Kofola, naše láska
Ne všechno, co vzešlo ze socialismu v Československu, bylo zlé! Vezměte si třeba některé dobroty a pochutiny, které pád komunismu přežily a milujeme je dodnes; Míša, Fidorka, Granko a třeba také Kofola, nápoj kolového typu, jenž naše moudré hlavy vymyslely v roce 1959 a o rok později, tedy před 63 lety, jej uvedly do prodeje.
Všechno to začalo zadáním od nejvyšších představitelů vládnoucí strany. Bylo potřeba vymyslet, jak využít přebytek kofeinu, který zůstával po pražení kávy. Zároveň to ale mělo ještě politický kontext, samozřejmě; „zápaďáci“ měli Pepsi a Coca-Colu, limonády, které se u nás pochopitelně sehnat nedaly. To ale neznamenalo, že by po nich (nebo po něčem jim podobném) zdejší lid neprahnul. Úkol byl svěřen docentu Zdeňku Blažkovi, jenž působil v Opavě. Lékárník Blažek dostal nakázáno využít jen tuzemských surovin.
Nakonec se mu podařilo namíchat originální sirup, který nazval Kofo a stal se základem pro pozdější limonádu. Přesnou recepturu zná dodnes údajně pouze 5 lidí, většina zdrojů se ale shoduje na tom, že obsahuje 14 bylinných a ovocných látek, jako jsou třeba výtažky z jablek, třešní či rybízu. Jiní k tomu přidávají ještě cukr, pochopitelně, dále silici z anýzu, světlý i tmavý karamel a lékořici. Ostatně, právě lístek této rostliny v roce 2000 vystřídal zrnko kávy v logu nápoje.
Sirup Kofo se vyráběl ve farmaceutickém podniku Galena v Opavě, kde jej do výroby převedl tehdy čerstvý absolvent farmacie Jaroslav Knap. Společně pak vymysleli limonádu s názvem Kofola, která se stala velmi oblíbenou a zejména v 70. letech se u Čechoslováků těšila obrovské popularitě.
Nene, já nemusim!
Když se po sametové revoluci otevřel trh, Kofola narazila na konkurenci toho, co měla tuzemským zákazníkům původně nahrazovat – a sice Coca-Colu a Pepsi. Zároveň se začalo objevovat mnoho „lžiKofol“, tedy limonád jiných výrobců, které tu původní sice připomínaly chutí, ale jinak s ní neměly nic společného. To pochopitelně znamenalo i řadu sporů o ochrannou známku. Roku 1996 dosáhla produkce limonády na historické minimum, vyrobilo se jí „jen“ 26 milionů litrů. Po začátku nového tisíciletí se ale začalo blýskat na lepší časy; v roce 2002 začala skvělá marketingová kampaň, která značku navždy spojila s už zlidovělým sloganem „Když ji miluješ, není, co řešit“. A o rok později, o Vánocích, přišla ta legendární reklama se šišlající holčičkou a prasátkem se zahnutýma zubama nahoru.
Právě vydařené propagační spoty jsou jedním z důvodů, proč se Kofola dodnes těší takové popularitě, a to nejen v Česku, ale i na Slovensku nebo v Polsku. Od roku 2004, kdy se začala prodávat Kofola s citrónovou příchutí, se navíc vyrábí různé ochucené varianty limonády. Většinou se jedná o sezónní záležitosti, které se každý rok mění. Už jsme tak měli možnost ochutnat třeba skořicovo-hřebíčkovou Kofolu vánoční, višňovou nebo třeba Extra bylinkovou obohacenou o hořec, pampelišku a mátu, kterážto kombinace vychází z původní Knapovy receptury.
V roce 2019 se objevila Kofola májová, která byla chuťově sice Kofolou standardní, ale pozměnila zažitý slogan na „Lásky je dost pro všechny“. Nejúspěšnější doposud byla Kofola vanilková, která byla jako jediná povýšená z nárazovky do stálé nabídky produktů firmy. Na letošní speciál ještě čekáme.