1. Byl mistrem volantu
V roce 1969 natočil Paul Newman snímek Vítězství z prostředí závodních formulí. Kvůli přípravě na film musel absolvovat závodnickou školu u slavného Boba Bonduranta, který trénoval i další závodící herce (třeba Stevea McQueena). Newmanovi bylo v době natáčení osmačtyřicet, ale za volantem našel svoje druhé já. Vždycky tvrdil, že je od přírody nešikovný - eleganci a cit prý nacházel jen při tanci s manželkou... a nově při závodění. Nebyl talent od přírody, musel si všechno poctivě oddřít. Odstartoval v americké sérii SCAA a začátky byly krušné. Jenže Newman vytrval a začalo se mu dařit.
Začínal na slabších vozech, ačkoliv si mohl dovolit to nejlepší, co bylo k mání. Učil se od zkušenějších, vybral si značku Datsun (Nissan), která slavila úspěchy díky mrštnosti, spolehlivosti a komunikativnímu šasi. Newman se do závodění zamiloval a začal mu dokonce dávat přednost před herectví. Filmové role pro něj byly živobytím, ze kterého sponzoroval svůj koníček, který se vymknul kontrole. Úspěšně se účastnil čtyřiadvacetihodinovek v Daytoně a vyzkoušel si i pár offroadových závodů.
Pro Newmana bylo závodění protikladem hollywoodského světa, kde rozhodovaly známosti a peníze. V závodních sériích, kterých se účastnil, to bylo v sedmdesátých a osmdesátých letech jiné. Šlo o talent, zkušenosti, odvahu a odhodlání. To k herci promlouvalo neuvěřitelným způsobem. Závodění ho zcela pohltilo, a protože na sobě makal, začaly se mu doma kupit trofeje. Později dokonce šéfoval vlastní závodní stáji, která pod jeho vedením osmkrát vyhrála šampionát.
Většina lidí o téhle stránce jeho života neví, ale přitom byla tou úplně hlavní. Newman se ovšem o závodních víkendech nikdy nechoval jako celebrita. Rád se pozdravil s lidmi, vnímal, že na okruhy přivádí větší davy než je obvyklé, ale k mechanikům, ostatním řidičům a kolegům se vždy choval s respektem, ba naopak, často je ohromil tím, že přiběhl jako malý kluk a chtěl se bavit a vyzvídat... chtěl si povídat o autech jako normální chlápek umazaný od oleje. A přitom byl jednou z největších filmových hvězd na světě.
2. O vlásek unikl smrti během druhé světové války
Ani filmová, ani závodnická kariéra ale nemusely vůbec dopadnout, kdyby neměl Paul Newman trochu štěstí během své služby v Tichomoří. Původně chtěl být pilotem, ale zjistili mu mírnou barvoslepost, a tak skončil v posádce bombardéru. Z celé jednotky nakonec přežil jen on a jeho pilot. Ten musel v den obzvlášť nebezpečné mise zůstat na zemi kvůli infekci ucha a Newman toho dne pomáhal na přistávacích plochách. Všichni jejich kamarádi toho dne zahynuli.
3. Málem vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans
Jako závodníka v Le Mans si všichni pamatujeme Stevea McQueena (s Newmanem si zahrál ve vynikajícím katastrofickém filmu Skleněné peklo), ale Newman čtyřiadvacetihodinovku opravdu jel - nejen před kamerou, ale v opravdovém Porsche 935. A jen o vlásek skončil druhý. Nebýt poruchy, možná by jeho tým dokonce vyhrál, protože část závodu drželi vedoucí pozici. Pro Newmana to byl neuvěřitelně vyčerpávající závod, protože byl neustále v obležení fanoušků a reportérů, ačkoliv se potřeboval soustředit na dění na trati. Přesto bylo pro něj stříbro obrovským úspěchem, kterého si velmi vážil.
4. Pod jeho jménem se pořádají tábory pro postižené děti
V roce 1988 začal Newman pořádat letní tábory pro postižené děti, které pojmenoval Hole in the Wall, po vzoru gangu ze slavného westernu, ve kterém hrál s Robertem Redfordem, Butch Cassidy a Sundance Kid. Dnes existuje táborů pod touto hlavičkou hned několik - nejen v USA, ale třeba i ve Francii, Itálii nebo Izraeli. Ročně se do nich podívá na třináct tisíc dětí, které díky charitativním příspěvkům za pobyt neplatí ani korunu.
5. Jeho obličej sám o sobě vydělal stovky milionů
V roce 1982 založil Paul Newman značku Newman´s Own pod jejíž hlavičkou začal prodávat popcorn, omáčky, dressingy nebo limonády. Sortiment se později začal rozrůstat a typickou etiketu s kresleným Newmanem najdete v obchodech dodnes. Všechny zdaněné zisky z prodeje těchto potravin jdou na charitu a do dnešního dne činí výnosy cca 500 milionů dolarů.
6. Usadil se daleko od Hollywoodu a věnoval svému městu jmění
Paul Newman nikdy moc neholdoval kalifornskému životu plnému večírků a přetvářky. Měl sice rezidenci v Los Angeles, ale svůj skutečný domov si postavil ve Westportu v Connecticutu, cca devadesát minut od New Yorku. Obklopen přírodou a malými městečky se tu cítil víc svůj než kdekoliv jinde. A chtěl tenhle krásný kout východního pobřeží zachovat i pro ostatní, takže se angažoval v místní politice a finančně podporoval projekty, které se snažily vycházet vstříc místnímu životnímu prostředí.
7. Vyhrál svůj poslední závod
V posledních čtyřech letech své závodnické kariéry jezdil Paul Newman se sedmisetkoňovým Chevroletem Corvette ve specifikaci GT1. To není žádné ořezávátko, ale pořádné okruhové monstrum. Jenže Paul ho vodil po trati jako štěně na vodítku. A taky vyhrával. Svůj poslední závod v roce 2007, ve svých dvaaosmdesáti letech s přehledem odtáhnul celé závodní pole a jako první viděl šachovnicový praporek. Bylo to rok poté, co namluvil v pixarovce Auta postavu Doca Hudsona, bývalého závodního bouráku. Byla to prý jedna z jeho vůbec nejoblíbenějších rolí. Tak se na ten film někdy znovu podívejte a schválně se zaposlouchejte do toho, co Hudson říká. Je v tom totiž hodně z Newmana samotného.
A pokud vás bude zajímat víc, podívejte se na dokument Winning, který mapuje celou jeho závodnickou kariéru. Je to skutečně fascinující příběh:
A proč je vlastně čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans považována za Svatý grál závodění? Tady máte 24 fotek, které vám napoví.