fb pixel
Vyhledávání

Subaru Forester: 4 generace krále zasněžených okresek

Sněhové jazyky lačně olizují krajinu a zima už je zase tady. A nejen v Americe se to začne na silnicích hemžit vozy značky Subaru, protože jejich AWD pohon všech kol nedá krutým mrazům šanci. A Forester je jeho výkladní skříní.

Václav Rybář
Václav Rybář 8.12.2016, 10:35

1. Ani ryba, ani rak

První Forester byl vlastně jedním z brzkých SUV crossoverů, takových těch skutečných crossoverů, co kombinují vzhled auta a schopnosti džípu. V roce 1998 takových aut na trhu moc nebylo a do Foresteru byste to ani při prvním pohledu neřekli. Vypadal totiž jako nepatrně vyšší kombík, ostatně vycházel ze speciální verze Imprezy, nazývané Gravel Express (v USA prodávané jako Outback Sport). Svým způsobem to byla Impreza Scout, chcete-li, ostatně Forester měl s Imprezou a Outbackem společné motory i platformu. Charakterizoval ho vyšší posaz a logicky i vyšší světlá výška, automobilka samotná ho pak prodávala se sloganem "řídí se jako auto, chová se jako offroad". A v terénu se svou báječnou asymetrickou čtyřkolkou byl Forester skutečně k nezastavení. Na zimních gumách jeho všehopohon nebyl reaktivní jako u konkurence, ale naopak jistil situaci stále, takže vás jen tak něco nezaskočilo. Není divu, že si odnesl celou řadu ocenění v každoročních soubojích o nejlepší 4x4 roku.

2. Terénní raketa

V roce 2003 už se SUV fenoménem nakazily i ostatní značky, ale Subaru si drželo svou linii a povedlo se mu u nové generace hmotnost naopak snížit a přidat na výkonu, takže byl nový Forester oproti konkurenci obratným polykačem silničních i šotolinových kilometrů. Jeho schopnosti v terénu zůstaly nedotknutelné, ale auto hlavně vyfasovalo přeplňovaný dvouapůllitrový motor, což byl blízký příbuzný jednotky ze Subaru WRX STi. Ano, čtete správně. S tímhle pohonem uměl Forester až 230 koní, ale automobilce to nestačilo a na základě obrovských úspěchů sportovního oddělení se rozhodla postavit Forester STi. Tahle bláznivá mašina měla až 320 koní a dnes platí za jedno z nejcennějších aut od Subaru. Dokonalý všeuměl a subtilní předchůdce všech těch zavalitých aut s odznáčky M nebo AMG. Oturbený Forester druhé generace měl v základu 1470 kilogramů. Na SUV ve čtyřkolce hodně slušný výkon.

3. Vzrostlý lesník kategorie SUV

V roce 2007 šel Forester alias Lesník výrazněji do světa, takže se definitivně tvarově přehoupnul do SUV segmentu, čímž vyfasoval velkorysý vnitřní prostor pro posádku i kufry a stal se rodinným Subaru se vším všudy. Jeho nadprůměrná světlá výška a pohon všech kol mu nijak neubraly na schopnostech v terénu, ba naopak. Hlavně ale Forester dostal dieselový motor a přeplňovaný benzínový dvoulitr, aby vyhověl evropským chutím. Sportovní STi verze už se nekonala, ale ostřejší S-Edition měla moc hezkých 263 koní. Na "krabici" z kategorie SUV solidní hukot.

4. Delší, širší a bystrozraký

V roce 2012 přijel Forester počtvrté a opět sklízel v následujících letech pochvaly za praktickou kombinaci a neomylné zimní schopnosti. V zájmu bezpečnosti a požadavků na prostor se protáhnul a zesílil i v bocích, takže se do něj zas vejde trochu víc než dřív. Hlavně je ale vybaven celou řadou moderních technologií, včetně bystrozrakých senzorů EyeSight. Elektronický zrak sleduje situaci kolem vozu a dokáže adekvátně zareagovat na celou řadu krizových situací, ještě než si je řidič stihne uvědomit. Aktuální Forester má obří kufr, což automobilka prezentovala v reklamní kampani pro americký trh - jde prý o nejoblíbenější model vůbec u psů všech kategorií: spousta prostoru, omyvatelné podlahy a proti poškrábání odolné stěny. Prostě sen všech čtyřnohých přátel člověka. V redakci jsme s Forester něco odjezdili, takže můžeme psí i lidské dojmy potvrdit. A doporučit nejvyšší motorizaci s dvoulitrovým turbomotorem, která umí 280 koní. To je na úrovni nejnadupanějšího Superbu. Jenže zatímco prezidentův speciál skončí u první polňačky, vy můžete s klidem stoupat do hor cestou necestou. A to se vyplatí.

Podobné články

Doporučujeme

Další články