misirlou (v překladu Egyptská žena), kterou jeho strýc hrával doma – píseň byla velice populární mezi řeckými přistěhovalci ve Spojených státech. Většina hudebních historiků se shoduje, že melodie je zřejmě řeckého původu, byť existuje několik verzí jejího původu, od Iráku až po Maroko. Nicméně legenda praví, že Dale měl zrovna jeden ze svých vyprodaných koncertů, když ho jeden fanoušek vyhecoval, aby zahrál nějakou píseň jen na jednu strunu. Kytarista si vzpomněl, jak jeho strýc hrával doma Misirlou na tradiční arabský nástroj úd, a rychle přišel s rock'n'rollovou verzí písně. Poslouchači byli nadšení, a tak se Dale vydal do studia a nahrál své debutové album Surfers‘ Choice s Misirlou jako hlavním hitem.

Na několik týdnů se tak z Dicka Dalea stala celonárodní hudební hvězda a jím vymyšlený hudební žánr surf rock na necelé dva roky ovládl americké hitparády – rychle kytarové riffy, texty o surfování a americké mládeži se v letech 1962 až 1964 hráli po celé Americe. Byla to doba umělců jako Beach Boys (kteří Misirlou také po Daleově vzoru nahráli), Surfaris (hit Wipeout) a právě Dicka Dalea, který byl narozdíl od čtyř pětin Beack Boys skutečným surfařem.

Největší úspěch? Znělka pro Pulp Fiction

A pak přišlo jaro 1964 a do New Yorku přiletěli Beatles se svými hrncovitými účesy a písněmi o lásce – z ničeho nic neměl o surf rock nikdo zájem. Beach Boys zahodili surfy a začali nahrávat ambiciózní kapesní symfonie o smrti a pomíjivosti mládí. V té době také nahrávací společnost Capitol Records surfaři Daleovi zrušila smlouvu. Ten se však nevzdal a s většími i menšími úspěchy se protloukal dál – mladá generace muzikantů jako byl Jimi Hendrix či Eddie Van Halen se ke starému Daleovi hrdě hlásili ať už slovně nebo svou rychlou hrou na kytaru. A když se v roce 1993 mladý Quentin Tarantino rozhodoval jakou píseň vybere na úvod svého druhého filmu, rozhodl se právě pro Misirlou – a tak se po třiceti letech dočkal Dale nové vlny popularity, kterou o pár let později ještě posílila kapela Black Eyed Peas, když v roce 2006 vysamplovala Daleův největší úspěch pro píseň Pump It.

Se smrtí Dicka Dalea tak odešel jeden z největších pionýrů hry na kytaru, který byl, i když jen na krátkou chvíli, nejvlivnějším americkým kytaristou své doby.

A tady si přečtěte 10 zajímavostí o Sucker Punchi, vlhkém snu všech nerdů.

Podobné články

Doporučujeme

Další články