Odpověď je jednoduchá. Miniatury vnímáme jako opravdové nejen díky úhlu kamery a detailům (teď nemluvíme o stavebnicích, ale o drahých modelech ve velkofilmech), ale především kvůli změně rychlosti. Malý model se totiž při explozi jinak hýbe, jinak na něj působí gravitace a při běžné rychlosti 24 snímků za sekundu byste onen podvod rychle poznali. Proto se musí záběr zpomalit, což mu dodá na věrohodnosti a efektu. Pod vlivem rozkvétajících výbuchů přestanete řešit detaily a nervózní pohyby příliš lehké konstrukce. Druhým důvodem jsou plameny, které výbuchy doprovází. Ty by při běžné rychlosti miniaturu pohltily příliš rychle a navíc by začala hořet, takže by ji disproporční velikost ohnivých jazyků rychle prozradila.
Obecně platí, že čím menší model je, tím více musíte zpomalovat. Při měřítku 1:10 musí být zpomalení minimálně trojnásobné. To je hodnota, kterou i dnes umí jen dražší fotoaparáty nebo - při nepatrně snížené kvalitě obrazu - i některé mobily. Apple iPhone vám dokonce nabídne i desetinásobné zpomalení. S tím už můžete natáčet epické exploze i s krabičkami od sirek. Schválně si to doma vyzkoušejte, jestli vám zbyla nějaká ta výbava od Silvestra. A nezapomeňte - bezpečnost především!
P.S. Záběry ve videu jsou natočené speciální rychloběžnou kamerou Phantom Flex, která umí dění zpomalit až 125x.
A TADY se podívejte na letošní předávání Oscarů pohledem 360° kamery.