Filet-O-Fish inspirovali katolíci. Oblíbený sendvič Donalda Trumpa vznikl, aby zachránil McDonald's před krachem – G.cz
Vyhledávání

Filet-O-Fish inspirovali katolíci. Oblíbený sendvič Donalda Trumpa vznikl, aby zachránil McDonald's před krachem

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Kvízová otázka – co má společného McDonald a Ježíš Kristus? I když vás to možná překvapí, nebýt křesťanství, přesněji řečeno katolíků, nikdy bychom se nedočkali ikonického rybího sendviče Filet-O-Fish. Historie tohoto pokrmu je totiž mnohem zajímavější, než se na první pohled může zdát...

Arian Ebrahimi
Arian Ebrahimi 10.8.2019, 14:06

Nejoblíbenější burger Donalda Trumpa

Nejpopulárnější rychlé občerstvení na světě a záchranná stanice všech opilých hladovců, kteří si ve tři ráno zoufale snaží naplnit své prázdné alkoholem nasáklé žaludky teplým jídlem. I když nám to lékaři moc nedoporučují (a kdo viděl kultovní dokument Super Size Me, ví, že mají pravdu), každý z nás se tam jednou za čas na jídlo zastaví. Jedna z položek na jejich menu, sendvič Filet-O-Fish, vyčnívá nad ostatními tím, že jako jediný obsahuje pouze rybí maso. Historie tohoto rybího pokrmu, který je mimochodem nejoblíbenější lahůdkou Donalda Trumpa, sahá k samotným počátkům McDonaldova rychlého občerstvení.

Na přelomu padesátých a šedesátých let se společnost McDonald´s díky novátorskému přístupu legendárního zakladatele Raye Kroca z malého hamburgerové řetězce pomalu rozrůstala do všech koutů Spojených států. Potenciálu restaurací se zlatým obloukem si všiml i nadějný podnikatel Lou Groen z ohijského města Cincinnati, který se v roce 1959 ve svém městě rozhodl založit první pobočku McDonaldu.

I když Groen do podniku napumpoval všechny své úspory a spolu se svou ženou a dětmi pracoval doslova od nevidím do nevidím, restaurace vykazovala pouze velice malý zisk, který jen tak-tak stačil na zajištění rodiny. Groenův syn Paul, který otci vypomáhal, později řekl, že jeho Lou dělal v podniku snad všechny práce – od manažerování přes vaření až po drhnutí podlahy. I když po několika měsících se začala finanční situace Groenova McDonaldu zlepšovat, páteční tržby byly více než zoufalé – v poslední pracovní den totiž zákazníci v jeho podniku nechali pouhých 75 dolarů, i když pátky bývají tradičně nejvýdělečnější dny v gastronomickém průmyslu.

Rybí sendvič vs. ananasový burger

Groenovi velice brzo došlo, proč jsou páteční tržby tak nízké – Cincinnati totiž bylo z 87 % katolické město a jelikož katolíci v den půstu, tedy v pátek, nejedí maso, neměli si v McDonaldu co dát. Poté, co Groen obešel sousední restaurace, dospěl k jasnému řešení celého postního problému – jeho podnik musí nabízet rybí sendvič, jelikož ryby jsou podle nauky katolické církve postní jídlo.

V roce 1962 se tak Groen vydal za šéfem celé společnosti Rayem Krocem a představil mu svůj vlastní Filet-O-Fish, tedy rybí filet s jedním plátkem sýra a tatarskou omáčkou. Kroc z této představy nebyl zrovna dvakrát nadšený a doslova Groenovi vynadal, „že pokaždé přijde z nějakým idiotským nápadem a že nechce, aby jeho podniky smrděly rybinou“. Namísto toho Kroc vymyslel vlastní katolický sendvič nazvaný Hula Burger, který se skládal s plátku grilovaného ananasu v housce, ten ale po právu přišel nechutný zase Groenovi.

Aby spor vyřešili, uzavřeli spolu oba muži dohodu – na Velký Pátek roku 1962 budou vybrané McDonaldy prodávat oba sendviče a ten, který se bude prodávat lépe, vyhrál. Finální skóre bylo pro Kroca zdrcující – zatímco Groenova rybího sendviče se prodalo na 350 kusů, ananasový burger si dalo pouze 6 zákazníků. Kroc ustoupil a Filet-O-Fish se stal první novou položkou na McDonaldském menu, které se dodnes prodá na 300 milionů kusů ročně.

A tady si přečtěte, že podle amerických vědců vás konzumace více než 6 hranolek denně zabije.

Podobné články

Doporučujeme

Další články