fb pixel
Vyhledávání

Ford Fiesta ST vítá novou generaci. My jsme se loučili s tou starou.

Jeden z králů malých hot hatchů bude už brzy předávat žezlo. Kapesní raketa s agresivním čumákem, hravým řízením a nevyčerpatelným elánem vám vykouzlí úsměv na tváři. Nezbývá než doufat, že i v nové generaci bude stejně skvělá.

Václav Rybář
Václav Rybář 25.2.2017, 14:50

Ford v ráži

Nemusíme hned automobilce nadržovat, abychom přiznali, že modrý ovál má oblast zábavných sportovních aut dobře obšancovanou. S Focusem ST to vyhrál, když nabídnul víc koní než konkurence, ostrá Fiesta ST vyhrávala srovnávací testy proti podobně velkým Francouzům (i proto, že ostré Clio si v téhle generaci vybralo slabší chvilku), a pak přišel nový Mustang a parádní Focus RS.

Žebříčky prodejů mluví jasně, ačkoliv evropský trh válcuje především osmiválcový Mustang, který v podstatě nemá konkurenci. V Německu se ho prodá desetkrát víc než Chevroletu Camaro. To je pro Chevy, které se doma v USA snaží s Mustangem držet krok, mimořádně hořká pilulka. A Fiesta ST stála na začátku téhle úžasné vlny, když se v roce 2012 představila na ženevském autosalonu. Uplynulo pět let a na stejném místě se bude již brzy chlubit její nástupce. Nejvyšší čas si ji ještě jednou projet.

Kouzlo malých aut

Malé hatchbacky často řidiči přehlížejí a berou je pouze coby vstupenku do světa automobilismu. Jen ať si v těch nákupních taškách jezdí mladí. Až budou mít rodinu a starší kosti, pochopí, že potřebují prostor a komfort. To je však velká mýlka, kterou pochopíte až ve chvíli, kdy si můžete do rodiny pořídit auto navíc. K praktickému kombíku nebo SUV zákonitě hledáte něco zábavnějšího – na krátké přesuny po městě nebo blbnutí po přilehlých okreskách. Tuhle vizi vám samozřejmě nenutíme, ale kdo někdy přesednul z velkého SUV do malého hbitého hot hatche, tomu se za první zatáčkou rozsvítila očka. Bleskové reakce na plyn, přímé řízení, tuhá kastle a tvrdý podvozek. Ano, do Chorvatska byste s tím možná jet nechtěli a do kufru se toho moc nevejde, ale konečně zas cítíte, že s vámi auto komunikuje a že se chce bouřit. Takové ‚profackování‘ potřebuje čas od času každý řidič. A někteří si ho rádi dopřávají denně. Právě těm Fiesta ST jako jeden z nejpovedenějších malých hot hatchů udělá největší radost.

Dravá šestnáctka

Pod kapotou se skrývá šestnáctistovkový Ecoboost, který má charakteru na rozdávání. Downsizing asi brzy zaúřaduje i tady, ostatně obliba litrových Ecoboostů a neustále navyšování jejich výkonů dává tušit, že je Ford chce u Fiesty instalovat čím dál tím výše. Za pár hodin už budeme vědět, co má nová Fiesta ST pod kapotou, ale nás momentálně zajímá tahle točivá a zvukově moc povedená šestnáctka, která dokazuje, že velkým motorům v malých autech ještě neodzvonilo. 183 koní v eSTčku se dá krásně honit pod plynem, a přitom je auto v městském provozu klidné a poslušné jako beránek. S lehkou nohou na plynu můžete jezdit i s normální spotřebou, ale varujeme vás, že zábava je v tomto případě úměrná spálenému palivu. Když se Fiesta ST rozpálí, začne mít trochu žízeň. Pořád je to ovšem v normě, na rozdíl od některých ostrých Japonců.

Rychle dovnitř, ještě rychleji ven

Zkušenosti z WRC automobilka samozřejmě zúročila nejen ve Focusu RS, nýbrž i ve Fiestě ST. Může vás mrzet, že neexistuje ještě brutálnější varianta RS, ale kdo chce víc, může si pořídit speciální derniéru této generace – ST200. Podle názvu jste asi poznali, že má 200 koní a několik dalších zlepšení. My jezdili ‚jen‘ v obyčejné Fiestě ST, ale nelitujeme, protože tohle auto se pro okresky narodilo. Podvozek je neuvěřitelně hravý – předek se krásně rovná do zatáček a nemusíte ani ťukat do brzdy, aby Fiesta pohodila zadečkem. Krásně se opře o přední kolo, smýkne zádí, a pak drží jako přibitá. Řízení je přímé a komunikativní a odezva na plyn opravdu rychlá, takže ze zatáčky můžete vystřelit jako namydlený blesk a nechat za sebou pruh naštvaných decibelů. Je to trochu klukovina, jenomže když ono to jde tak snadno a je to taková zábava. Tohle auto je raubíř a svoji osobnost se snaží vnutit i řidiči.

Milovník starých hodnot

Fiesta ST je moderní klasika. Za svoji duši se nestydí, naopak ji dává hrdě najevo sedmnáctipalcovými koly, výrazným bodykitem s velkým křídlem na zádi a unikátním, agresivním čumákem, který symbolizuje výrazná mřížka chladiče. Ani uvnitř si ji nespletete – stačí se podívat na sedačky Recaro s parádním bočním vedením nebo hliníkovou řadičku. Fiesta ST má povedený manuální šestikvalt a ruční brzdu, která je pořád ruční, nikoliv tlačítková. Tak to má být, alespoň v těch ostrých prccích se dbá na tradice. V Americe se Fiestě ST přezdívá zkratkou FIST (FIesta ST) nebo-li „pěst“. A je to pěst se vztyčeným prostředníčkem všemu, co současná auta otupuje. Pokud vás tedy řízení už přestalo bavit a hledáte lék, právě jste ho našli.

Podobné články

Doporučujeme

Další články