Hitchcockovy blondýnky
Byla to posedlost. Vnímala ji jeho manželka, jeho kolegové, jeho herečky, nikdo ji ale nepochopil, ne úplně. To, že Alfred Hitchcock miloval blondýny, je poměrně známá věc. Co za tím ale vlastně stálo? A které plavovlásky pro něj a jeho legendární filmy byly vůbec nejzásadnější?
Začalo to s Grace Kelly, ikonickou blondýnou. Ta se dá s klidem prohlásit za Hitchcockovu nejslavnější a nejikoničtější blondýnku. V Okně do dvora režisér díky ní dokonale převrátil archetypy ženy v nesnázích a muže - zachránce. Ačkoliv postava Kelly vypadá jako dokonale elegantní, jemná stepfordská panička, je to ona, kdo přebírá veškeré akce za hereckého kolegu Jamese Stewarta, který je coby zvědavý fotograf upoután na kolečkové křeslo a na svou krásnou přítelkyni je zcela odkázán.
Hitchcock Grace Kelly zbožňoval, jenže tahle hvězda jemu i filmovému průmyslu utekla, aby se stala monackou princeznou. Režisér nicméně neměl problém ji nahradit. Další modlou, kterou obsesivně miloval, se stala Kim Novak. Právě s ní natočil jeden ze svých nejslavnějších filmů, snímek Vertigo. Říká se, že se v něm tvůrce nejvíce otevřel a že je do značné míry autobiografický. Vypráví příběh muže, kterého láska k dokonalé ženě naprosto poblázní a když o ni přijde, snaží si ji znovu vytvořit fyzickou proměnou dámy jiné.
To dělal i Hitchcock. Legendy vyprávějí, že u svých hlavních hereček extrémně dbal na kostýmy. Osobně jim vybíral vše od bot až po nejmenší doplňky - hlavní ale byly ty plavé vlasy, dokonale upravené přesně tak, jak si „pan auteur“ přál. Dalo by se to snad vykládat jako perfekcionismus brilantní tvůrčí mysli, Hitchcock ale u několika hereček - například u něžné Tippi Hedren (Ptáci), kterou si zcela podmanil a na zbytek života traumatizoval - zašel dál a začal jim diktovat, jak se oblékat, i mimo natáčení plac.
Právě Hedren o svých zkušenostech s legendárním režisérem napsala knihu a Hitchcocka obvinila z toho, že ji sexuálně napadl. Těžko to tvrzení potvrdit, pravdou ale je, že skrze Tippi Hitchcock ve filmu Marnie velmi mrazivě zpracoval tabuizované téma znásilnění, sexuálních traumat a žen jako obětí mužské manipulace. Do role kleptomanky tehdy Hitchcock chtěl vyloženě ji a herečka mu nedokázala říct ne.
Ne všechny hlavní hrdinky Hitchcockových filmů byly blond a ne všechny se mu podařilo získat pod plný vliv své moci. Třeba s Verou Miles se téměř nesnášeli a do Psycha ji do vedlejší role obsadil pouze kvůli smlouvě. Hlavní roli v kultovním thrilleru hrála Janet Leigh, se kterou se režisér seznámil těsně před natáčením. Herečka prací se slavným Hitchcockem strávila pouze tři týdny, a tak vyvázla dřív, než na ni stihl „plně zapůsobit“.
Všechno jsou to legendy, vzpomínky, kusy vyprávění těch, kteří se k Hitchcockovi přiblížili. Pravdou je určitě to, že „Hitchcock's blondes“ je zavedený termín. Otázkou tak není, zda byl režisér skutečně posedlý blondýnkami (ano, s největší pravděpodobností byl), ale spíš, co za tím stálo. On sám, když se ho na to ptala média, to vysvětloval dvěma věcmi - zaprvé ho na blondýnách prý bavil kontrast něžného vzhledu a vnitřní divokosti, neklidu, zadruhé s blond vlasy se lépe pracuje v černobílém filmu. Jeho blízcí ale mluvili o sexuální touze - ač slavný režisér, krásné blondýny mít nemohl. Nejtemnější je varianta, že skutečně divoce toužil po vytvoření jakési dokonalé ženy, kterou by plně ovládal. My se kloníme k diplomatické možnosti, že to bylo od všeho něco.
A tady je kopa zásadních zajímavostí o 6 nejlepších filmech Stanleyho Kubricka.