1. Ta světla
Faceliftovaná Škoda Octavia je poznat na první pohled. Má totiž vpředu hned čtyři svítilny místo dosavadních dvou. Vnější světla jsou potkávací, vnitřní - spojená s maskou chladiče - jsou dálková. Designově se tak Octavia trochu blíží Kodiaqovi, který má také svítilny dělené, i když spíše vertikálně. Malou změnou prošly i svítilny zadní, ale u nich to poznají jen opravdoví znalci. Předek je už dlouhé týdny předmětem vzrušených diskuzí u nás i v zahraničí. Udělejte si názor sami. Za sebe musím říct, že je to takové řešení ve stylu spravování něčeho, co nebylo rozbité. Pohledná třetí generace Octavie tím získává nový trademark, na který si budou zákazníci asi dlouho zvykat. Na druhou stranu můžete mít poprvé v historii modelu světla kompletně v LED, což je velký skok kupředu, jak jsme si ověřili už dříve např. u Seatu Leon. Svítí to jako ďas a dohlédnete s tím až za roh.
Octavia každopádně svým faceliftem drží tradici, protože zatím ve všech generacích došlo k proměně světlometů. U té první přišla čirá optika, u druhé se zastaralé hranaté a úzké světlomety vyměnily za výraznější oblé lampy a v té třetí přichází toto rozdělení, které bude dělit i zájemce o vůz. Jak si ale ukážeme v následujících bodech, vyplatí se nad novou Octavií přemýšlet i v případě, že vám ten čumák příliš nevoní. A doporučujeme si ho prohlédnout naživo v různých barvách. Ono totiž jako obvykle platí, že ne každé auto je hezké ze všech úhlů. Ale pak jsou taky úhly, ze kterých se najednou dá žít i s podobnými "vadami".
2. Je delší
Ale jenom nepatrně, takže počítejte spíš s větším místem v interiéru, než s mnoha litry v kufru navíc. Liftback je delší o jedenáct, combi pak o osm milimetrů. V průměru jde tedy o zhruba centimetr délky, což skutečně není něco, čeho byste si na první pohled všimli. Podobné prodlužování je trendem dneška - auta se prostě zvětšují a lidé taky. V tomhle směru skutečně žádné velké překvapení.
3. Je širší
Nová Octavia má i větší rozchod náprav a to už docela překvapí. U běžných verzí jde o třicet a u sportovní RS verzí dokonce o osmatřicet milimetrů. Pozitivně se to projeví nejen na místě v interiéru (vaše lokty se budou mít lépe), ale také na jízdních vlastnostech. Octavia nepatří k žádný cvalíkům, takže se nemusíte nově bát, že byste kvůli dvěma centimetrům navíc neprojeli. Tohle je rozhodně změna k lepšímu a další krůček k většímu pohodlí na palubě.
4. Je praktičtější
Seznam Simply Clever řešení s každou novou škodovkou získává nové položky a ani faceliftovaná Octavia nebude výjimkou, protože podědí některé prvky z Kodiaqa nebo Superba. Z toho prvního má speciální držáky na pet lahve, ve kterých jde nápoje zafixovat tak, abyste si je mohli otevřít jednou rukou. Ze Superba (a samozřejmě také Kodiaqa) zase známe odnímatelnou svítilnu v kufru, která se za jízdy sama dobíjí. Jednoduchý detail, který potěší. Jen ten deštník z Kodiaqa byste v Octavii hledali marně. Budete si muset koupit vlastní.
5. Je luxusnější
Interiér je hodně povědomý, ale i tady došlo k řadě změn. Výběru materiálů bylo věnováno víc pozornosti a displeje palubního infotainmentu prošly obměnou, takže startují na 6,5 palcové úhlopříčce a vrcholí tabletovým obrem o přeponě 9,2 centimetru. Není to možná tak mega jako v Tesle, ale největší displej Octavii hodně sluší a zlepšuje ergonomii i ovládání řady klíčových funkcí. Rozložení prvků zůstává stejné, displej se tedy nachází pod výdechy klimatizace, tj. trochu níž, než by bylo ideální. Právě velikost nejvyšší verze však tento nedostatek částečně kompenzuje.
6. Je chytřejší
Velká pozornost byla při představování ve Vídni věnována novým funkcím souvisejícím s mobilními telefony. Za příplatek si můžete do Octavie pořídit bezdrátové nabíjení, ale především se službou Connect získáváte zcela nový rozměr kontroly nad vozem. Můžete zkontrolovat, zda jste zamkli a zavřeli okna, můžete zjistit stav paliva nebo údaje z poslední jízdy. Dokonce můžete na dálku i naprogramovat navigaci.
7. Je onlinovější
Nová škodovka taky zapracovala na konektivitě. Wi-Fi hotspot je samozřejmostí, ale nově zvládá po vzoru luxusnějších modelů i vysokorychlostní internet prostřednictvím LTE a majitelé získají na rok zdarma rozšířené dopravní informace.
8. Je teplejší
Vyhřívané sedačky v zimě potěší, ale vyhřívaný volant vyloženě zaujme. V Octavii tahle funkce slaví premiéru a je za příplatek, ale jakmile si jednou prsty ohřejete, už nebudete chtít nic jiného. Při návratu ze sjezdovky vám ruce poděkují. Navíc vás díky téhle funkci třeba někdo za volantem bude chtít ochotněji vystřídat na delších cestách.
9. Je bezpečnější
I kvůli blížící se povinnosti se v autech čím dál tím častěji objevují asistenční systémy vzdálené pomoci. V Octavii se tato funkce jmenuje Care Connect a najdete ji uprostřed na stropě. Jde o linku tísňového volání, kterou můžete manuálně kontaktovat v případě nesnází, ale především se aktivuje v případě nehody. Pokud vystřelí airbagy a posádka nereaguje na signál, systém sám vytočí operační centrum, které se snaží navázat kontakt s posádkou. V případě neúspěchu pak operátor na místo vyšle záchrannou službu. Tento systém bude brzy povinný ve všech vozech, ale Škoda jde budoucnosti a bezpečnosti naproti.
10. Je silnější
A nakonec ten nejpádnější argument - faceliftovaná verze bude ještě rychlejší než dřív. Základní motorizace sice vypadají stejně, ačkoliv zmizela zastaralá benzínová dvanáctistovka a nahradí ji silnější litrový motor, ale nad osvědčenou osmnáctistovkou TSI nově stojí dvoulitr ve verzi RS, která má 230 koní, tj. stejně jako původně vrcholná verze RS230. I ta se dočká nástupce, ale jeho odhalení si automobilka schovává na autosalon do Ženevy (na přiložených obrázcích ho přesto můžeme vidět - poznávacím znamením je černé Véčko v logu RS). Podle zvěstí by nová nejrychlejší oktávka měla mít až 245 koní, včetně samosvoru a závodně chrochtajícího výfuku jako u verze RS230. Na tu se ted vyloženě těšíme, ale neurazí nás ani svezení v naftovém RSku nebo nejsilnějším Scoutovi vybaveném stejným dieselovým motorem o výkonu 184 koní a pohonem všech kol.
Octavia si tedy i po faceliftu drží všechny obvyklé trumfy a její prodejní čísla dávají tušit, že nehodlá z pozice bestselleru značky nikam ustupovat. Nový kukuč na tom nic nezmění, jen rozvíří diskuzní fóra a udělá škodovce reklamu. A lidé si zvyknou, jako ostatně vždycky. Moc bychom ale nesázeli na to, že nový Rapid, který se objeví za pár měsíců, půjde stejnou cestou. Už proto, že se potřebuje od Fabie i Octavie jasně distancovat, aby si našel na trhu vlastní místo. Nedávno jsme se svezli Rapidem Spaceback Monte Carlo a vlastně jsme mu docela přišli na chuť, ale není sporu o tom, že je Rapid tak trochu uprostřed mezi dvěma zavedenými modely. Nutně potřebuje vlastní image. A teď opravdu nemluvíme o extravagantních světlometech. Tak snad nás pan Kabaň vyslechne a překvapí v dobrém slova smyslu. Zatímco u nového Yetiho je podoba jakž takž narýsovaná a vychází z německých a španělských sourozenců, Rapid se může pořádně odvázat... držme mu v tom palce.