fb pixel
Vyhledávání

Na český trh konečně přichází Ford Focus RS. Podívejte se na 6 jeho předchůdců

Ostrý hatchback, co umí hrabat všemi čtyřmi i jezdit bokem jsme si vyzkoušeli při oficiální prezentaci. A draly se nám při tom do hlavy vzpomínky na to nejlepší, co Ford vyprodukoval. Pojďte se ohlížet s námi.

Václav Rybář
Václav Rybář 2.6.2016, 18:37

Nový Ford Focus RS je velká pecka, to už jsme vám ostatně prozradili v soupisce dojmů ze zahraniční prezentace. Teď byla šance mu protáhnout gumy (hlavně ty zadní) i na domácí představovačce, což jsme samozřejmě neodmítli. Nový Focus RS je totiž koncentrovaná zábava, v níž se zračí chuligánství Kena Blocka, který ostatně s vývojem auta trochu pomáhal, především pak s jeho driftovacím módem, jenž donutí jet ladně bokem i lecjaké nemehlo.

Ona ta jízda bokem ale hlavně stojí gumy, takže je fajn si to vyzkoušet nanečisto a zadarmo v bezpečí letištní plochy obehnané kužely. Zjistíte, že tahle magie opravdu funguje. A v běžném provozu a zápřahu si můžete jen tak jemně na okresce cuknout, aniž byste museli hnát auto zadkem napřed do zatáčky. Focus RS prostě umí být sportovním vozem mnoha tváří - v traťovém módu jede čistou stopu, v driftovacím jde čitelně do přetáčivého smyku, tak abyste ho mohli snadno kontrolovat. Rozum ale musíte mít vy, když ho vodíte po silnici.

Jeho 350 koní a ostře znějící čtyřválec pod kapotou, který najdeme i v základní motorizaci Fordu Mustang, jsou dobrým sluhou. Čtyřkolka je drží v základu dostatečně na uzdě a s RSkem se dá jezdit denně do práce, dokonce i zvenku vypadá poměrně krotce, ačkoliv drobné detaily prozradí, že úplná série to není a výfuk si často nervózně odplivne. Tenhle bezmála milionový hatchback si ale nepořizujete do rodiny kvůli reprezentaci, jde hlavně o emoce a adrenalin. A v tomhle směru nové eRSko rozhodně navazuje na tradici evropských rachejtlí od Fordu, které máme tak hrozně rádi. Kdo všechno vlastně novému ostrému Focusu předává štafetový kolík?

1. Ford Capri 2.8 Turbo

Není to plnokrevné RSko, ale přeplňovaný šestiválec s předělaným podvozkem, sportovními sedačkami a samosvorem byl přesně tou raketou, kterou jsme si pamatovali z britského seriálu Profesionálové. Uměl 200 koní a uháněl rychlostí přes 230 km/h. Esence osmdesátých let a tak trochu evropský Ford Mustang.

2. Ford Sierra RS Cosworth

Velký projekt Fordu a Cosworthu, který měl zajistit vítězství modrého oválu na závodních okruzích. Ford chtěl původně jen mírně upravený motor na 180 koní, za účelem homologace, ale Cosworth navrhnul silnější jednotku a vnutil Fordu celých 15000 kusů, trojnásobek toho, co Ford potřeboval. A díky za to, protože Sierry s obřím křídlem jsou dnes ceněnými kousky a motorsportovými ikonami.

3. Ford Escort RS Cosworth

Kolík od Sierry si v devadesátých letech převzal Escort a s ním i obří křídlo a tentokrát i pohon všech kol a posílený přeplňovaný dvoulitr. Tahle sběratelská edice uměla až 250 km/h a v soutěžní variantě sbírala jednu trofej za druhou. Escort byl jako zjevení. Jen škoda, že jich tolik zrezlo nebo je majitelé rozvěsili po stromech kolem silnice. V dobrém stavu už dnes zůstává jen hrst, takže pokud byste měli zájem, musíte disponovat milionovým kontem.

4. Ford Racing Puma

Na Pumu se často zapomíná a přitom už v základu se svou jednasedmičkou pod kapotou umí nadělat hodně parády. Limitovaná verze Racing Puma ovšem vypadá jako okruhový speciál bez polepů - je výrazně širší, má 180 koní, podvozek laděný Stigem Blomqvistem a závoďácký interiér. Jen škoda, že se většina téhle limitky postavila pro domácí trh v Anglii, a tak má volant na té nesprávné straně.

5. Ford Focus RS

Na první generaci eRSkového Focusu automobilka nijak nešetřila a rozhodně se to vyplatilo, jak dnes připomínají úspěchy vozu ve WRC. Silniční verze měla 215 koní a diferenciál od Quaife, který krotil pohon předních kol a díky zkrácenému řízení a ostrým brzdám Brembo dokázal v zatáčkách hotové divy. Nenápadný zevnějšek vynahrazovala neuvěřitelná obratnost. Kdo ho má, ten si ho dodnes hlídá jako oko v hlavě.

6. Ford Focus RS500

Druhá generace eRSka na to šla úplně jinak. Výkon poskočil na 300 koní a neuvěřitelnou nálož koní a newtonmetrů pořád krotila přední náprava. Především ale Focus zmohutněl a ve všech ohledech připomínal rallyový speciál. Nafouklé blatníky, křiklavý lak, obří laufy a specifický design kol - tenhle "angličák" jste prostě na parkovišti nepřehlédli. A to se zákazníkům líbilo. Focus RS drtil konkurenci hrubou silou a jeho finální edice, RS500, to ještě podtrhla, když přišla ve ve stylu Dartha Vadera jen v černém odstínu a se silou 350 koní pod kapotou. Tomu se říká parádní tečka.

Podobné články

Doporučujeme

Další články