(Ne)bezpečné grilování: Víte, jak předcházet vzniku rakovinotvorných látek? – G.cz
Vyhledávání

(Ne)bezpečné grilování: Víte, jak předcházet vzniku rakovinotvorných látek?

Zdroj: pexels.com

Většina Čechů a Češek pravidelně griluje. Každý rok ale vyvstává otázka: Je příprava pokrmů tímto způsobem bezpečná? Pokud i vy milujete venkovní posezení s přáteli a kusem na ohni opečeného žvance, měli byste znát několik zásadních faktů.

Komerční sdělení 12.7.2021, 07:30

Maso je nejrizikovější

Z průzkumu, který loni v dubnu provedla společnost Ipsos, vyplynulo, že grilování se v Česku pravidelně věnuje 81 % lidí. Nejoblíbenější potravina k opékání? Jednoznačně maso. Vede vepřové v těsném závěsu s kuřecím. Jenže právě maso je z hlediska zdravotní bezpečnosti nejproblematičtější.

Úpravou masa při vysokých teplotách, a je jedno, jestli na rošt položíte drůbež ze slevy v Penny nebo luxusní svíčkovou, se na jeho povrchu vytvářejí karcinogenní (tj. rakovinotvorné) látky. Konkrétně jde o heterocyklické aminy (HCA). U lidí, kteří si často dopřávají grilované maso, roste riziko výskytu nádorových onemocnění trávicího systému, především rakoviny střev nebo žaludku.

Zázračná marináda

Snížit toto riziko ale může být jednodušší, než se zdá. Pomůže marináda s bylinkami. Zní to banálně, ale výzkum provedený Johnem S. Smithem na University of Kansas přesně tohle dokazuje. Studie prokázala, že antioxidanty obsažené v řadě oblíbených středomořských bylinek dokážou snížit množství HCA v grilovaném mase o více než tři čtvrtiny.

Jednou z nejúčinnějších bylinek je rozmarýn. Ten potlačuje HCA až o 80 %. Efektivním způsobem, jak ho při přípravě masa použít, je přidat ho do marinády. Patříte-li mezi 85 % českých kuchařek a kuchařů, kteří si maso nakládají sami doma, nebude to pro vás problém. Pokud nemáte po ruce rozmarýn, lze s podobnými, leč ne tak výraznými účinky, použít bazalku, šalvěj, saturejku, dobromysl, majoránku nebo mátu. V případě, že si potrpíte na exotičtější chutě, použijte zázvor či kurkumu.

Kde vzít grilovací inspiraci a originální recepty? Pochopitelně v kuchařce. Internet je plný receptů, ale jestli si chcete udělat extra radost, pořiďte si klasickou kuchařku. Levně je koupíte třeba na webu Megaknihy. A raději k ní přiberte také publikaci o zahradničení. Při té budoucí spotřebě bylinek vám určitě přijde vhod.

Vliv má také gril

Do potenciálního zdravotního dopadu grilovaných potravin se promítá také to, na jakém grilu je připravujete. Nejvhodnější je gril elektrický, z nějž se neuvolňuje kouř. S romantickým grilováním a kýženou chutí pokrmů nemá ale moc společného. Tradiční grily na dřevěné uhlí nebo brikety jsou naopak nejhorší. Tuk odkapává na žhavé uhlí a kouř z něj ulpívá na mase. Výsledkem jsou další karcinogeny.

Jestliže grilujete na uhlí, vždy důsledně haste všechny plamínky z kapajícího tuku. V žádném případě by pak plamen neměl maso olizovat. Při koupi grilu vybírejte takový, který půjde dobře čistit. Spálené zbytky na roštu jsou totiž dalším zdrojem jedovatých látek. Velký výběr grilů najdete během sezony v kutilských a zahradních centrech, jako je například Baumax nebo Hornbach.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články