fb pixel Nejoblíbenější destinací roku 2020 je Šumava, nákazy koronavirem na dovolené se nebojí 40 % Čechů – G.cz
Vyhledávání

Nejoblíbenější destinací roku 2020 je Šumava, nákazy koronavirem na dovolené se nebojí 40 % Čechů

Zdroj: By Mojmir Churavy - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81164088

Letošní dovolené jednozněčně ovlivnila pandemie onemocnění COVID-19, která způsobila až 99% pokles v objemech karetních transakcí českých cestovních kanceláří. Komplikované podmínky karantény a uzavírání hranic jsou jedním z hlavních důvodů, proč chce 9 z 10 Čechů letos vyrazit na dovolenou ve své vlasti. Nejoblíbenějším cílem je pro letošek Šumava a nejoblíbenější formou dovolených je ta poznávací. Mezi nejdůležitější aspekty ovlivňující konečnou podobu dovolených patří především lokalita nebo stravování. Za nejméně důležité považujeme riziko nákazy koronavirem.

Jana Mrákotová
Jana Mrákotová 20.7.2020, 10:21

Léto, je léto...

Podíl cestovního ruchu na českém HDP se dlouhodobě pohybuje okolo 3 %. V roce 2018 vyprodukoval turismus 337 miliard korun a jeho přidaná hodnota činila 132 miliard. Letošní koronavirová krize však bude pro cestovní ruch znamenat zásadní ránu a v ohrožení je i přibližně 241 tisíc lidí, kteří jsou podle dat Českého statistického úřadu v cestovním ruchu zaměstnáni. „Podíl přidané hodnoty vytvořené v sektoru cestovního ruchu dosahoval loni necelých 3 %. Nicméně podíl na zaměstnanosti je vyšší, jak je to v sektoru služeb obvyklé: podíl na zaměstnanosti ČR byl 4,5 %. Existují přitom velké regionální rozdíly. V Praze cestovní ruch vytvářel téměř 4 % z celkové hrubé přidané hodnoty, v Moravskoslezském kraji pak jen málo přes 2 %,“ komentuje to hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Největším počtem zaměstnanců se mohou chlubit restaurace se 71 tisíci pracujících a hotely, které poskytují pracovní místa více než 40 tisícům lidí. Právě poskytovatelům ubytování uštědřila ekonomická krize tvrdou ránu, což lze vypozorovat i z údajů o platebním chování klientů České spořitelny. „Objemy karetních transakcí se v této oblasti v Česku oproti loňskému roku výrazně propadly. Například v týdnu do 29. března byly o 90 % nižší než v tom samém období v roce 2019. Ve druhé polovině června už ale letošní tržby začaly loňské hodnoty překonávat,“ říká David Navrátil. V týdnu do 12. července pak útraty za ubytování v tuzemsku výrazně poskočily a byly o 71 % vyšší než ve stejném týdnu loňského roku. V horší situaci se ocitly cestovní kanceláře, které v Česku dávají práci 14 tisícům zaměstnanců. „Tržby českých cestovních kanceláří zaznamenaly v týdnu do 12. dubna 99% pokles oproti loňskému roku a až do konce června se pohybovaly na úrovni 70 % oproti běžným výsledkům,“ doplňuje David Navrátil. Propad zaznamenávají také prodeje jídenek a letenek. Lidé letos budout evidentně trávit dovolenou v Česku víc, než tomu bylo před dobou korony.

Vzhůru na Šumavu

Koronavirová krize totiž zásadním způsobem změnila běžné uvažování o letošních dovolených. Na následky koronavirové krize se zaměřila iniciativa s názvem Zachraňme turismus, která ve spolupráci s agenturou STEM/MARK a projektem Česko v datech podnikla průzkum na toto téma.

A co z výzkumu vyplynulo? Dovolenou delší než na šest nocí plánuje i v současné situaci přibližně polovina Čechů, přičemž devět z deseti lidí má letos zájem o dovolenou v České republice. „Zdá se, že Češi budou více trávit dovolenou v ČR. Otázka je, jak moc zasáhne ekonomiku výpadek zahraničních turistů. Podle ČSÚ spotřeba příjezdového cestovního ruchu loni dosáhla 167 miliard korun. Pokud bychom předpokládali, že toto číslo by kleslo do blízkosti nuly, tak by to znamenalo další výrazný pokles české ekonomiky, ale i zaměstnanosti. Nicméně pokud Češi budou méně jezdit do zahraničí a budou více využívat tuzemský cestovní ruch, tak mohou výrazně vykompenzovat negativní dopady z poklesu zahraničních turistů. Minimálně z makro pohledu. Data z platební bilance ukazují, že jsme v zahraničí utratili při cestování asi 135 miliard korun. Dopady samozřejmě nebudou rozloženy rovnoměrně regionálně: více bude postižená Praha,“ říká David Navrátil z České spořitelny.

V letošním roce bude stěžejní přilákat české turisty do míst, kam obvykle jezdí zejména zahraniční hosté. Proměnlivý vývoj pandemie COVID-19 zatím nedává příliš velké šance tomu, že by se incoming vrátil do normálu. Je tedy třeba zaměřit se na Čechy a na to, co je zajímá a za co jsou ochotni utrácet. K tomu by měl zásadně přispět náš výzkum Dovolená v Česku 2020,říká Tomáš Barčík ze společnosti OutdoorTrip, která za iniciativou Zachraňme turismus stojí. Klíčovým faktorem úspěchu pak bude úzká spolupráce mezi jednotlivými subjekty, tedy mezi regiony, ubytovacími službami, sportovními a kulturními atrakcemi, přepravci a provozovateli stravovacích zařízení. Zde nabízíme pomocnou ruku jak v propojování, tak v samotné stavbě produktů a jejich prodeji skrze vlastní prodejní platformu,doplňuje Barčík.

Nejoblíbenější destinace se podle výzkumu nacházejí na jihu republiky. Jde totiž především o Šumavu, Jižní Moravu a Jižní Čechy. Naopak nejmenší přízni se těší Plzeňsko, kam by se rádo podívalo jen 7,5 % Čechů. Nejlákavější je vyhlídka dovolené v okolí Plzně právě pro obyvatele tohoto kraje. I tak jde však o pouhých 18,7 % Plzeňáků, kteří chtějí v létě objevovat krásy svého regionu.

A co chtějí Češi, Moravané a Slezané o dovolené nejčastěji dělat? Výletit! Jen ti nad šedesát raději klidně relaxují. A samozřejmě úplně všichni se chtějí koupat!

Babo, raď!

„Zásadním aspektem při výběru dovolené je i letos lokalita zájezdu, kterou za důležitou považuje téměř 83 % respondentů našeho průzkumu. S rozdílem zhruba deseti procentních bodů je na druhém místě kvalita stravování těsně následovaná možnostmi aktivit a zážitků. Méně zásadní (ale stále důležitá) je i cena ubytování či recenze jednotlivých míst. Naopak za nedůležité považuje necelých 40 % Čechů riziko nákazy koronavirem COVID-19,“ říká Tomáš Barčík z iniciativy Zachraňme turismus.

Nejdůležitějším zdrojem informací pro výběr dovolené jsou podle průzkumu doporučení blízkých, na která dá 42 % z nás. Nabídky na internetu budou klíčové pro 31 % Čechů a slevové portály budou mít rozhodující slovo ve 24 % případů. A svoji roli hraje samozřejmě cena. Češi se za dovolenou letos nejčastěji chystají utratit od pěti do deseti tisíc korun. Přes 20 tisíc se chystá utratit pouze 7,6 % obyvatel České republiky a největší je tento podíl u domácností s příjmem nad 50 tisíc korun.

Kromě kde a za kolik je zajimavé sledovat, také s kým dovolenou trávit. Bezmála polovina Čechů chce na dovolenou vyrazit s pouze s partnerem, což se projevuje zejména u nejmladší a nejstarší dotazované kategorie. Nejmladší se s nejstaršími Čechy shodnou i v oblíbenosti dalších druhů dovolené. Oproti tomu Češi ve věku 30 – 44 let chtějí na dovolenou přibrat i své děti. Na čem se však obyvatelé Česka shodnou napříč všemi věkovými kategoriemi, je to, že téměř nikdo nechce trávit dovolenou o samotě.

Pohodlíčko hotelu nebo romantika pod stanem?

Na rovinu, na tu stanovou romantiku moc nejsme. Ve výběru letošních dovolených hrají prim hotely a penziony. Tato ubytovací zařízení nejvíce vedou u nejstarší věkové kategorie 60+, která si je volí až v 60 % případů. Češi se také poměrně zdráhají využívat služeb sdíleného ubytování, jako je například Airbnb, ale ještě méně se jim líbí možnost trávení dovolené na ubytovnách či v hostelech. Výjimku tvoří samozřejmě omladina (18 – 29 let), která kempy a karavany vnímá jako druhou nejlepší variantu letošního ubytování na dovolené. Ani nás to nepřekvapuje. Ostatním přijdou kempy a karavany jako celkově třetí nejméně lákavý způsob dovolenkového bydlení.

Hotely jsou dlouhodobě ještě lákavější pro zahraniční turisty, a čím luxusnější, tím lépe. V českých pětihvězdičkových hotelích se v roce 2019 například ubytovalo pouze sedm procent Čechů a zbytek tvořili hosté ze zahraničí. I v hotelech, motelech a botelech se čtyřmi hvězdami převažují v poměru 7:3 cizinci. Právě čtyřhvězdičková ubytovací zařízení se v roce 2019 těšila největší oblibě, jelikož se v nich celkově ubytovalo přes 7 milionů hostů. Česká hromadná ubytovací zařízení (od pětihvězdičkových hotelů po kempy či ubytovny) v loňském roce celkově navštívilo 22 milionů lidí, přičemž čeští návštěvníci nad zahraničními převažovali jen o přibližně 200 tisíc. Zatímco cizinci si častěji volili luxusní hotely, Češi měli zásadním způsobem navrch v penzionech, chatových osadách či již několikrát zmiňovaných kempech.

Cizinci do Prahy, našinci na Moravu

Zatímco podle průzkumu vedeného iniciativou Zachraňme turismus chce nejvíce lidí letos vyrazit na Šumavu, podle dat Českého statistického úřadu se v roce 2019 největší oblíbenosti těšila Praha, do které za celý rok zavítalo přes 8 milionů hostů. Praha je však ve srovnání s ostatními kraji výjimečná v tom, že téměř 85 % návštěv pocházelo ze zahraničí. Praha a Karlovarsko jsou jedinými územními celky, které v loňském roce navštívilo více zahraničních hostů než tuzemských. Proto také mohou být nejvíce postiženy současnou situací.

„Zda počet zahraničních turistů zůstane nižší i v dalších letech, výrazně ovlivní případná druhá vlna, která oživí obavy z cestování, a na druhé straně dostupnost vakcíny. Dobré je podívat se do minulosti, jak katastrofy nebo epidemie změnily chování lidí. SARS i MERS výrazně snížily počty turistů například v Hong Kongu, ale jen krátkodobě a nezvrátily dlouhodobý rostoucí trend. Tsunami, která si v roce 2004 vyžádala čtvrt milionu obětí, vedla například v thajském Phuketu k dramatickému poklesu turistů, ale po třech letech se jejich počet vrátil na úrovně před tsunami a opět trend zůstal rostoucí,“ komentuje to David Navrátil ‎z České spořitelny.

Návštěvnost Jihomoravského kraje, který je v počtu návštěv na druhé pozici, je téměř čtyřikrát nižší než pražská. Mezi obyvateli Česka je však Jižní Morava ještě oblíbenější destinací než Praha. Naprosto nejnižší počet hostů zaznamenal vloni Pardubický kraj, kam zavítalo necelého půl milionu lidí z Čech a zahraničí.

Sledováním největších toků zahraničních turistů lze Českou republiku rozdělit na dvě oblasti a jednu výjimku. Severozápadní polovina republiky se těší z největšího počtu německých turistů (Německo má v ČR celkově největší návštěvnost), zatímco od Pardubicka a Vysočiny na východ jde především o hosty ze Slovenska. Zmíněnou výjimkou jsou jižní Čechy, které nejčastěji navštěvují obyvatelé Číny.

Na Hrad!

Jelikož se Praha pyšní největším počtem návštěv, má zákonitě i největší návštěvnost jednotlivých památek, významných míst a turistických atrakcí. V přehledu padesáti nejnavštěvovanějších míst v Česku, který každoročně sestavuje agentura CzechTourism, má Praha hned třináct míst. Nejnavštěvovanějším místem roku 2019 byl Pražský hrad, na který zavítalo téměř 2,6 milionu lidí. Praha obsadila všechny tři stupně vítězů, jelikož se na druhé příčce umístila lanovka na Petřín a na třetí pražská zoo. V top deseti turistických místech roku 2019 jsou však i mimopražské atrakce jako areál Dolních Vítkovic v Ostravě, aquapark v Pasohlávkách či zoo ve Zlíně. Bídně je na tom Karlovarsko.
Jediným krajem, který v padesátce nejnavštěvovanějších míst nemá jediný záznam, je Karlovarsko. Tamním nejoblíbenějším místem je Hrad Loket, na který však vloni zavítalo jen 156 tisíc návštěvníků.

Podobné články

Doporučujeme

Další články