fb pixel Kouzlo mediálních banalit – G.cz
Vyhledávání

Kouzlo mediálních banalit

Zprávy o pitomostech nám sdělují velmi podstatnou věc: jsme pitomci

Ivan Brezina
Ivan Brezina 18.2.2015, 16:00

Ve zlínské sekci seriózního zpravodajského serveru iDnes jsme se dočetli pozoruhodnou novinu. Nejmenovanému muži ze Zlína se zachtělo sexu. Na webové seznamce si proto našel „společnici“ z Ostravy a bankovním převodem jí poslal 2400 Kč. Kdosi „z banky“ mu vzápětí zavolal, že převod nevyšel a peníze má poslat znovu. Muž tak učinil.

Pak mu zavolala slečna, že prý už jede. Má jí jen poslat 200 Kč kredit. Poslal. Pointa není příliš překvapivá – ku..a s mužem doslova a do písmene vymr..la. Nepřijela a telefon vypnula. Zlínská policie to teď řeší jako podvod.

Píšeme o tom jen proto, že by nás zajímalo, proč o tom píše iDnes. Příběh je to banální, nudný, nezajímavý a tuctový. Dalo se čekat, že to takhle skončí, a nadržený hrdina si za to může sám. V novinách to slouží jen jako vata, hloupá a povrchní výplň mezi skutečně podstatnými články o něčem zajímavém.

Ale třeba se mýlíme. Většina čtenářů si nechce číst o geopolitických záležitostech, problémech světové ekonomiky, nejnovějších objevech částicové fyziky ani o státních návštěvách České republiky. Zajímají je drby, kecy a pindy o kravinách. Třeba o tom, jak si chtěl nějaký nadržený hlupák štrejchnout, ale domluvená štětka ho okradla.

Zprávy o pitomostech se tak samy o sobě stávají sdělením. Říkají nám, že se lidé dělí podle takzvané Gaussovy křivky:

Gaussova křivka zjednodušeně říká: v populaci je malé množství naprostých debilů (část vlevo od levého oranžového segmentu) a malé množství naprostých géniů (část vpravo od pravého oranžového segmentu). Největší část společnosti tedy tvoří zcela průměrní a šediví lidé. Pitomci.

Každý z nás si samozřejmě říká, že on pitomec není. Třeba já – copak můžu být pitomec?! Každý z nás se cítí být géniem a všeobecně kulturním člověkem, kterého mediální pitomosti nezajímají. Ale proč myslíte, že o okradeném troubovi píšu? Protože jsem na ten pitomý článek se zájmem kliknul a teď se na vás prostě jen snažím dělat chytrého.

Anketa

Na média typu Extra.cz, Blesk, Ahaonline, Tn.cz, Novinky apod. se prý rozumní lidé dívají spatra. A co vy – kliknete někdy na nějaký jejich článek?

Anketa se načítá...

Pravým opakem jsou tyhle užitečné, ale obecně málo známé weby, které vás mohou ve volných chvílích zabavit, aniž byste zbytečně mrhali svým časem.

Podobné články

Doporučujeme

Další články