Je to marketingová strategie, která zkrátka platí. Pokud nějakou značku hodinek propaguje přední hollywoodská celebrita, je velmi pravděpodobné, že to hodinářské společnosti zvýší prodeje. Totéž platí pro sportovní potřeby, oblečení a v podstatě pro jakékoli odvětví. Fotbalista Lionel Messi spolupracuje se značkou Adidas, golfista Tiger Woods se značkou Nike a tak bychom mohli pokračovat dál...
Tyto formy podpory celebrit byly vždy relativně transparentní a neškodné. Co je špatného na tom, když vám chce Cristiano Ronaldo prodat parfém? Vlastně nic.
V posledních letech se však mezi celebritami objevil nový trend, který vzbuzuje skepsi a nemalé pochybnosti. Řeč je o kryptoměnách.
Zdá se, jako by internet doslova zaplavily celebrity propagující kryptoměny v nejrůznějších formách, ať už jde o konkrétní mince, kryptoměnové aplikace, nebo nekonečnou záplavu různých projektů NFT.
Celebrity vzaly kryptoměny útokem
Problém ale spočívá ve volatilitě a komplexnosti světa kryptoměn. Slavné tváře, jimž jsou vypláceny obrovské částky výměnou za to, že se stanou ambasadory nějakého produktu/firmy, ale uvedené zásadní faktory často zcela přehlížejí.
Je pravda, že povědomí o kryptoměnách má vzestupnou tendenci a stávají se stále akceptovanější formou směny – od maloobchodníků přes rychlá občerstvení a cestovní agentury až po kryptokasina. Po celém světě najdeme celou řadu obchodníků, u kterých zaplatíte nejen bitcoinem, ale i dalšími předními kryptoměnami.
Přesto ale pořád mnoho lidí nechápe, o čem kryptoměny jsou a jak fungují. Právě tito lidé jsou uvedeným všudypřítomným marketingem nejohroženější – zejména kvůli volatilitě, která je s kryptoměnami spojena. Při svých výpravách do světa digitálních měn a projektů NFT tak riskují ztrátu peněz, která se v řadě případů pohybuje ve značných částkách.
Na začátku tohoto roku ukázala podpora kryptoměn celebritami svoji odvrácenou tvář v jednom kalifornském soudním procesu, kde stanuli Kim Kardashian, bývalá boxerská hvězda Floyd Mayweather a bývalý hráč NBA Paul Pierce, a čelili obvinění z toho, že se v rámci rozsáhlého podvodu na investory sami obohatili při tzv. „pump and dump“ schématu s kryptoměnou EthereumMax.
To, že celebrity dostávají zaplaceno za to, aby propůjčily svou tvář méně známým podnikům, jako je EthereumMax, je dost pochybné, ale nejedno obočí zvedla i přítomnost známých tváří u zavedených měn a kryptoměnových platforem. Matt Damon se například stal tváří singapurské kryptoměnové burzy Crypto.com a jeho tvář se objevila ve velkorozpočtové reklamě, v níž prohlašuje, že „štěstí přeje odvážným“.
Investování do kryptoměn „přeje odvážným“
Damon se svým výrokem úplně vedle nešlápl, protože investování do kryptoměn skutečně vyžaduje jistou dávku odvahy, zejména u potenciálních investorů, kteří nemají dostatek informací. Nízká transparentnost, neregulovanost a volatilita provázející kryptoměny jsou pro investory sice přitažlivé, ale chytrá investiční rozhodnutí vyžadují hluboké znalosti a porozumění světu kryptoměn – jenže sorta lidí, která těmito atributy disponuje, nejsou potenciální investoři, na které tenhle marketing celebrit cílí.
A právě v tom spočívají rozpaky z toho, jak celebrity propagují kryptoměny jako na běžícím pásu. Určitě si moc dobře uvědomují, že role ambasadorů a jejich přítomnost v reklamách má za cíl oslovit masový trh, i to, že velká část masového trhu bude mít o komplexnosti a volatilitě kryptoměn jen malé povědomí. Ve využívání síly hvězd k tomu, aby postrčily masy k potenciálně riskantním finančním rozhodnutím, je tedy určitá nezodpovědnost.
Cílem tohoto článku není odrazovat lidi od toho, aby se zajímali o svět kryptoměn. Naopak! Je velmi důležité se ve světě digitálních měn a technologie blockchainu vzdělávat, a to jak z investičního hlediska, tak s ohledem na to, jak uvedené technologie fungují, protože se začínají stále více promítat do našeho každodenního života.
Chceme pouze varovat před rostoucím trendem využívání celebrit k prodeji kryptoměnových produktů a služeb zaměřených na určitou cílovou skupinu, která pak investuje čistě kvůli celebritě propagující danou věc. Pokud by takovým produktem byly hodinky, parfém nebo krabice pizzy, v zásadě o nic nejde, ale pokud se jedná o volatilní finanční aktiva, která s sebou nesou velké riziko, měly by si celebrity i jejich fanoušci dvakrát rozmyslet, než se k něčemu zavážou nebo podepíšou nějakou smlouvu.