„Kreativita a originalita ve fotografování je něco na způsob mořského přílivu – je pořád a všude, ovšem jen málokdo ho umí využít. Znám ale jeden způsob, jak se rychle ‚nakopnout‘. Existují sice podrobné návody, ba dokonce celé knížky o fotografování – většina z nich vyžaduje pozorné čtení, ale – což je zvláštní – nevyžadují, abyste měli v ruce foťák,“ vysvětluje Todd Vorenkamp na jednom z nejlepších světových fotowebů současnosti, který je jak technický, tak i zábavný – petapixel.com.
A stejná jsou následující i Toddova ‚cvičení‘, jež sestavil pro začínající i pokročilejší fotografy, kterým se však stále jaksi nedaří dosáhnout požadovaných výsledků.
„Jsou to moje verze různých tipů, triků, cvičení a lekcí, které si fotografové předávají z jedné generace na druhou. Možná objevíte v následujícím přehledu něco, co už sami znáte – a já se dopředu omlouvám, že jsem nebyl s to dohledat a uvést originálního autora dané ‚tréninkové finty‘.“
Cvičení 1: Dvě desítky
Vyberte si místo. Z něj pak udělejte 24 různých ‚unikátních‘ fotek. Stůjte pořád na tom jednom místě, nesmíte udělat ani krok jinam. ¨
„Když jsem to zkoušel poprvé, narazil jsem na virtuální ‚zeď‘ po dvanácti snímcích, což mi nakonec v mnoha směrech otevřelo oči. Přinutí vás to zamyslet se být kreativní za využití pouze vašeho přístroje a dostupného okolí.“
Cvičení 2: Desetkrát jeden
Udělejte 10 různých ‚unikátních‘ snímků jednoho malého předmětu.
Čím menší předmět, tím to bude těžší, ale také přínosnější ‚naučnější‘. Malý předmět neznamená „panorama Prahy“.
Cvičení 3: Čtyři rohy
Vyberte si jeden předmět – a aniž byste jej kamkoli přemisťovali – udělejte jeho čtyři snímky, pokaždé v jiném rohu rámečku.
„Jde ho vyfotit i z druhé strany? Tak udělejte to samé. Nejlépe ho vyfoťte rovnou ze všech čtyř stran, pokaždé čtyřikrát v jiném rohu fotky. Uvidíte, co vám z toho vyleze!“
Cvičení 4: Umělá omezení
Vymyslete si nějaké omezení, kterému se podrobíte po celý den nebo víkend, kdy budete fotit. Například – jeden primární objektiv; jedno místo; jenom černobíle; jen mezi čtvrtou a pátou odpoledne; jenom na manuál; všechno se pře-/podexponuje; fotografování pouze v sedě; jenom věci nad/pod vámi; žádní lidé; žádné stavby; vždy vyplnit rámeček; prázdný prostor ve více jak třech čtvrtinách rámečku.
Omezení vás budou posouvat kupředu.
Cvičení 5: Nafoťte celou ‚ruličku filmu‘
Jděte někam, kam už dlouho plánujete jít fotit, ale zatím jste na to ‚nenašli čas‘. Třebaže máte digitál, nafoťte 24- nebo 36-políčkový ‚film‘. Prostě až budete mít 24 nebo 36 fotek, tak vám ‚dojde film‘ a už nemůžete fotit.
„Přinutí vás to se pozorně dívat a přemýšlet, než něco vyfotíte. Pokud vás ani tohle nedonutí být kritičtější k výběru toho, co fotíte, a vylezou vám z toho uspokojivé výsledky, pak si ‚kupte‘ pouze 12-políčkový film a zkuste to znovu.“
Cvičení 6: Dvanáct abstrakcí
Vyfoťte desetkrát jeden a ten samý předmět v různých ‚abstraktních podobách‘. „V závislosti na velikosti vybraného předmětu použijte makro- nebo teleobjektiv.“
Cvičení 7: Přenosný objekt
Vezměte si s sebou ‚něco‘ a foťte to, ať už jste kdekoli, na různých místech.
„Je to něco na způsob trpaslíka, s kterým fotograf cestuje po světě a fotí ho na různých místech. Přemýšlejte o tom, jak svého ‚trpaslíka‘ co nejlépe zabudovat do celkové kompozice snímku.“
Cvičení 8: Selfie neselfie
Musíte být na každé fotce.
„Tohle není cvičení, jak udělat dobré selfie. Vemte si s sebou stativ nebo něco, na co lze umístit foťák a vyfoťte se pomocí samospouště tak, aby výsledná fotka ‚dávala smysl‘.“
Cvičení 9: Náhoda je...
Natrhejte si papírky, na ně si napište slovo či sousloví a hoďte to vše do mísy, klobouku nebo jiné vhodné ‚nádoby‘, z níž je pak budete po jednom tahat – jako čísla maturitních otázek. Až splníte jedno cvičení, vytáhnete si další úkol a tak pořád dál, dokud vás to bude bavit.
Na papírky si napište třeba tyhle různorodé věci: modrá; kruh; švenkovat; měkké ostření; odrazy; mělká hloubka ostrosti; akce; radost; zvuk; šmouha; pohyb; 4; prázdný prostor; nápisy; počasí; písmeno „T“; sever; stín; kluzký; medium rare (středně hotový).
„Víte, o co mi jde.“
Cvičení 10: Změna
Zkuste jiný styl a žánr fotografie, než který máte zaběhnutý.
„Fotíte raději uvnitř? Jděte ven, třeba jen na víkend. Fotíte statické objekty, architekturu? Jděte do parku a foťte skejťáky.“
Cvičení 11: Devět prvků
Vyfoťte těchto devět prvků na jednom místě: světlo; stín; linie; tvar; formu; texturu; barvu; velikost; hloubku.
Máte? Chcete bonusové kolo? Tak zkuste ještě: ostrost; tonalitu; kvalitu světla; vzor/šablonu/dezén; prázdný prostor.
„A pokud vám nevadí udělat si to ještě těžší, soustřeďte se na to, aby na snímku převládal pouze jeden z výše uvedených prvků.“
Cvičení 12: Kroky
Jděte na procházku do míst, kde jste si vždycky přáli fotit. Při chůzi se zastavte a udělejte jeden snímek po ujití předem určeného počtu kroků.
Po deseti? Dvaceti? Na každém rohu? Svět se po pár krocích dokáže velmi změnit. Zastavte se a zkuste to zachytit. Dva různé hydranty ještě neznamenají dvě různé ‚unikátní‘ fotky.
Cvičení 13: Disciplína
Schovejte foťák na nějaké bezpečné místo. Odejděte a během chůže koukejte kolem sebe, co by se dalo vyfotit. Až budete mít dost, jděte zpátky stejnou cestou pro foťák, ale opět se koukejte, co by se vám hodilo na fotku. Pak vezměte foťák a potřetí na stejné trase pak foťte to co, co jste si předtím naplánovat vyfotit.
Když jste někde venku, nechte foťák v tašce. Nevytahujte ho do doby, než absolvujete celou trasu, při níž si vybíráte místa a věci na focení, tam a zpět. Nepodvádějte, buďte disciplinovaní. Koukejte se kolem sebe pozorně. Jděte pomalu. A rozhlížejte se kolem sebe.
Protože o tom vlastně primárně focení je – umět se dívat kolem sebe.
Nemáte foťák a nejste ani žádný opravdický ‚fotograf‘? Přesto se vám určitě šikne těchhle 8 jednoduchých kutilských tipů, jak fotit kreativně mobilem.