1. Dacia Duster
dacia.ro
Lidé mají značku Dacia zafixovánu jako laciný křáp, který uprostřed Transylvánie sbíjejí opilí dělníci, kteří snídají a večeří psy. Není to tak. Dacia je už od roku 1966 v holportu s francouzským Renaultem a většina jejích aut byla až do devadesátých let postavena na jeho zastaralé technice. To už dnes ovšem neplatí - Renault Dacii od roku 1999 vlastní a přelévá do ní spolehlivou techniku, která značce umožnila, aby se stala něčím podobným, jako Škoda pro mateřský koncern Volkswagen. Duster je nejlepším příkladem, že když se chce, tak to jde. Všichni se mu vysmáli za jméno, které znamená v překladu "prachovka," ale smekli před jeho schopnostmi. Jde o pohodlné a rozumně praktické auto, které zvlášť s motorem 1,5 dCi žere při opatrné jízdě nějakých pět litrů na sto a může mít pohon všech kol s uzávěrkou mezi oběma nápravami, kterou tu supluje lamelová spojka. Ale v nabídce je také moderní benzínový čtyřválec 1,2 TCe s výbornými reakcemi na plyn a zátahem, byť se nedá kombinovat s pohonem všech kol. Můžete s ní jezdit po poli i na zamrzlém jezeře a užijete si spoustu zábavy při jízdě bokem díky vypínatelnému protiprokluzu, v terénu se vyškrábete do prudkých kopců díky extrémně krátké jedničce, která de facto funguje jako redukční stupeň. A to vše za skvělé peníze. Ano, je to budgetové auto, takže má své rezervy v kvalitě interiéru, ale jakmile jste za volantem a zjistíte, kolik vám po koupi zbylo na účtu, přestanete se těmito drobnostmi zabývat.
Cena od: 249 900 Kč
2. Renault Fluence
renault.cz
Jde o další auto, které Renault dokázal postavit z dílů, které se mu válí na skladech. Ale jaké! S prvně zmíněnou Dacií sdílí rumunsky laděný podvozek, což znamená, že ho nerozhodí ani silnice vybombardovaná kobercovým náletem. Na závodění to není, ale jestli chcete šik sedan s rozumně dimenzovanými motory a velkým kufrem, kupujte. A dokonce ani nevypadá, že jste za něj zaplatili suchým z nosu, ostudu vám neudělá.
Cena od: 269 900 Kč
3. Lancia Delta
lanciaclub.net
To jméno jí děsivým způsobem poškodilo. Pokud o autech nic nevíte, líbí se vám. Pokud víte, vzpomenete si na rallyové závoďáky z osmdesátých let v barvách Martini Racing. Tato asociace novodobé Deltě příšerně uškodila, nikdo nemohl od šik-hatchbacku čekat stejné jízdní vlastnosti, jako měl hranatý stroj specifikace A, se kterým se po šotolině proháněl třeba Markku Alén. U moderní verze byste se měli soustředit na žebrované sedačky, čalouněné kvalitní kůží, nebo chrom a diody, které ohromí okolostojící, a také komfort a prostor. Delta vypadá nezvykle, ale její vnitřní uspořádání a zpracování je natolik jiné, že ji musíte milovat. Postavili jí sice na starší platformě Fiatu Bravo, ale to ničemu nevadí, protože tento model patřil díky dokonale odladěnému podvozku k nejlepším autům své třídy.
Cena od: 426 000 Kč
4. Hyundai i10
Hyundai media
Hyundai u nás velmi šlape do zelí - koukejte, kolik po silnicích jezdí hatchbacků nebo kombíků i30. Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 se jejich kvalitě divil i pan velkošéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Jeho hláška "Proč to oni umí a my ne?" mezi zarytými fandy aut zlidověla a dokázala, že je Hyundai nutno brát vážně. Model i10 byl skvělý už ve své první generaci a druhá na ni navazuje tím nejlepším možným způsobem. Můžete mít buď základní auto, které vás bude uspokojovat spotřebou 4,7 litru na sto, nebo opulentní specifikaci, která má i vyhřívaný volant. To vše ve skvěle rozvrženém interiéru, který má na svou cenu velmi kvalitní odhlučnění.
Cena od: 229 990 Kč
5. Škoda Citigo
skoda-auto.com
Nechápu, proč jich není na našich silnicích víc. Vzhledem k tomu, jak jezdí a jak funguje jde o skvělý kauf. Jde o klon Volkswagenu up! (ano, opravdu se to píše s vykřičníkem) a Seatu Mii - totožná auta s trochu pozměněným zevnějškem, ale Škoda se do našeho prostředí hodí nejvíc. Má kvalitní interiér, i přes zanedbatelný půdorys do ni nacpete i lednici a jezdí za pět a půl na sto, pokud máte těžkou nohu na plynu. Nemluvě o cenách příplatkové výbavy, které vyjdou na tisíce, maximálně desetitisíce, takže celková cena nevyskáče do stovek procent té základní.
Cena od: 153 900 Kč
6. Citroen C5
citroen-praha.cz
Když ho představili, všude visely plakáty, na kterých byly naaranžované díly ve tvaru německé orlice. Citroen se tak snažil dát najevo, že doběhl Němce v jejich vlastní hře - kvalitě a technickém zpracování. A ono se to opravdu povedlo. Pokud si nevyberete retardovanou robotickou převodovku, C5 je schopná jezdit, jako kdyby ji postavil ten nejněmečtější Němec. Přesné řazení, úsporné, tiché a kultivované dieselové motory, skvěle poskládané pedály a kvalitní interiér plný měkčených prvků - opravdu neuvěříte, že řídíte francouzské auto. Prostorné, pohodlné a velmi schopné v zatáčkách, pokud vás tedy neodradí malé zadní dveře.
Cena od: 414 900 Kč