V centru Budapešti se o víkendu vytvořil dav asi čtyř tisíc uprchlíků, kteří si chtějí vynutit odjezd vlakem do Rakouska a Německa. Mají sice jízdenky, ale nemají schengenská víza a často ani pasy. Maďarská policie je proto odmítá nechat odjet. Vytlačila je z nádraží Keleti, které uzavřela. Uprchlíci před ním demonstrují, mávají lístky na vlak a křičí: „Německo! Německo!“ Než se situace vyhrotila, vypadalo to tam o víkendu takhle:
Zatím se nedá mluvit o pouličních nepokojích, bitkách ani o humanitární katastrofě, ale i tak si představte tu přízračnou scénu. Tisíce lidí křičí, tlačí se a polehává před jedním z nejkrásnějších východoevropských nádraží, které pro ně představuje vysněnou bránu k životu v západní Evropě. A ta brána je zavřená.
Keleti pályaudvar (Východní nádraží) je největší v Budapešti. Vedle Nyugati (Západního nádraží) a Déli (Jižního nádraží) představuje jeden ze tří klíčových dopravních uzlů ve městě. Desítky vlaků denně odtud odjíždějí třeba do Bratislavy, Vídně, Berlína nebo Hamburku. Budova z roku 1884 je zdálky nepřehlédnutelná díky vysokému oblouku. Postavili ji podle projektu Gyuly Rochlitze a Jánose Feketeházyho ve stylu eklekticismu. Tenhle architektonický sloh spojoval v jedné stavbě různé dobové neo-styly a předjal pozdější secesi.
Eklekticismus budovy Keleti tak můžeme chápat i jako metaforu toho, co se dnes před nádražím děje. Pestrá směs lidí nejrůznějších východních národů se míchá s Maďary, bublá, hučí a snaží se proniknout dál na západ. V případě nádraží před sto třiceti lety podobné míchání nikomu nevadilo. Co přinese míchání lidí Evropě zatím netušíme.
Anketa
Co si myslíte o míchání kultur?
A tady máte ještě 15 nejkrásnějších vlakových nádraží na světě.