Experiment tak potvrdil, že sešlapávání odpadu je klíčové. Kapacita kontejneru je mnohonásobně vyšší. Zlepšuje se i plánování svozů. Zatímco nad tříděním jako takovým se nikdo nepozastavuje, ve většině českých měst pokulhává právě efektivita využívání nádob. „Přeplněné nádoby jsou evergreenem debat s občany. Zabýváme se každým podnětem. Pokud je to možné, zvýšíme kapacitu nádoby i svozů, ale to nejde dělat donekonečna. Mámě ověřeno, že v zásadě stačí jeden člověk, který do kontejneru narve velký předmět a už je problém. Typicky jde o krabice od velkoplošných televizí nebo nábytku. Problém představují i velké plastové barely. Samostatnou kapitolu představují černí pasažéři v podobě některých živnostníků. Ti využívají nádoby na tříděný odpad místo toho, aby si platili svou popelnici, jak mají,“ vyzdvihuje nejčastější problémy s tříděním odpadu mluvčí Pražských služeb Radim Mana.
Jak se porovnávalo?
Modrý kontejner byl rozdělen přepážkou a do jeho čelní strany byly vyříznuty dva pozorovací otvory, aby bylo vidět, jak se prostor uvnitř plní. Vašek Matějovský si připravil stejný počet krabic pro obě poloviny. Do jedné části odpad házel nesešlapaný, do druhé pak krabice poctivě sešlapal a nařezal. Rozdíl je ohromný. Zatímco do první poloviny se nevešel ani původní počet krabic, do sešlapané sekce by se vešel ještě minimálně dvojnásobek odpadu. „Spot navazuje na krátká videa z loňského roku, které jsem s Pražskými službami natočil pro kampaň Šlápni na to! Tohle je volné pokračování této kampaně. Tentokrát formou takového netradičního experimentu, aby všichni viděli, že naše předchozí apely mají opodstatnění,“ říká Vašek Matějovský.
Soutěž pro školy
Dalším kanálem, kterým se svozové společnosti snaží popularizovat třídění, je soutěž pro žáky pražských škol. Letos se konal již dvanáctý ročník. Zapojily se již tradiční účastníci i nové školy. „Motivace vyhrát po dvou ročnících ovlivněných koronavirou pandemií byla u všech škol ohromná. Těsné klání bylo zejména o druhé a třetí místo mezi Soukromou školou Integrál pro žáky se specifickými poruchami učení a Mateřskou školou Vejvanovského. První místo suverénně získala Základní škola, Praha 10, Práčská,“ dodává závěrem Radim Mana.
Vítězná škola si odnese 18 tisíc korun, druhé místo získá 12 tisíc korun a bronzový stupínek má cenu 10 tisíc korun. Finanční obnos získají všechny školy umístěné v první desítce. Se začátkem školního roku 2022/2023 startuje 13. ročník.