fb pixel
Vyhledávání

Ford Focus RS: Esence chlapské radosti

Nový hot hatch s modrým oválem na čumáku je jedním z nejočekávanějších aut roku. A plným právem! V době plné asistentů, regulací a emisních šidítek je totiž RSko nekompromisním řidičským nástrojem. Připadá vám Mustang moc ostentativní? Kupte si tohle!

Pavel Vondráček
Pavel Vondráček 4.2.2016, 14:45

1. "Nenápadný" vzhled

Ford Focus RS byl vždycky agresivní auto. Ford využíval toho, že kromě základních motorizací měl ještě sportovnější ST (v aktuální generaci k mání v benzínu i dieselu), takže se u brutálního RS vždycky mohl trochu odvázat. Krásně je to vidět hlavně na druhé generaci, která svými křiklavými barvami a obřími spoilery připomíná autíčko na dálkové ovládání. S ničím jiným si ho nespletete!

Nejnovější RSko na agresivitě trochu ubralo, ale rozhodně má daleko do sériového modelu. Jeho image podtrhuje nádherná modrá barva, ostře řezaný čumák s tradičním logem RS a zadek s opravdovým difuzorem a štěkavými rourami. Vše korunuje nemalý spoiler na střeše. Můžete si být jistí, že ani tohle auto na parkovišti nepřehlédnete.

2. Špičková technika

Když Ford nadělil Mustangovi čtyřválec Ecoboost o objemu 2,3 litrů, většina fanoušků trochu brblala. Pod kapotu tohohle auta přece patří osmiválec! Jenže i se čtyřválcem předváděl Mustang pěkné kousky. Teď se stejný motor přestěhoval pod kapotu Focusu RS a ještě trochu pošteloval, takže má 350 koní a 470 N.m. To jsou brutální parametry, které vyzývají na souboj i německou smetánku, rozuměj čtyři kroužky a trojcípou hvězdu.

Stejně jako Němci přesedlal Focus RS na pohon všech čtyř kol, takže umí být brutálně rychlý a v zatáčkách se přisaje k ideální stopě jako klíště. Ve sportovním módu umí být grip tak solidní, že určitě oceníte skvělé anatomicky tvarované sedačky. Už Focus ST se mohl chlubit perfektním interiérem, ale RSko ho dotáhlo ještě o fous dál. Sedačky a volant ale oceníte hlavně v dalších jízdních režimech, které DNA Focusu RS mění k nepoznání.

3. Posvěceno Kenem Blockem

Ford Focus RS je čtyřkolka. A ty jsou většinou konstruované s ohledem na maximální přilnavost a rychlost, bez ohledu na povrch a počasí. Tohle všechno Ford umí, protože chce být celoročním univerzálem. Zároveň si ho ale ve vývoji vzal pod křídlo Ken Block - hvězda rallycrossu a ježdění bokem, která závodí ve WRC speciálech s výkonem šest stovek koní.

Spolu s inženýry Fordu se mu povedl bezmála zázrak. Focus RS se totiž v režimu Drift a následně s kompletně vypnutou stabilizací dovede chovat jako zadokolka! Při volbě režimu Drift změknou tlumiče i řízení, předělá se vektorování točivého momentu na předku, aby se omezila nedotáčivost, a především - čtyřkolka se přepne do režimu, kdy umí posílat až 70 % výkonu na zadní kola. A to prosím na libovolné z nich.

Výsledek? I naprosté dřevo najednou zvládne jezdit bokem. Kdo má trochu know-how, vykouzlí s Focusem RS i relativně dlouhé drifty, bojácné povahy s polozapnutými asistenty mohou jen laškovně pohazovat zadečkem, než je elektronika vrátí do správné lajny. Je to neuvěřitelně návykové a v dnešní době zákazů a omezení skoro až neslýchané.

Focus RS se automaticky stává nejzábavnějším hot hatchem na trhu. A také nekompromisním likvidátorem gum. V jednom balení tak máte auto, které je neuvěřitelně rychlé v ideální stopě, ale taky se může jedním tlačítkem proměnit v rozevlátého chuligána. Je to proměna jak z pohádky!

4. Pekelné decibely

Žádný downsizing, pět válců by možná znělo ještě líp, ale vyšší objem použitého čtyřválce a speciálně naladěné výfuky umí rozehrát opravdovou symfonii. Motor je hodně točivý a navíc ho máte totálně pod kontrolou skrz manuální šestistupňovou převodovku, takže si můžete krásné zvuky vyluzovat na počkání. Úplně nejlepší je při rozjezdu použít launch control, který si Focus RS půjčuje z Mustanga.

Sešlápnete plyn až na podlahu, auto udrží stropové otáčky, a pak už stačí jen rychle pustit spojku, a budete si připadat jako by vás naštvané děcko vystřelilo z praku, zatímco vzadu Satan kloktá do výfuků horkou lávu. Sání turba, naštvané odfrknutí, když pustíte nohu z plynu, a jekot vysokých otáček, to všechno ve Focusu RS vnímáte hodně intenzivně.

5. Dostatek síly na okruh i okresky

350 koní už je slušná porce výkonu, jak jsme si ostatně ověřili na mezinárodní prezentaci ve Valencii, kde jsme mohli vůz vyzkoušet nejen na nádherných okreskách, ale především na závodním okruhu, který má nejvyšší specifikaci FIA - tj. i pro motorky a formule.

Co dělá na takhle širokém kusu asfaltu malý hot hatch? Jezdí bokem a využívá celou šířku trati. Ford nás skutečně nechal blbnout nad rámec běžných možností, což jednoznačně oceňujeme, protože takhle si legálně na silnici nikdy nezajančíte.

Nebojte se ale jet s Focusem RS na den otevřených dveří třeba do Mostu nebo Brna. V jednom kole můžete jezdit bokem s úsměvem na rtech a v tom druhém natrhnete ostatním hatchům zadek, protože RSko najednou pojede jako šinkanzen, bleskurychle a přesto jako po kolejích.

6. Geniální přídavek do portfolia

U Fordu si řidičské povahy skutečně nemohou stěžovat na nedostatečnou nabídku zábavných aut. Ještě před příchodem Fordu Mustang tu totiž byla velmi, velmi povedená Fiesta ST, a vlastně i ten "zředěný" Focus ST se svými 250 koňmi a osobitým designem, který se zaslouženě prodával jako housky na krámě.

RSko ho teď vyhazuje z trůnu a usazuje se právě mezi Fiestou ST a plnotučným osmiválcovým Mustangem, který je esencí hravosti. Kdo by tušil, že Focus RS může být někde mezi... a že dokonce bude jezdit bokem? Vánoce letos nepřišly brzy. Přišly o šest týdnů později, ale za tenhle opožděný dárek rozhodně díky. Hothatchové války mají nového krále.

Podobné články

Doporučujeme

Další články