fb pixel
Vyhledávání

Jízdné zdarma zaplatíme všichni. A diskutovat o tom budeme moct v přecpané MHD

Zdroj: Wikipedia

TANSTAAFL. Rozumíte? Jde o akronym myšlenky ekonoma Miltona Friedmana „There is no such thing as a free lunch“, což by se dalo přeložit do češtiny jako "Nic takového jako oběd zdarma neexistuje". A skutečně neexistuje. Ony ty věci zadarmo jsou obvykle nakonec ty nejdražší a navíc úplně k ničemu.

Václav Roman
Václav Roman 31.8.2018, 11:32

"Dvakrát zdarma do Brandejsa"

Tak nám zavádí jízdné zdarma. A neblíží se nám náhodou volby? To to ale krásně vyšlo. Jízdné zdarma budou mít od září například žáci, studenti a senioři ve středních Čechách. Jinde to budou mít skoro zdarma. Studující do 26 let a senioři nad 65 budou po celé ČR cestovat se 75% slevou. A to se taky vyplatí.

„Bohapustý populismus,“ zní na adresu nulového jízdného ve středočeském kraji z ODS. V tomto kraji totiž ke zmíněné 75% slevě budou mít lidé možnost získat ještě slevu 25% a nezaplatí tak naprosto nic.

Částku nad rámec běžné tříčtvrtinové slevy na žádost proplatí hejtmanství. V praxi to znamená, že si koupíte časový kupón (na jednotlivé jízdenky se to nevztahuje, to by pak byla administrativní zátěž ještě enormnější), vyplníte příslušný formulář na slevu, zašlete jej na krajský úřad, a pak vyinkasujete peníze pěkně zpět. Jednoduché jak facka. Naštěstí to půjde elektronicky.

Ale co když věkový limit pro zvýhodněné jízdné nesplňujete, dojíždíte do práce a odvádíte daně, z kterých se ta sranda vlastně platí? I na vás politici některých politických stran myslí. Stačí se projít po městě (a je téměř jedno po kterém) a během pár minut jistě narazíte na nějaký billboard zaobírající se touto problematikou. Například v Teplicích se jeden politický subjekt snaží získat hlasy sloganem „Zrušíme jízdné v MHD“.

Žádná žhavá novinka

Zapátrali jsme a zjistili, že jízdné zdarma není vlastně nic nového. V některých tuzemských městech už se s ním můžete nějakou dobu setkat. Například v Lovosicích jej zavedli na konci letošního ledna, protože chtěli dostat lidi zpátky z automobilů do městských autobusů. MHD tu občané cestovali čím dál méně, na úkor čehož rostl počet aut v ulicích. Záměr se povedl, lidí v MHD jezdí skutečně více. Podívejme se na čísla: tržby z jízdného v loňském roce činily necelých 150 tisíc korun a Lovosice dotují MHD zhruba 1,3 miliony ročně. Letos tedy budou muset přispět o něco více.

Doprava zdarma funguje třeba také ve Frýdku-Místku. Byla zavedena už v roce 2011 a podle statistik zde stoupl počet přepravených lidí o 40 %. Ale právě to by mohl být v některých městech kamenem úrazu, zvláště pak na už dnes značně vytížených linkách.

Viz komentář Pavly K. na Twitteru: „#jizdnézdarma nabízí opravdu asi lidé, co MHD nejezdí. Je to opravdu chvályhodný počin pro děti? No, nevím! Běžně se s kočárkem nemohu vejít do busu, jelikož tam převážejí tuny papíru a tašek protivní a agresivní muži bez domova! A jediné, co zatím platí, že jedou bez jízdenky...“

Vraťme se k základní tezi, že „neexistuje nic takového jako oběd zadarmo“. Podobné dotace vedou k destrukci zavedeného systému. Příkladem může být, že když někomu dáte něco zadarmo, obvykle to začne nadužívat. Platí zde ono známé pravidlo „kdo nekrade, okrádá rodinu“.

Hromadné dopravní prostředky se začnou plnit lidmi, kteří je dříve nevyužívali a ti, kdo je potřebují, budou cestovat nepohodlněji, pokud se do přeplněných autobusů a vlaků, které nejsou samozřejmě nafukovací, vůbec vejdou. Řešením bude zainvestovat, aby jezdilo více spojů, což bude znamenat další peníze z veřejných rozpočtů a tedy další zvýšení daní. Náklady se prostě ještě více přenesou na jiné osoby než samotné spotřebitele dané služby, na daňové poplatníky. Bude třeba si ve správný okamžik vzpomenout, kdo za pokřivením trhu stojí.

A jak k tomu vlastně přijdou černí pasažéři, kterým bude odebrán adrenalinový zážitek z jízdy bez lístku? A co chudáci revizoři?

A zde si přečtětě o 8 koncertech, které letos na podzim obšťastní Prahu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články