Ženské jméno EMA bylo ve skutečnosti zkratkou pro „elektrický městský automobil“. Číslovka „1“ pak odkazovala na to, že jde o první takto pojatý model. Představujeme vám první československý ekologický vůz do města.
EMA 1 vzešla ze spolupráce Výzkumného ústavu elektrických strojů točivých v Brně a brněnské techniky VUT, konkrétně katedry spalovacích motorů a motorových vozidel. První kus se podařilo dokončit v roce 1969. Šlo však o jakýsi testovací prototyp, jenž si vystačil s jednoduchou karoserií bez dveří doplněnou plátěnou střechou.
Veřejnost poprvé elektromobil spatřila na mezinárodní výstavě Člověk a automobil – IEMA 70. Ovšem to už byla EMA doladěna o plnohodnotnou samonosnou karoserii svařenou z ocelových plechů. Vstup do kabiny již umožňovaly dvoje boční dveře, otevírané proti směru jízdy, a navíc se zde nacházely ještě zadní výklopné dveře. Kabina auta pojala dvě dospělé osoby a dvě děti, případně bylo možné po odstranění zadních sedadel převézt drobný náklad.
Elektromobil poháněly dva stejnosměrné trakční elektromotory, které napájely olověné baterie. Každé ze zadních kol tak prakticky pohánělo jeden motor o výkonu 3 kW. Maximální rychlost byla přibližně 50 km/h a dojezd se mohl pohybovat až na hranici 50 kilometrů.
I když byl vůz představen veřejnosti a jeho dlouhodobé testování dopadlo dobře, nikdy se kvůli rozhodnutí režimu nezačal vyrábět sériově.
Máte rádi automobily z dob socialismu? A víte, že po českých silnicích jezdí ještě spousta takových automobilů? ZDE se na některé kousky můžete podívat.