fb pixel
Vyhledávání

7 nejraritnějších verzí Subaru Impreza

Úspěch japonské značky v USA i v Evropě způsobil, že Subaru na ulicích potkáváte mraky. Dokonce i sportovní WRX STi už není takovou výjimkou. To nejlepší si ale Japonci vždycky schovávali pro řidiče sedící na pravé straně. Schválně se podívejte na jejich největší klenoty.

Václav Rybář
Václav Rybář 18.10.2016, 13:50

1. Subaru Impreza WRX STi (1994)

Historicky první STIčka, nebo-li auta tuněná Subaru Tecnica International, sportovním oddělením značky. Nenechte se ale zmást slůvkem International, první STi bylo čistě záležitostí japonského trhu. Pár WRX aut se vždycky stáhlo z výrobní linky a osadilo fofrsoučástkami od STi. Jen několik vozů se díky šedému trhu dostalo za hranice Japonska (např. do Anglie a Austrálie), většina z těch několika vyrobených stovek zůstala doma a nabrala na hodnotě. Vůbec nejcennější jsou z téhle várky verze RA – odlehčené, se švihadly a bez klimatizace nebo rádia. Extrémně nízká váha a výkon 275 koní dělaly už tehdy svoje.

2. Subaru Impreza WRX McRae (1995)

Limitka vydaná na počet McRaeových úspěchů se Subaru – v tradiční modré barvě se zlatými disky, skořepinami Recaro a výkonem navýšeným na 275 koní. Vyrobilo se pouze 200 kousků (poslední měl plaketu s číslem 201, protože třináctku pověrčiví Japonci ze zásady přeskakují). Od dob téhle limitky je pak speciální kombinace modré se zlatými koly v příplatkové výbavě. A všichni fanoušci značky moc dobře vědí, co symbolizuje.

3. Subaru Impreza 22B STi (1998)

Naprostá legenda. Široké kupátko vyráběné pouhých šest měsíců u příležitosti čtyřicátého výročí značky a třetího titulu ve WRC. Japonská várka se vyprodala během neuvěřitelných 30 hodin. Pouhých 16 vozů z celkových čtyř stovek se oficiálně vyvezlo mimo Japonsko (neoficiálně to byla zhruba stovka). Pod kapotou 22B byl 2,2litrový přeplňovaný motor, podvozek dodal Bilstein a do větších kol se vešly i silnější brzdy. Tohle auto je hotový jednorožec – existuje spousta replik, ale jen pár originálů.

4. Subaru Impreza S201 STi (2000)

V Japonsku dlouho mezi automobilkami panovala džentlmenská dohoda, že žádný vůz nesmí mít víc než 280 koní (stejně tak v německé dohodě platí, že maximální rychlost u sedanů je elektronicky omezená na 250 km/h). U limitovaných edic to ale neplatí, a proto mělo první eSko v historii modelu Impreza hned 305 koní. První eSko bylo v podstatě výkladní skříní továrního tuningu od STi a mělo všechny dostupné součástky z katalogu značky. Tahle tradice pokračovala v dalších letech s modely 202 až 207.

5. Subaru Impreza WRX STI Spec C Type RA-R (2007)

Dlouhé jméno a spousta kvalitní techniky uvnitř. Tahle brutální Impreza vznikla jako přímá reakce na souboj s Mitsubishi Lancer EVO. Ten ze začátku Subaru předháněl výkonově, a proto vznikla radikální verze sportovní odnože RA (RA-R), která v třísetkusové verzi měla 320 koní, šestipístkové brzdy, byla všemožně odlehčená a disponovala přepracovaným podvozkem. Skutečný okruhový speciál s homologací pro běžné silnice.

6. Subaru WRX STI Type UK (2008)

Britská firma ProDrive udělala pro popularitu Imprezy v Anglii opravdu hodně – stála totiž za zrodem řady místních limitovaných edic, které udělaly z Imprezy skutečnou modlu. A v roce 2008 představila na britském autosalonu verze WRX STi 330S a 380S. Jak si dokážete odvodit, šlo o vyladěné varianty s agresivnějším bodykitem a především o dost vyšším výkonem. Verze s 380 koňskými silami se nakonec nevyráběla, ale třistatřicítka se dostala na silnice pod označením Type UK.

7. Subaru Impreza Cosworth WRX STi CS400 (2010)

Nejen ProDrive se v Anglii pustil do Imprezy se vší vervou. Cosworth nám v roce 2010 nadělil to, na co jsme všichni čekali. Nekompromisní Imprezu se čtyřmi stovkami koní. Sice v hatchbackovém provedení, které neměli všichni ve stejné oblibě jako sedanovou verzi (ke které se později Subaru vrátilo), ale dovedete si představit lepší sleeper? Za velkými koly se sice skrývají masivní brzdy a pružiny Eibach auto snížily o patnáct milimetrů, akorát že na první pohled tohle auto nevypadá jako trhač asfaltu. Pro britský trh vzniklo pouhých 75 kusů, ale ačkoliv pocitově prý Cosworth WRX STi zas tak rychlé není, pořád má o 70 koní víc než aktuální limitka WRX STi S207, vydaná u příležitosti výhry čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu.

A ještě se podívejte na 5 aut od Subaru, která Japoncům fakt závidíme.

Podobné články

Doporučujeme

Další články