Tichá domácnost
V krimi komedii Rozpuštěný a vypuštěný řeší pražský policejní inspektor Trachta (Jiří Zahajský) a jeho nezkušený praktikant Hlaváček (Marek Brodský) záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla, který se zabývá výrobou vyhlášené masti pro růst vlasů. Jediné, co po něm zůstalo, je pár osobních věcí... Při pátrání narážejí Trachta s Hlaváčkem na spoustu paradoxů. Podaří se jim zjistit, že většina mužů, kteří si svoji plešatost u pana továrníka léčili, po zlepšení stavu kštice také zmizela, vždy ale poslali pohled, že s novými vlasy začínají nový život někde jinde. Pátrání vrcholí v tajuplném sanatoriu...
Skvělá groteska, kterou měl původně režírovat Jiří Menzel, byla natočena na základě divadelní hry Vražda v salonním coupé z pera Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Druhý jmenovaný měl nakonec její převedení na stříbrné plátno pod palcem, ale neobešlo se to bez komplikací. Smoljak přinesl hotový scénář na Barrandov už v 70. letech, moc mu tam ale nevěřili. Musel se etablovat úspěšnými kousky Jáchyme, hoď ho do stroje a Marečku, podejte mi pero, aby jako filmař dostal zelenou.
Paradoxní tak je, že něco podobného potom Smoljak udělal svému parťákovi Svěrákovi při obsazování jednotlivých rolí. Svěrák počítal s tím, že bude hrát Trachtu, neb jej ztvárnil na divadelních prknech. Jenže Smojlak chtěl do hlavního partu profesionálního herce, a tak vybral Zahajského. Svěrák tedy řekl, že se spokojí se ztvárněním hajného Hlaváčka, jenže to už režisér nabídl Rudolfu Hrušínskému a na Svěráka zbyla jen malá role básníka Jelínka. Svěrák tím byl – podle vlastních slov – dožrán a aby dokázal, že umí opravdu hrát, natočil s Vítem Olmerem film Co je vám, doktore? Se Smoljakem další tři roky prý skoro nepromluvil a jejich vztah se zlepšil až při natáčení cimrmanovského kousku Nejistá sezóna.
Další zajímavosti o Rozpuštěném a vypuštěném najdete v následující galerii: