Když na Brownově účtu přes noc přistálo třicet tisíc dolarů, už se to ani nedalo považovat za povedenou recesi. Mladík chtěl jen z hecu vybrat peníze na základní ingredience, protože jeho velkým projektem bylo „udělat si bramborový salát“. Lidé se absurdní myšlenky chytli a projekt Salát se stal nejpřeplacenějším projektem v historii Kickstarteru, když vybral 5000x víc, než byla cílová částka.
Brown samozřejmě nasliboval, jak už to u Kickstarteru bývá, nejčilejším donátorům trička, recepty, ochutnávky a další blbůstky. Celá kampaň se uzavřela na částce 55 tisíc amerických dolarů. Pravděpodobně byste čekali, že Zack nadělal salát, podělil se o něj prostřednictvím sociálních sítí a zbytek peněz spokojeně rozfofroval. Přesně tak by si to podle mne přála většina donátorů. A přesně to by navztekalo nekonečný zástup charit, které jistě nad vybranou sumou skřípaly zuby. Jenže Zack Brown má evidentně nejen chuť na salát, má chuť dělat velké dobro...
Jeho salátová mise proto musela odbočit úplně jinam. Zackův Kickstarter samozřejmě vyvolal pozornost médií, se kterou přišli i sponzoři a další marketingové pijavice. Nakonec se o uplynulém víkendu uspořádal v americkém Columbusu, odkud Zack pochází, velkolepý festival Potatoshock, který lákal na „lásku, mír a bramborový salát“. Místní podnikatelé zajistili dvě tuny brambor a dalších surovin, přijely i místní restaurace se svými bramborovými saláty, objednali se klauni a skákací hrady. Založil se fond pro sirotky a bezdomovce, kam místní hlavouni dali spoustu peněz a zaštítili ho Zackem coby novou internetovou senzací. Na festival přišly tisíce lidí. Ti lidé sežrali spoustu salátu, ale 99 % téhle pochutiny nevyrobil žádný Zack Brown – pocházela z místních manufaktur a restaurací.
Z původního punkového nápadu se během pouhých několika týdnů stala masivní, politicky korektní akce, do které už Zack neměl co mluvit. Vznikl bramborový festival ve jménu sirotků a chudoby, festival, který chce nakrmit všechny potřebné a nemohoucí. Ve světle dobrých úmyslů naprosto zmizela původní idea mladíka, co si chce prostě jen udělat k večeři bramborový salát. Zaprděnost mainstreamu tak během krátké chvilky udupala onlinovou recesi a jestli tohle není další důkaz propasti, která mezi offline a online médii vládne, tak už nevím. Není to poprvé, co rozhlas či televize semlely internetové celebrity. Vzájemné nepochopení, zbytečná autocenzura a především strach dělat něco drzého jsou spolehlivými zabijáky jakékoliv konverze.
Mrzí mě ale hlavně ten salát a Zackova absentující páteř. Měl prostě natočit krátké YouTube video ve stylu Epic Meal Time, sníst si svůj salát, zamávat svým fanouškům a zbytek peněz rozfofrovat za chlast a děvky. Myslete na to, že právdoláskařů je ve světě pořád moc. Až zas někdo bude vařit na Kickstarteru, radši investujte peníze do vlastní lednice.