Kebab, gyros nebo shawarma?
Výraz kebab je počeštělý slovní pojem, který vznikl z tureckého kebap a dönerkebap, což v doslovném překladu znamená „točit masem“. Samotný pokrm v podobě marinovaného masa opečeném na rožni znali Turci už v 19. století. V 70. letech 20. století pouze vznikla fastfoodová varianta tohoto pokrmu.
Řecký gyros, turecký kebap, středovýchodní shawarma, mexický tacos al pastor – to všechno je pouze označení pro kořeněné maso opékané na grilu, které je podávané dle tamních zvyklostí. V Itálii se nedávno objevil tzv. ChocoKebab a v podstatě se jedná o takovou lepší palačinku s hoblinkami čokolády, ovocem a šlehačkou. Holt jiný kraj, jiný kebab!
Kebab vítězí nad McDonald's
Dle statistik je v současném Německu zhruba 16 000 provozoven nabízejících döner kebab a trh stále roste. Obratově to znamená, že kebaby v Německu vydělají 2,5 až 3 miliardy euro za rok, což je téměř totožné jako obrat německé sítě McDonald's. Není se čemu divit, že se u našich německých sousedů spořádá víc než 2 miliony kebabů denně. Statisticky to znamená, že každý Němec sní ročně cca 5 velkých kebabů. Statistiky z České republiky bohužel nejsou k dispozici.
Přistěhovalcům vděčíme i za spoustu dalších oblíbených jídel, jako je hummus, falafel, pho, curry a vlastně i langoš.
Zde si přečtete o současném fenoménu v pouličním stravování.