1. Plameny a pád
Stroj Air France mířil z letiště Charlese de Gaulla v Paříži do New Yorku. Potíže měl však ještě předtím, než se odlepil od země. Bohužel to však už bylo v okamžiku, kdy nebylo plně naložený letoun možné zastavit. Dosáhl totiž rychlosti V1, což je tzv. rychlost rozhodnutí. Pokud je jí dosaženo, nelze letadlo před koncem dráhy ubrzdit a je nutné pokračovat ve vzletu. Proto se piloti ani nepokoušeli brzdit. Jak dokazují záznamy z černých skříněk, plamenů si všimla posádka i řídící věž okamžitě. Navzdory tomu museli piloti zvednout stroj do vzduchu a dosáhnout patřičné rychlosti. Ale měli smůlu.
Rychlost byla kriticky nízká, navíc se nedařilo zatáhnout podvozek a nouzové hašení v prostoru motoru nefungovalo. Nehořel totiž přímo motor, ale palivová nádrž v levém křídle. Stroj začal nebezpečně klesat. Piloti zavrhli manévr, který by jim umožnil nouzově přistát na letišti Charlese de Gaulla. Druhý pilot rozhodl, že se pokusí přistát na několik kilometrů vzdáleném letišti Le Bourget. To bylo v dobrém směru. Bylo však pozdě.
2. Příčina nehody
Oficiální stanovisko zní, že letounu Concorde se při startu roztrhla pneumatika, což způsobilo poškození palivové nádrže. Vyšetřovatelé nalezli kusy pneumatiky i úlomky palivové nádrže na dráze, z níž stroj startoval. Ale to nebylo všechno. Kromě toho objevili i díl, který z havarovaného stroje nepocházel. Jednalo se o kovovou součástku z letounu DC-10 Continental Airlines, který startoval dříve. Jen pár minut před Concordem. Když vyšetřovatelé ohledali "podezřelý" letoun, zjistili, že mu na motoru chybí skutečně kus krytu. A viník byl na světě.
3. Počet obětí
Concorde komerčně létal 27 let. Až na neštěstí v roce 2000 nedošlo k žádné závažné nehodě či problémům. V osudný den byl let plně obsazený. Na palubě bylo 100 cestujících, kteří mířili do New Yorku a 9 členů posádky. Zkušený kapitán měl nalétáno přes 13 tisíc hodin, druhý pilot jich za sebou měl 10 tisíc. Při nehodě všichni zemřeli. A nejen oni. Hořící stroj se zřítil na hotel Les Relais Bleus v čtvrti Roissy-Gonesse, v němž zahynuli další čtyři lidé. Dohromady si tak tragédie vyžádala 113 obětí.
4. Nutné úpravy letounů
Několik dní po letecké katastrofě byly veškeré lety Concorde zrušeny. Air France měl ještě sedm dalších strojů a British Airways pět. Stroje byly upraveny, aby se nic podobného nemohlo opakovat. Například byly zpevněny výztuhy palivových nádrží a upravena elektroinstalace, aby nemohla způsobit požár. Stroje byly rovněž vybaveny odolnějšími pneumatikami.
5. Začátek konce Concorde
Nadzvuková letadla se vrátila do vzduchu v listopadu 2001. Komerční lety však nebyly obnoveny na dlouho. Necelé dva roky na to byly pozastaveny úplně. Z ekonomických důvodů. Cestující se do těchto letadel nehrnuli, ani po promo akci, kdy byly letenky zlevněny na polovinu (zhruba čtvrt milionu Kč). Provoz byl příliš drahý a aerolinky musely lety dotovat. Poslední Concorde přistál v Londýně 24. října 2003. Za nízkým zájmem o nadzvukové létání stojí několik faktorů. Po pařížské havárii se již nejednalo o nejbezpečnější letadlo světa. Navíc důvěra lidí v létání dostala na frak 11. září 2001.
A zde si přečtěte 7 zajímavých skutečností o Simónu Bolívarovi, osvoboditeli Latinské Ameriky.