K českým firmám se chováme hůř než k cizím: daně od Googlu či Facebooku by vydělaly víc než EET – G.cz
Vyhledávání

K českým firmám se chováme hůř než k cizím: daně od Googlu či Facebooku by vydělaly víc než EET

Není normální, aby Seznam.cz platil daně ve výši 240 milionů korun, zatímco jeho globální konkurent Google, který v naší zemi rovněž působí a vydělává, dával pouze 8 milionů. Na tento fakt upozornil web Borovan.cz a má vlastně pravdu. Vláda by se měla více soustředit na danění velkých korporací než na hon na drobné živnostníky, kteří mají kvůli zavedenému EET složitější podnikání. EET navíc samo o sobě nevydělává tolik peněz, jak se před jeho zavedením předpokládalo.

Dirk Diggler
Dirk Diggler 4.10.2018, 11:06

Naši platit musí, cizáci ne

Taky vám to nedává smysl? Zatímco zahraniční konkurenti a investoři mají v naší zemi skvělé startovní podmínky pro podnikání a korporacím typu Facebook, Google nebo Apple prochází to, že v celé EU neplatí skoro žádné daně, naše vláda se stále a pouze zaměřuje na české podnikatele. A místo toho, aby jim pomáhala a umožňovala jim lepší podnikatelské prostředí, jim podmínky neustále zhoršuje. Je sice hezké, když u nás chtějí zahraniční firmy investovat a otevřít fabriku nebo montovnu, jelikož tu máme levnou pracovní sílu, ale proč od Česka jako bonus dostávají úlevy, daňové prázdniny nebo dokonce přímé dotace?

Kdyby v rámci dotací a daňových úlev dostala naše vláda alespoň nějaké záruky v tom, že bude zaměstnáno několik stovek lidí za nadprůměrnou mzdu například v Ústeckém nebo Moravskoslezském kraji, určitě by to udělalo lepší dojem než realita v podobě asijského investora, který koupí českou firmu, využije výhod, pak zaměstná Čechy za podprůměrnou mzdu a veškeré zisky jdou do Asie. Česko na tom nevydělá takřka nic. Pouze umožní vytvořit několik stovek zcela nelukrativních pracovních míst.

Podobné je to i u globálních firem, které působí online na našem území. Typickým příkladem je placení daní Google a Seznam.cz. Zatímco česká pobočka Google v naší zemi přiznala příjmy ve výši necelých 270 milionů korun a zaplatila daně 8 milionů, český Seznam.cz ve stejném roce utržil přes 3 a půl miliardy korun a státu odvedl skoro čtvrt miliardy korun českých. Příjmy Googlu v Čechách jsou podezřele nízké vzhledem k počtu placených služeb, které nabízí. Jde například o bannerovou reklamu, PPC nebo kontextovou reklamu. Neplacení daní ze strany velkých korporací je celoevropský problém, který v současné době Rada EU řeší. V případě přijetí nového návrhu by Evropská unie mohla brzy danit velké technologické firmy, což by mohlo ročně vydělat až 5 miliard eur.

Kdyby se Česko zaměřilo na danění technologických gigantů a pomoc tuzemským firmám místo zahraničním „investorům“, kteří do Čech přivandrovaly jen kvůli daňovým úlevám, žilo by se tu o poznání lépe. Nemyslíte?

A zde se podívejte na rozhovor s kandidátem na primátora Prahy, kterým je Petr Stuchlík.

Podobné články

Doporučujeme

Další články