fb pixel
Vyhledávání

Malá holka ve velkém autě: 7 důvodů, proč zkusit nový Ford Ranger

Máte pocit, že patří pick-upy jenom na stavbu? Velký omyl, tahle kategorie v posledních letech dospěla a může se postavit bok po boku zženštilých SUV. Na rozdíl od nich ale umí vzít za práci. Na test pick-upového bestselleru jsme poslali naši nejmenší a nejmladší redaktorku.

Václav Rybář
Václav Rybář 8.4.2016, 15:14

1. Facelift jako víno

Na fotkách si pravděpodobně budete všímat hlavně nepoměru velikostí mezi Nikolou a Rangerem. Ano, tohle auto je trochu větší než obvykle, ale zároveň ho Ford pro nový modelový rok oživil zvenku i zevnitř, aby dobře zapadal do aktuální nabídky jeho pick-upů a offroadů. Ford Ranger je na evropském i českém trhu ve své třídě bezkonkurenční – prodá se ho víc než tří dalších pick-upových přeborníků dohromady. Můžete namítnout, že je v ulicích příliš není vidět, a budete mít pravdu. Pick-upy se skutečně využívají hodně na stavbách a na statcích, do betonové džungle většinou zajíždějí spíše honiči ega v importovaných Amerikách s osmiválci.

To jsou ale, až na výjimky, plechové obdoby metrosexuálů. Ford Ranger je ten opravdový dřevorubec bez příkras, ačkoliv teď jeho plnovous doznal mnoha změn. Zevnitř už vypadá bezmála jako osobák, zvenku je zaoblenější a pohlednější, ale především vyfasoval celou řadu bezpečnostních asistentů. I díky nim bychom s ním v klidu žili i v Praze. A věřte, že by se za námi otáčela obě pohlaví stejnou měrou.

2. Ta pravá Amerika

Ford Ranger má sice v nabídce vyloženě evropsky střižené motorové varianty (není to holt žádný americký Raptor), ale jinak zaslouženě budí dojem typické Ameriky. Vždyť je to pick-up, což je pro běžného Čecha pořád ještě dost exotická kategorie. My naposledy měli pick-up, když škodovka poslala do výroby aprílový žertík jménem Felicia Fun. A jak se dobře prodával! Ford Ranger je v první řadě nástroj (je ostatně nabízen v kategorii užitkových vozů), takže je robustní a vypadá, že něco vydrží. Zároveň je ale čím dál tím civilizovanější, a proto se ho Nikola nijak nebála a ochotně se vyhoupla za volant. Řízení je totiž úplná hračka a ve volném terénu vás ani nezaskočí velikost samotného auta. Můžete si tak užívat tu pravou americkou svobodu. Ať už to dneska znamená cokoliv, tu z reklam na Marlboro nám už nikdy nikdo nevezme.

3. Na sídliště i na zahrádku

Pořád nevěříte, že byste s tímhle autem mohli žít denodenně? Má parkovací senzory vpředu i vzadu, nouzové brždění v případě hrozícího nárazu, senzory varující před opuštěním jízdního pruhu a mnohé další. Stačí si pořídit doublecab, tedy verzi se čtyřmi dveřmi pro pět pasažérů, a nebude vám ke štěstí chybět vůbec nic. Dokonce můžete mít i poklop na nákladový prostor, a pak už nikdy nebudete měřit, kolik se tam vejde litrů. Vejdou se tam totiž všechny. A ještě budou mít místo na pořádnou párty. Jistě, to parkování bude ze začátku trochu adrenalin, zvlášť v podzemních garážích plných otravných sloupů, ale všude jinde se povezete hezky nahoře, budete mít absolutní přehled a v zácpách se vám nikdo nebude mermomocí tlačit před čumák. Srovnejte si priority, možná že vám v životě a v garáži chybí právě něco takového.

4. Osobák a dodávka v jednom

Flexibilita takového pick-upu je neuvěřitelná. Člověk s konvenčním uvažováním si při výběru auta říká, že něco podobného rozhodně nepotřebuje, ale když mu to pak hodná automobilka na týden půjčí, najednou zjistí, že má co kam odvézt, zvlášť pokud vlastní kdokoliv z rodiny chalupu nebo třeba jeho kamarád potřebuje stěhovat. A pokud jste snili o životě na vesnici, rychle zjistíte, že nic neuklidí dvorek rychleji než schopný pick-up. A po večerech můžete kamarády vozit vzadu na korbě... ne, to jsme se trochu zasnili. Věříme, že to budou chtít vyzkoušet, ale jak se říká – bezpečnost především. Tak či onak byste určitě vymysleli deset dalších způsobů využití, kdyby se vám Ford Ranger alespoň na chvilku dostal do ruky. Tohle auto prostě rozšiřuje obzory.

5. Jako skála

Zajímá vás kolik hvězdiček dostal Ford Ranger v nárazových testech? Samozřejmě všech pět. A nebylo to proto, že by ta zeď na konci rozjezdové rovinky uhnula. Má sedm airbagů a je prostě postavený tak, aby svou posádku uchránil od všeho zlého. Ano, proto si většina civilizovaného světa kupuje SUV a překáží na silnicích ostatním, ale když budete mít pick-up, budete v ještě větším tanku a lidi si na vás přestanou ukazovat, protože to bude vypadat, že ho opravdu potřebujete k práci, a tudíž jste na silnici právem.

6. Pětihrnek přestěhuje i dům

Chcete pick-up a chcete tahat náklady – to je jako odříkávat abecedu, prostě to k sobě patří. Proto automaticky budete koukat po naftových pohonech. Ford nabízí osvědčený čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 130 nebo 160 koní. Pokud však potřebujete víc síly a pocit, že jste větší chlapák, je tu pro vás pětiválec o objemu 3,2 litru a výkonu 200 koní. To je ta pravá stará škola, sice spíš evropská než americká, ale pětiválec má osobitý chod a především krouťáku na rozdávání. Utáhne až 3,5 tuny na přívěsu, což znamená, že s ním můžete stěhovat sousedy i s barákem. K dispozici je manuál i automat, takže záleží na vaší zhýčkanosti, ale Ranger ve čtyřdvířku a se silnějším diesel je prostě auto s ksichtem a osobností. A takových je rok od roku míň.

7. V terénu umí hodně

A na závěr jsme si nechali třešinku na dortu. Ford Ranger totiž není jen dodávka na odvoz fošen, především je to poctivý terénní pick-up, který se rád vysměje všem SUV. V základu je to zadokolka (to samo o sobě by vám mělo příjemně zježit chlupy na předloktí), ale v terénu stačí přeřadit na 4WD a máte čtyřkolku padesát na padesát, komplet s mechanickou uzávěrou a redukcí. Česky řečeno je Ford Ranger na terén připraven lépe než většina rádoby offroadů a čtyřkolek. Jeho rámová konstrukce, která se na běžných silnicích trochu pohupuje, najednou v terénu působí hrozně pohodlně a solidní nájezdové úhly a brodivost do 80 centimetrů zaručí, že se s ním nikdy nebudete bát vyjet na polňačku nebo třeba do opuštěného vojenského prostoru. Projede vším, jenom si nezapomeňte zajistit náklad na korbě.

Nikola si jeho terénní vlastnosti vyzkoušela přímo na polygonu, takže může potvrdit papírové údaje. Hlavně se při tom královsky bavila, protože všechno to projíždění bahnem, šílené boční náklony a sjíždění černých sjezdovek a mnohé další skopičiny jsou neuvěřitelně návykové. Dokud nemáte pick-up nebo offroad, nikdy vám nedojde, že mimo silnici je ještě větší zábava než na ní. A Ranger je obojí v jednom. Tak co, nenastal čas si rozšířit obzory a alespoň booknout zkušební jízdu?

Podobné články

Doporučujeme

Další články