Jak řešit poškozené čelní sklo? Rozhoduje hlavně rozsah škody.
U drobného poškození čelního skla je nutné provést jeho opravu co možná nejrychleji. Jakýkoliv defekt totiž oslabuje jeho celkovou pevnost a tím i bezpečnost posádky. Malé prasklinky mají často tendence se postupně rozšiřovat a stávají se tak ještě větším rizikem. Jakákoliv prasklina ve výhledu řidiče je navíc z hlediska zákona považována za vážnou závadu vozidla. Za jízdu s takovým vozidlem hrozí pokuta až 10 000,- a potrestání 5 trestnými body.
Je autosklo poškozené ve větším rozsahu (například prasklina větší než desetikorunová mince, prasklina ve vzdálenosti menší než 6 cm od okraje skla nebo již zmíněné poškozené ve výhledu řidiče)? Pak už není bezpečné ho jen opravovat. Na místě je kompletní výměna a pokud máte pojistku, tak i nahlášení pojistné události. Využít můžete i služeb mobilního týmu, který na výměnu autoskla přijede přímo za vámi.
V případě, že je sklo zcela rozbité, například v důsledku srážky se zvěří, kontaktujte odtahovou službu a v žádném případě nepokračujte v jízdě.
Ať je vaše autosklo poničené v jakémkoliv rozsahu, poškození co nejdříve zdokumentujte kvalitními fotografiemi a udělejte si také poznámky o okolnostech, které ke škodě vedly.
Jak nahlásit pojistnou událost?
Při oznamování poškozeného skla jako pojistné události vaší pojišťovně máte dvě možnosti:
1. Samostatné nahlášení – Nahlášení provedete přímo vy jako pojistník. Připravte se na to, že bude potřeba doložit i další podklady a informace – fotodokumentaci, popis poškození a okolnosti jeho vzniku, údaje o vozidle. Pojišťovna vám pak předá další potřebné instrukce a obvykle také seznam partnerských servisů, kde si můžete nechat autosklo opravit či vyměnit.
2. Nahlášení s pomocí servisu – Můžete si ušetřit čas i starosti, pokud řešení pojistné události svěříte servisu. Stačí dodat potřebné doklady a autoservis už veškerou komunikaci s pojišťovnou vyřídí za vás. Navíc také rovnou posoudí, zda je možné sklo opravit, či je nutná jeho celková výměna.
Z jakého pojištění je možné čerpat v případě rozbitého autoskla?
Povinné ručení
Získání úhrady z povinného ručení viníka není už zdaleka tak snadné, jako tomu kdysi bývalo. Aktuálně je téměř nemožné náhradu škody vymáhat. Jediným důkazem, který pojišťovny uznávají, je totiž záznam z palubní kamery, na kterém musí být jednoznačně vidět, od jakého vozidla kamínek odletěl.
Havarijní pojištění
Další variantou je pokrytí škody z vlastního havarijního pojištění. To má ale značné nevýhody. V první řadě je to spoluúčast, která se obvykle pohybuje mezi 5 000 až 10 000 Kč. Při aktuální průměrné ceně za výměnu autoskla byste tak většinu opravy stejně pokryli z vlastních prostředků. Navíc pak následuje i nepříjemné zdražení havarijního pojištění.
Připojištění autoskel
Nejlepším řešením je sjednání připojištění autoskel. Nejedná se o drahou záležitost a s průměrnou dobou, kdy řidiči mění autoskla (3 až 7 let dle najetých kilometrů), se jednoznačně vyplatí. Na rozdíl od havarijního pojištění se vám také nezvyšuje cena další pojistky, pokud z ní pokrýváte škodu.
Nejlepší ochrana autoskel je tak včasné sjednání připojištění v kombinaci s využitím služeb hlášení pojistné události, které je v Carglass® zcela zdarma.