Státní podnik Česká pošta chce vylepšit svou image a na YouTube se proto zaměřuje na mladé. Rozjela tam reklamní kampaň, ve které vystupuje jakýsi idiot v zářivě žluté paruce a s černými brýlemi. „Čau lidi,“ zdraví dementně familiérně diváky. „Je to cesta k moderní komunikaci, chceme se přizpůsobovat trendům, aby lidi vnímali Českou poštu jinak,“ komentuje to generální ředitel Martin Elkán.
Jenže celá ta kampaň je naprosto nesmyslná. Pošta totiž poskytuje tak děsivě, propastně a šíleně špatné služby, že to žádné mediální tanečky nevylepší. Chcete tři příklady z mnoha?
1. Neobsazenost přepážek
Zásilky mi chodí do pobočky pošty na Karlově náměstí. Pobočka je to nová a moderně zařízená, takže by člověk čekal, že bude dobře fungovat. Opak je pravdou. Je tam sedm přepážek, ale z nich je pravidelně otevřen jen zlomek. Za zbylými nikdo nesedí, takže se tam nahromadí desítky lidí, zbytečně čekajících často i přes hodinu. Letos v dubnu mne to naštvalo a napsal jsem manažerce pobočky Lucii Koňakové rozčilený mail. Obratem se mi ozvala a slíbila, že s tím něco udělá.
Jenže se nestalo vůbec nic. Když jsem si v polovině června šel vyzvednout zásilky, v půl jedné odpoledne byly ze sedmi přepážek obsazeny pouze dvě, na které čekalo odhadem asi třicet zákazníků. Znamená to čekací dobu déle než hodinu. Tady je fotka, kterou jsem ten den pořídil:
„Kdo za to může? Kdo mi nahradí ztracený čas? Jaká opatření Česká pošta přijme, aby se situace razantně změnila k lepšímu?“ ptal jsem se znovu mailem.
Ing. Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty, mi odepsal: „Situace, kterou popisujete, se bohužel netýká pouze pošty na Karlově náměstí, ale i dalších poboček a zejména pracovišť logistiky České pošty. Hlavním důvodem je klesající nezaměstnanost a prakticky nulová nezaměstnanost na typových pozicích, jako jsou pracovníci přepážek nebo doručovatelé. Toto není výmluva, to je fakt. Pokud je na poště otevřeno jen několik přepážek z celkového počtu, není to tím, že by si snad někdo v zázemí dělal kafe nebo odpočíval, ale jednoduše proto, že zbylé přepážky nemáme kým obsadit. Tuto problematiku řešíme náborovými kampaněmi a adaptačním procesem, aby nám během zkušební doby neodcházeli zaměstnanci.“
Když to převedeme do srozumitelné řeči, pan Vitík mi sděluje: „Nejsou lidi, holenkové!“ To je argumentace, kterou jsem naposledy slyšel v dobách hlubokého komunismu. Pokud dnes jako podnikatel neseženu zaměstnance lidi, musím holt zavřít firmu a místo provozování pošty jít třeba prodávat fusekle, čistit hajzly nebo vyvážet popelnice. Jenže na poštu běžné tržní zásady neplatí. Je to státní firma uměle držená při životě z našich daní. Z těch je mimochodem placena i ta pitomá youtubová kampaň, na které si nějaká reklamní agentura pořádně namastila kapsu.
2. Obtěžování zákazníků vnucováním pitomostí
Pokud se na neobsazených přepážkách už konečně dostanete na řadu, začne vás jejich obsluha okrádat o čas. „Nechcete si koupit los? Máte už životní pojištění? A hele, mám tady i hezké knížky…“, cpe vám dáma za přepážkou s naléhavostí pouťového vyvolávače. Nechci, nemám, nepotřebuju! Na poště jsem pro svoje doporučené dopisy a balíčky – ne pro to, aby mi někdo nabízel blbosti.
Česká pošta je státní firma. Platíme ji tedy my všichni zprostředkovaně z daní. Proč by měla vydělávat prodejem nějakého předraženého šuntu? Vždyť to uráží jak zákazníky, tak i ty nebožáky za přepážkou! Jak se můžete dočíst, na úspěšnosti prodeje losů, pojištění, knih a dalších věcí, které na poštu nepatří, závisí prémie zaměstnanců.
Státní podnik poskytující veřejnou službu se prostě změnil v supermarket s blbostmi. Anebo jinak: proč se na poštovních přepážkách neprodávají nějaké skutečně potřebné komodity? Co třeba vychlazená vodka, heroin, pedoporno nebo vrhací nože?
3. Nedoručování zásilek
Další rozšířený problém popsal na Facebooku šéfredaktor G.cz Honza Palička: „Milá Česká pošto, když si nechám poslat balíček na někoho, o kom vím, že je celý den doma, dělám to proto, aby si mohl balíček od doručovatele na místě převzít. Ne aby se doručovatel vysral i na to zazvonit, hodil tam výzvu, že adresát nezastižen (leda hovno) a pak se adresát kvůli mně musel srát na pobočku, kde čeká půl hodiny, protože se tam taky nikomu nechce pracovat. Díky, že jste mi svým zevláctvím zkazili večer a s laskavým přivolením jděte do prdele i se ctěným panem ředitelem a jeho 6 mega platem ročně!“
Ano, Honza zvolil poněkud drsný jazyk a záměrně nešetřil vulgaritami. Vzhledem k osobním zkušenostem se službami pošty mu to ale všichni rádi odpustíme. “Adresát nezastižen” je naprosto běžná výmluva doručovatelů, kteří si ulehčují práci. Když jsme byli malí, přišlo nám hrozně vtipné zazvonit u cizích dveří a pak se schovat za roh a smát se, jak se napálený nájemník rozčiluje. Byla to trapná dětská legrácka. Pošta si z toho teď udělala byznys, a zvládá to dokonce i bez zvonění. Prostě se jen podvodně přetvařuje, jako že u vás se zásilkou byla. Dělá to matkám na mateřské, které jsou doma skoro čtyřiadvacet hodin. Dělá to firmám s otvírací dobou 8 – 18 hodin. Dělá to invalidům, kteří z bytu prakticky nevycházejí…
Firma, co není firma
Zákazníci pošty jsou právem naštvaní – tohle všechno jsou služby jako někde v Mongolsku za časů Čingischána. Člověk by proto řekl, že pokud chce pošta přežít, bude se muset radikálně zlepšit. Jenže opak je pravdou, bude ještě hůř. „Česká pošta požádala Český telekomunikační úřad o úpravu pracovní doby třetiny poboček, které by měly mít otevřeno jen některé dny,“ napsaly v polovině července Lidové noviny. „Změna se má týkat 1100 z celkových 3200 poboček České pošty. Kromě toho chce pro malé pošty čtrnáctidenní prázdniny či uzavření pobočky v případě nemoci jejího zaměstnance…“
Andrej Babiš svého času sliboval, že bude stát řídit jako firmu. Co kdyby politici aspoň zařídili, aby firmu Česká pošta někdo začal řídit jako firmu? Jenže to by ji napřed museli zprivatizovat, protože pošta je posledním ostrůvkem komunistického šlendriánu. Začít by se mělo okamžitým zastavením nesmyslné reklamní kampaně, která každého zákazníka pošty tak akorát naštve. Nezajímá nás, jak někdo šaškuje na YouTube, ale jak dlouho čekáme ve frontě a jestli nám pošťák doručil balík.
A TADY si přečtěte, jakých sedm hnusných věcí můžete někomu poslat poštou.