Od jízdních kol k motocyklům
Na konci roku 1895 vzniká na území tehdejšího Rakouska-Uherska, přesněji v Mladé Boleslavi, společná živnost Laurina a Klementa. Klement se stará o obchodní činnost a Laurin řeší technické zázemí a výrobní procesy. Jejich první dílna byla situována na periferii Mladé Boleslavi a práci v ní našlo 9 dělníků a učedníků. Firma se zpočátku specializovala pouze na výrobu pánských a dámských jízdních kol, která se prodávala pod značkou Slavia. V podstatě se jednalo o kompletaci kol ze součástek dovážených z Velké Británie. Postupně se jejich výroba rozšířila o dětská kola, jízdní kola se závodními úpravami a rozvážkové tříkolky.
Dvojici podnikatelů se velice dařilo, a tak sídlo své firmy postupně museli přestěhovat do větších prostor, čímž výroba narostla do manufakturních rozměrů. V roce 1897 zde pracovalo přes 40 zaměstnanců, z toho 32 dělníků, 6 učňů a 3 účetní. Výroba firmy byla rovněž změněna ze zakázkové na tovární.
Přelom století byl pro firmu Laurin & Klement znamením pokroku, jelikož byla do výroby zařazena jídní kola s pomocným motorem neboli motocykletta. Po návratu Klementa ze studijní cesty z Paříže totiž s sebou přivezl motokolo, které se stalo inspirací pro vlastní výrobu tohoto produktu. 11. listopadu 1899 byl představen první motocykl od společnosti Laurin & Klement Typ 1, který se stal stěžejním výrobkem firmy. Zájemci o motocykly pocházeli zejména ze zahraničí – 35 motocyklů si objednali v Německu a rovných 150 motocyklů objednala londýnská společnost Hawetson. Motocykly tohoto typu se s různými úpravami vyráběly až do roku 1910, kdy bylo vyrobeno celkem 960 strojů.
Z výroby automobilů se stal zlatý důl
Roku 1906 přišel zvrat ve výrobě v podobě představení prvního automobilu vlastní konstrukce, který byl pojmenován Voiturette. Voiturette typu A stál v té době 3600 korun. O rok později firma vstoupila na trh a stala se akciovou společností Laurin & Klement. V té době zaměstnávala už kolem 600 lidí a stala se největším výrobcem automobilu v Rakousku-Uhersku. Pro český trh byla výrobna automobilů příliš velká, proto vyvážela zboží do zahraničí. Mezi její největší odběratele patřily rakouské země a Rusko.
S příchodem první světové války se výroba aut a motocyklů omezila ku prospěchu válečných potřeb. Pro továrnu to znamenalo výrobu dělostřeleckých granátů, nákladních vozů pro vojsko a sanitárních automobilů. Pro výrobu to byl pokrok, jelikož se z důvodu jejího rozšíření zvětšila plocha výroby a vývoj nového typu motorů pro automobily. Po válce však nastaly problémy, a to zejména s přetrhanými obchodními vztahy. Všechny země v poválečné situaci si chránily svůj vlastní trh z důvodu podpory domácí výroby, proto se minimalizoval vývoz.
Odkaz firmy L&K existuje dodnes
Po požáru v areálu firmy v roce 1924 se Laurin & Klement dostali do existenčních problémů. Navíc se na trhu objevila konkurence v podobě značek Praga a Tatra. Pro společnost bylo důležité zrenovovat výrobní postup, vyvíjet nové modely vozů a hlavně zahájit velkosériovou výrobu automobilů. K tomu byly zapotřebí finance, kterých bylo nedostatek, proto došlo ke spojení automobilky Laurin & Klement se Škodovými závody v Plzni, jejichž součástí se firma stala.
Z Laurina a Klementa se od té doby stali pouze řadoví zaměstnanci ve vedoucích pozicích bez významnějších pravomocí. Jejich odkaz však existuje dodnes v podobě pojmenování nejluxusnější výbavy ve vozidlech Škoda.
A zde historie tramvají od koňského povozu až po současnost.