Natáčení samá překážka
Kathryn Bigelow si většinová divácká obec hodně dlouho pamatovala jen jako „bývalku Jamese Camerona“. Filmařka přitom ve své kariéře podala již řadu důkazů, že je perfektně schopna vytvořit vlastní kvalitní snímky - ať je řeč o její celovečerní prvotině Nemilovaná, která mimochodem byla velkou hereckou premiérou i pro Willema Dafoa, poetický horor Na prahu temnot, se kterým Bigelow vstoupila do širšího povědomí, nebo slavná akční kriminálka Bod zlomu s Keanu Reevesem a Patrickem Swayzem. Tvůrkyně prostě vždy měla talent. Jak velký, to se ukázalo až v roce 2009. Cesta k uznání a prozatím jedinému Oscaru pro režisérku ženského pohlaví v historii skrze snímek Smrt čeká všude ovšem nebyla vůbec jednoduchá.
Čerstvě čtrnáctileté válečné drama se od počátku potýkalo s výrobními problémy. Příběh snímku se točí kolem elitních vojáků, kteří mají za úkol deaktivaci bomb přímo uprostřed válečné vřavy. Tvůrci hledali natáčecí lokace v relativně klidném Maroku, to se ale Bigelow nelíbilo. Chtěla točit v Jordánsku, co nejblíž skutečných bojů, a některé scény vznikaly jen pár kilometrů od iráckých hranic v době, kdy byla druhá válka v Zálivu v plném proudu. Nebezpečí se vystavil celý štáb, a i proto práci na filmu odmítla většina velkých hvězd, které byly pro film osloveny.
V hlavní roli Renner
Ale všechno špatné je pro něco dobré. Díky tomu se na velkém plátně pořádně představili Anthony Mackie a Brian Geraghty, ale především Jeremy Renner, který mrazivě ztvárnil seržanta Jamese. Herec po dobu natáčení nosil padesátikilový pyrotechnický oblek. Ano, v tom vedru. Bez vlastního přívěsu s klimatizací a se srpchou, jak bývá zvykem u velkých produkcí. Oddanost roli: 100 %.
Drsné podmínky si vyžádaly několik úpalů, pár popálenin, Rennerův zraněný kotník, jednu nehodu s ohňostrojem, který z finančních důvodů nahrazoval skutečnou vojenskou techniku a jednu havárii autobusu iráckých válečných uprchlíků, kteří byli najati jako kompars. Na bezpečnost všech účastníků natáčení musela dohlížet jordánská armáda. Nakonec ale vzniklo 200 hodin materiálu, jenž tvůrci stříhali zhruba osm měsíců.
A výsledek? Film, který neměl mnoho důvěry, ale nakonec získal tři nominace na Zlatý glóbus, šest cen BAFTA a stejný počet cen Americké filmové akademie, včetně té hlavní pro nejlepší film roku i té za režii, což z „Cameronovy bývalky“ udělalo „první a jedinou ženskou režisérku v historii kinematografie oceněnou Oscarem pro nejlepší režii“. To je titul, který Bigelow dodnes nikdo neuzmul. Smrt čeká všude díky úspěchu na nejslavnějších filmových cenách navíc pokořila rekord coby snímek s nejnižšími tržbami, jenž dostal sošku za nejlepší film. Vydělal totiž pouhých 21 milionů dolarů.
A tady si přečtěte o filmu Brankář, který na plátno převádí životní příběh legendárního fotbalisty Berta Trautmanna.