fb pixel
Vyhledávání

7 důvodů, proč je Octavia RS 230 nejrychlejší škodovkou všech dob

Český rodinný sen dostal do vínku extra koně, schwarzpaket a hlavně samosvor. Na rovince vyškolí diesely, v zatáčkách pak možná i ledajaké sportovní kupé. My jsme si s ním zajezdili na závodním okruhu Slovakiaring.

Václav Rybář
Václav Rybář 7.9.2015, 17:55

1. 230 koní pod kapotou

Oproti základnímu eresku má nová Octavia RS 230 o deset koní navíc. Podobně posílený model už prodává Volkswagen druhým rokem (Golf GTI Performance), ale Škoda zvolila označení s číslovkou, protože upomíná na slavné modely z rallye - Škodu RS 130 nebo Škodu RS 200 (obě vycházely z legendární Škody 110R). Pod kapotou RS 230 je stejný přeplňovaný dvoulitr jako ve standardní Octavii RS. Jeho řídící jednotka je ale přeprogramovaná a vůz je už odspodu živější.

2. Monstrózní zvuk

RS 230 má zcela přepracovaný přední a zadní tlumič výfuku, díky čemuž zní úplně jinak než ostatní oktávky. Už na volnoběh má agresivnější a výhružnější tón, v otáčkách zní plněji a při přeřazení si závodnicky odfrkne. Kdo by to do podobného rodinného povozu řekl? Stačí se podívat na baňaté zadní tlumiče a hned víte, odkud vítr a decibely vanou. Sportovní výfuk také pouští žilou motoru a je zodpovědný za nárůst výkonu o zmíněných deset koní. RS 230 ale umí jezdit potichu jako beránek, když nezapnete sportovní mód a nebudete tlačit na pilu.

3. Černočerný paket

Od základního ereska se RS 230 liší v několika podstatných věcech. Z dálky byste je ale dost možná přehlédli. Logo na přední masce chladiče je o něco větší, mřížka, zrcátka a zadní křídlo jsou vyvedeny v černé barvě (podobné ale můžete mít na jakékoliv oktávce, když si přikoupíte tzv. schwarzpaket), specificky je do černa vybaveno i logo vRS nebo koncovky výfuků (ty už najdete jen na RS 230) a Octavia RS 230 má také jako jediné ereso devatenáctipalcová kola v osobitém designu a rudě lakované brzdy.

4. VAQ

Pod touhle zkratkou se skrývá elektricky řízený mechanický diferenciál s omezenou svorností (ve zkratce samosvor), umístěný na přední nápravě - podobně jako u vozů Volkswagen Golf GTI Performance nebo Seat Leon Cupra 280. Vůz má samozřejmě také elektronickou náhražku diferenciálu XDS Plus. Když ale přepnete kontrolu trakce ESP do sportovního módu, ustoupí XDS Plus do pozadí a práci v zatáčkách za ní převezme poctivý opravdový diferenciál, který umí až sto procent výkonu přenést na vnější kolo, takže když vjedete do zatáčky na limitu a vnitřní kolo se vám přenosem hmotnosti zvedne, vnější zabere a udrží vás ve správné stopě. Při ostré jízdě na okruhu bylo krásně cítit, jak diferenciál maká a drží oblouk i ve chvíli, kdy by standardní Octavia RS letěla po tečně ven ze zatáčky. Typická ukázka toho, že rychlost nenaženete vždycky jen zvyšováním výkonu.

5. Pomalu dovnitř, rychle ven

Tradiční závodnická poučka platí na Slovakiaringu víc než kde jinde. Trať plná zákeřných utahováků je vyloženě náchylná na správný nájezd do zatáčky. Protože jsme novináři a ne profesionální kráječi šikan, vyznačili nám brzdné body a apexy kuželem, takže jsme věděli, kde dupnout červeným třmenům na krk a kdy zatáčku utáhnout. Právě v tu chvíli přišel samosvor k duhu. RS 230 je v zatáčkách i při přepáleném nájezdu dost dlouho neutrální, pak se samozřejmě přihlásí gumy, kterým dojde grip. Brzdám dochází trpělivost mnohem později. Během půlhodinových intenzivních kroužení po trati zvadnout nestihly.

6. Devatenáctkové salámy

Kvalitní pneumatiky jsou na závodní trati základ. Octavia RS 230 jako jediná oktávka obouvá devatenáctipalcová kola o rozměrech 225/35. Na běžných českých silničkách možná budou tyhle nízkoprofily nepohodlné (to ovšem řeší přepnutí ze sportovního módu na normální), ale na trati odváděly perfektní práci. Design litých kol je pak nezaměnitelným prvkem, podle kterého ostřejší eresko bezpečně poznáte.

7. Omezovač

Octavia RS 230 je skutečně nejrychlejší škodovkou na trhu. Ano, koupit si můžete i nového Superba s 280 koňskými silami, ale vsadíme boty, že ho RS 230 v pružném zrychlení trumfne, případně se mu ztratí v zatáčkovitém terénu. Také jde o první Octavii, která využije elektronický omezovač rychlosti, protože umí jet až 250 km/h. Bez něj by možná jela i trochu rychleji. Za mladoboleslavskou raketu se závodnickou DNA přitom dáte jen o 75 tisíc víc než za standardní RSko. Pokud jezdíte často ostře nebo plánujete občasné výlety na okruh, rozhodně tahle investice stojí za zvážení. A kdo ví, třeba se časem dočkáme ještě rychlejší verze.

Nejrychlejší škodovkou ovšem RS 230 není, tenhle titul bychom přiřkli rallyovému speciálu Škoda Fabia R5. A protože nejsme profíci, nechali jsme v něm svézt mistrem ČR Honzou Kopeckým.

Podobné články

Doporučujeme

Další články