Může být král Artuš černý? Nebo mají bílí lidé monopol na středověké legendy? – G.cz
Vyhledávání

Může být král Artuš černý? Nebo mají bílí lidé monopol na středověké legendy?

+ DALŠÍCH 13 FOTEK + DALŠÍCH 14 FOTEK

Před pár měsíci vyšla na Netflixu první série seriálu Cursed podle komiksu Franka Millera. A obsahuje černého Artuše. A jako vždy, když se něco takového stane, rozjede se zuřivá debata o tom, jestli je něco takového “pozitivní trend” nebo “znásilňování kultury”. Diskutujme.

Jan Studnička
Jan Studnička 18.12.2020, 16:09

Černí aristokraté

Včera vyšel na Novinkách článek, který trochu provokativně psal o tom, že Netflix chystá seriál Bridgerton a budou v něm hrát černoši. Děj seriálu se má odehrávat někdy v devatenáctém století a točí se kolem aristokratické smetánky, kde popravdě moc černých lidí nebylo. Pod článkem se v komentářích k tématu vyjádřil jistý Daniel Pavelka a ten přispěchal s názorem, že “Podsouvat společnosti film vsazený do 19. století, s aristokraty tmavé pleti, je stejné nebezpečné, jako např. tvrdit, že žádný holokaust nebyl.” Komentář získal přes pět set lajků.

Netflix je zrovna velice inkluzivní, ať už jde o rasové nebo sexuální menšiny. Těžko můžete zapnout nějaké teenage drama, abyste nezavadili o postavu středoškolského fotbalisty, který šikanuje ostatní, protože se nedokáže smířit s tím, že je uvnitř gay. Jsou to ale hlavně raceswapy, které vzbuzují nejvíc kontroverze. Zhruba před rokem to byly černé čarodějky v adaptaci Witchera, před pár měsíci zase černý král Artuš.

Kritika se ale samozřejmě ozývá i z druhé strany. Všichni třeba máme ještě v živé paměti “kauzu” kolem české videohry Kingdom Come: Deliverence. Ta se odehrává začátkem patnáctého století na Sázavsku a našli se na netu lidé, kteří si stěžovali, že dobrodružství Jindřicha ze Skalice obsahuje příliš mnoho bílých lidí.

Henry of Skalitz

V případě Kingdom Come byl protiargument jasný. Celý štyk hry byl o tom, že má být historicky, co možná nejvěrnější a podobně jako u britské aristokracie 19. století, v českých zemích kolem té doby tolik černochů zase nebylo. U Zaklínače je situace trochu jiná, je to fantasy. A ve světě, kde jsou démoni, duchové, zlobři, obři, elfové a teleportující se koně… snad pár afroamerických herců tolik nevadí.

Obhájci plně bílého castu vám budou tvrdit, že jde o “slovanskou” fantasy zasazenou do fantasy verze středověkého Polska a černí lidé tam tedy nemají co dělat. Odložme teď stranou to, že to s tím ryzím slovanstvím v Zaklínači nebude tak horké a soustřeďme se na to, jestli mají bílí lidé monopol na historickou fantasy. A tahle diskuse je nejsilnější právě u postavy mýtického anglického krále Artuše.

HEEECTOR!

Artušovská legenda byla ovlivněna celými staletími vývoje… a z nejrůznějších míst. Představa takového toho vrcholně gotického Kamelotu s rytíři, kteří hledají Grál, Paní Jezera a kulatými stoly… je hodně francouzská. Úplné základy bezpochyby pocházejí z Británie, ale ta úplně prapůvodní verze, která mluví o Albionu a vraždění místních obrů, zase říká, že lid, který nakonec Kamelot vytvoří, přišel z padlé Tróje. Fakt. Takže podobně jako u Zaklínače, ani tady to nebude s tou “ryzí britskostí” úplně slavné.

My rozhodně netvrdíme, že černý Artuš je historicky přesnější, nebo že je to jediná správná verze. Jen by možná bylo nejrozumnější, kdybychom nechali tvůrce dělat si věci tak, jak chtějí. Když chtějí černého Artuše, ať ho mají a jestli chce Daniel Vávra celou bílou hru, ať si ji udělá. Koho to zajímá, koukat se na to a hrát to nemusíte, že. Ostatně, jde přeci především o kvalitu. A netflixácká prokletá možná není nejlepší verze staré anglické legendy, ale určitě není nejhorší. Schválně se podívejte do galerie.

Podívejte se na nejlepší seriály na Netflixu pro začátek roku 2021.

Podobné články

Doporučujeme

Další články