Možná jste se s tím už setkali, možná vás to teprve čeká. Téhle praktice se v byznysové mateřštině říká overbooking a bumping. Jedná se o maximální zefektivnění letové přepravy. Samozřejmě z hlediska aerolinek a nikoliv jejich zákazníků.
Jaký je vedlejší účinek stoprocentního naplnění letového plánu? Pro jisté promile účastníků letového provozu to znamená, že spolu se svými kufry nedoputují do cílové destinace.
Jak to funguje? Jednoduše, overbooking vychází z tzv. oversale. Prodá se víc letenek, než je fyzicky možné do letadla dostat pasažérů. Stroj o kapacitě 300 cestujících se zabookuje s pěti, desetiprocentním přesahem.
Podle statistik se počítá s tím, že někteří lidé nestihnou dorazit na check-in včas, spletou si den. Cílem aerolinek je logicky obsadit letadlo až po strop, a pak odlifrovat cestující do destinace v rozumném čase (ale ne nejrychlejším možném, palivem se musí šetřit - všimli jste si, že v případě zpoždění je schopen pilot na dvouhodinovém letu ušetřit až dvacet minut? Prostě na to šlápne).
Člověk, který dorazí na check-in vytíženého letu později (ale nikoliv příliš pozdě), se tak může ocitnout v situaci, že by ho sice do letadla pustili, ale stroj už je plný. To je tzv. bumping nebo-li drcnutí. Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí... i když máte zaplacenou letenku a platnou rezervaci, jste vyšoupnuti drcnutím do skupiny zákazníků, kteří se už do letadla nevejdou.
Stává se to zhruba 0,09% pasažérů, ale údaje se liší podle aerolinek, tras a sezónního vytížení. Je to naprosto standardní taktika, kterou si ale uvědomíte až ve chvíli, kdy se vám podobná věc přihodí. Selský rozum totiž velí, že pokud jste zaplatili letenku, máte nárok na svoje sedadlo. Přitom právě overbooking je jedním z důvodů, proč mohou aerolinky snižovat ceny svých letenek.
Je to podobné jako s agregací internetového připojení. Vy si od UPC koupíte stodvacetimegový internet. Znamená to, že máte k dispozici vaši vlastní stodvacetimegovou linku? Ani náhodou! UPC se vám bude za každých okolností dopřát plnou rychlost - tím, že přesype od jiných, kteří právě nepotřebují. Jenže v jistých okamžicích potřebují všichni a to se zrovna ten internet zpomalí. Příčin ovšem může být hodně, a proto lze agregaci snadno "okecat".
Overbooking neokecáte, protože počítat umí každé malé dítě. Letenku jsem si zaplatil, tak to nějak zařiďte. K podobným situacím ale dochází tak zřídka, že má aerolinka v rukávu trumfové eso. Sežene vám nejbližší možný let, vykompenzuje vám vaše problém přebookování do byznys třídy, nabídne jídlo zdarma nebo voucher na jiný let ve vyšší hodnotě. Zkrátka vás umlátí bonusy a budou doufat, že si nechcete stěžovat. Podobné stížnosti však většinou vedou do ztracena.
Přesto aerolinky ve snaze eliminovat byrokracii našly zvláštní druh symbiózy. Šikovné pijavice, kterým vlastně ani moc nevadí, že dorazí do destinace později. Hrdě se na gejtu hlásí, že se dobrovolně svého místa vzdají, pokud by náhodou k onomu přečíslení došlo. A k tomu opravdu dojde, zástupci aerolinek jim vždycky dají přednost před nějakými nešťastníky, kteří by se třeba nemuseli nechat ukonejšit poukazem na občerstvení a grátis letenkou do Milána.
Nechcete se stát obětí bumpingu? Stačí když dorazíte na check-in včas, v první půlce doporučeného časového rozmezí (pokud máte být na letišti dvě hodiny před odletem, nebuďte tam hodinu před odletem). Prázdninové lety do populárních destinací jsou pro podobné situace jako dělané. Aerolinky sice prodávají čím dál tím větší objemy letenek, ale s jídlem roste chuť, takže overbooking stále kvete. A až na vás udeří, už je většinou pozdě.
A jestli je bezpečnější cestovat ve skupině než individuálně, vám ukáže video ZDE.